We kennen ze allemaal wel: die mensen die na een avondje uiteten, hun ervaring delen met de wereld in de vorm van een recensie. Een beetje kritiek hier, een "te zout" daar, en je hebt een flinke recensie geschreven. Maar wat als die recensie je nu echt achtervolgt? Dat gebeurde bij Tojojiro Ramen, een restaurant in Kyoto, waar twee klanten die een slechte review gaven ineens het doelwit werden van een wel heel bijzondere actie.
In plaats van gewoon zijn mond te houden en ze verlies te nemen, besloot de eigenaar van Tojojiro ramen een prijs op het hoofd van deze klanten te zetten. Letterlijk. Het restaurant plaatste een aankondiging op hun sociale media waarin stond dat de twee klanten die een lage beoordeling hadden gegeven, een flinke bounty zouden krijgen. Wat dit precies inhield? Tojojiro wilde dat de klanten terugkwamen om hun negatieve ervaring in persoon uit te leggen. Degene die deze twee gasten wisten te idenificeren konden rekenen op een beloning van 630 euro. Geen ‘online feedback’ meer, maar een ‘face-to-face’ confrontatie. Oftewel ze verklaarde de oorlog aan deze ‘onbeleefde’ gasten. Ze wilden hun versie van het verhaal horen, en hoe beter dan door ze uit te dagen om langs te komen en hun ‘foute’ recensie te komen rechtzetten?
Maar wat was er dan eigenlijk geschreven? In hun oordeel werd het eten als "onder de maat" beoordeeld, zonder foto wat absoluut niet kan volgens de eigenaar. Toen de eignaar dus lucht kreeg van deze review veranderde hij in een boze Pokemon. Het werd een persoonlijke zaak voor de eigenaar, die nu met een bounty op hun hoofd hun uitleg wilde horen. Zijn bijbehorende geschreven comments waren ook niet mals. 'Het enige wat zij kunnen doen is terugkomen, weer eten en een goede recensie schrijven met een foto. Ik zou hen zeggen dat ik hen anders niet zal vergeven zelfs niet voor de veiligheid van zijn familie,' zei de eigenaar. Nou weten wij niet zeker of het de beste tactiek is om iemands familie te bedreigen om jezelf een slechte review te besparen...
Na veel negatieve publiciteit besloot het restaurant zich snel terug te trekken en de actie stop te zetten. De eigenaar bood zijn excuses aan voor de manier waarop het was aangepakt, maar het kwaad was al geschied. Toch heeft Tojojiro in één klap de aandacht van ramen-liefhebbers wereldwijd getrokken. Misschien was het niet de slimste zet, maar de wereld heeft nu wel gezien hoe ver je kunt gaan om je restaurant te verdedigen tegen slechte recensies. Wat de volgende stap is? Waarschijnlijk een flink aantal klanten die nu iets voorzichtiger hun meningen gaan delen… of misschien een paar extra mensen die het ramenrestaurant toch willen bezoeken, alleen om te kijken of ze met hun eigen ogen kunnen zien of ze zich op de poster van de "slechte recensies" kunnen wagen.