LeBron James, een van de grootste sporticonen van deze tijd, heeft opnieuw geschiedenis geschreven, dit keer niet op het basketbalveld, maar in het speelgoedpad. Speelgoedfabrikant Mattel, bekend van merken als Barbie en Hot Wheels, heeft namelijk een Ken-pop uitgebracht naar het evenbeeld van LeBron. Hiermee is hij de eerste professionele mannelijke atleet die op deze manier wordt geëerd.
Volgens Krista Berger, senior vicepresident van Barbie bij Mattel, is LeBron gekozen omdat hij meer is dan alleen een atleet. Hij is een rolmodel en een cultureel icoon. “Hij overstijgt sport en is een positief voorbeeld voor de volgende generatie,” zegt ze.
De pop toont LeBron in zijn pre-game outfit, met onder andere een varsity-jas waarop zijn initialen “LJ”, zijn rugnummer 23, een kroon en een patch van Ohio te zien zijn. Op de achterkant staat: “Just a kid from Akron”, een verwijzing naar zijn geboorteplaats. Onder de jas draagt hij een shirt met de tekst “We Are Family”, een knipoog naar zijn eigen stichting. De pop komt ook met accessoires zoals een basketbal, koptelefoon en sneakers. En nog iets bijzonders: de pop is een inch (2,5 cm) groter dan de standaard Ken, net zoals LeBron in het echt 2,06 meter is.
In een promotievideo krijgt LeBron zijn pop voor het eerst te zien. Zijn reactie is enthousiast: “Oh, hij is vet! Dit is echt cool!” Hij lacht en zegt dat de pop misschien wat moet trainen, want “die benen zijn een beetje dun.”
Barbie bestaat al 65 jaar en is de laatste jaren steeds meer gaan inzetten op diversiteit en inclusiviteit. Eerder kregen vrouwelijke topsporters als Serena Williams en Naomi Osaka al een eigen Barbie-pop. Maar LeBron is de allereerste mannelijke sporter én de eerste man buiten de entertainmentwereld die een eigen Ken-pop krijgt. Zelf noemt hij de rol als “Kenbassador” speciaal: “Dit gaat om meer dan basketbal,” zegt hij trots.
Toch komt dit bijzondere moment op een moeilijk tijdstip voor Mattel. Het bedrijf heeft last van de handelsoorlog tussen de VS en China. President Donald Trump heeft aangekondigd dat er extra invoerbelasting tot wel 125% komt op producten uit China. Aangezien bijna 40% van Mattels producten in China wordt gemaakt, kan dit zorgen voor prijsverhogingen en vertragingen.
Mattel overweegt daarom veranderingen in hun productieproces en waarschuwt dat consumenten hier iets van kunnen merken bijvoorbeeld doordat Barbie- en Ken-poppen duurder worden.