Jay Jay Boske kennen we allemaal wel als de grote man van YouTube-kanaal DAY!. En anders toch zeker als TABAC Gent of the Year 2020. Jay gaat zijn imperium nog wat verder uitbreiden, want vanaf maandag 31 mei is hij te zien op Spike met zijn tv-programma Spike presents World of Cars . Daar moeten we meer over weten!
Een nieuw autoprogramma dus op de Nederlandse televee. Daar kunnen er wat ons betreft niet genoeg van zijn. In Spike x World of Cars zal het beste van DAY1 samenkomen, in combinatie met nieuwe dingen. Vanuit een studio zal hij samen met z’n homeboy Job Smeltzer (aka DJ La Fuente) het nieuwe programma presenteren, waarin wordt teruggeblikt op alle mooie dingen uit het verleden en vooruit wordt gekeken naar de toekomst. “We hebben van Spike de vrijheid en het vertrouwen gekregen om de invulling van het programma van A tot Z in te vullen en zelf te produceren. We gaan beginnen met de beste momenten van DAY1 programma’s als Daily Driver & De Auto Van. We hebben een grote studio gebouwd, waar de auto’s ook zullen staan. Daar kan Job met zijn uitgebreide kennis alles over vertellen aan de kijker,” zegt Jay. Mannen die voorbij zullen komen zijn bijvoorbeeld gasten als Robert Doornbos, rapper Snelle of YouTube Qucee. Maar ook de avonturen samen met Job in bijvoorbeeld de LaFerrari zullen de revue passeren.
Jay Jay mag dan de grote man zijn van DAY1, zijn maatje Job is ook niet meer weg te denken als een van de gezichten. “Ik heb de ballen verstand van veel auto’s, maar ik vind het wel echt heel leuk. Job weet juist weer ontzettend veel en combineert dat met zijn passie. Ik denk dat die combinatie goed werkt. Doordat er een lekker lifestyle sausje overheen zit, is het ook voor iedereen interessant. Van de kijkers die niks weten van auto’s tot de grote autokenner. Je leert altijd wel iets. Dat is de essentie van DAY1. De klik tussen Job en mij is iets heel moois. Zoiets kun je niet faken. We kennen elkaar door en door. Maar als je vijf jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik samen met een dj met allemaal armbanden en een knotje op z’n kop een tv-programma zou maken, dan had ik je niet geloofd, haha!”
Een tv-programma is een nieuwe stap in het DAY1-imperium, dat door Jay zorgvuldig is opgebouwd. “Ik wil dat we in onze eigen stijl doorpakken met wat we nu aan het doen zijn. Online werkt het fantastisch, we gaan ons arsenaal nu vergroten door tv erbij te doen. Verder staat het DAY1 World of Cars event nog steeds in de startblokken als corona dit weer toelaat. En er komt een magazine, die iedereen zal krijgen die een kaartje voor het event heeft gekocht. Het mooie vind ik dat DAY1 van een YouTube-kanaal is gegroeid naar een op zichzelf staand merk en productiehuis dat naast online content, ook een tv-programma kan produceren. Dat hoeft trouwens echt niet altijd over auto’s te gaan. Wat bij DAY1 bijvoorbeeld ook goed werkt zijn de shows over financiën of sport.”
Toch blijven auto’s de benzine in de motor van DAY1. Van de Porsche 918 Spyder tot de Ferrari F40 en van de Lamborghini Huracan Performante tot McLaren 720S Spider. Alle dikke bolides zijn wel zo’n beetje voorbij gekomen. Máár, er blijft altijd wat te wensen over. “We hebben echt al in focking veel dikke wagens gereden. Maar er is een merk dat we nog niet hebben gehad: Koenigsegg. Ik zou heel graag de Koenigsegg Gemera een keer in de show willen hebben. En alles van Hennessey. Met die gekke Venom GT. Maar verder lijkt het me ook leuk om bijvoorbeeld wat meer betaalbare auto’s te gaan testen.”
Net zoals auto’s, staan er ook nog gasten op het wensenlijstje. “In de Auto Van zou ik het heel vet vinden om Max Verstappen een keer te hebben. Of Boef, Steven Bergwijn of Nigel de Jong. Maar ook iemand als Frans Duijts. Die heeft ook een enorme passie voor auto’s. Het is niet alleen de auto, maar vooral het verhaal erachter dat dit format zo tof maakt. Waar komt zijn passie vandaan? Hoe is de weg naar het kopen van zijn droomauto verlopen? Die combinatie klopt gewoon. In World of Cars lijkt het me ook heel tof om bijvoorbeeld een roadtrip door Amerika te maken met Amerikaanse wagens. Of de Engelse kust af in een Aston Martin en een Jaguar. De Stelviopas met Italiaanse bolides. De auto’s zijn dan het hoofdingrediënt, terwijl de reizen de hele maaltijd zijn. Dat lijkt me tof om te doen.”
Met meer dan 321.000 subs op YouTube mag je gerust stellen dat DAY1 lekker gaat. Zo ervaart ook de sympathieke anchorman. “DAY1 is wel behoorlijk uit de hand aan het lopen. Het is een sterk merk dat multidisciplinair bezig is. World of Cars is daar een goed voorbeeld van en een voorbode op wat voor mooie dingen er nog meer aankomen.”
Spike x World of Cars vanaf 31 mei elke maandag om 21:00 uur tijdens autoavond op Spike.