Hashtags, vlogs, sketches en volgers genereren. De dagelijkse bezigheid van onze Nederlandse influencers. Namen als Bram Krikke, Pieter Valley of Lies Zhara zijn online een groot merk waarbij ze vaak ook producten promoten. Maar daar komt verandering in, want er is een nieuwe cursus die influencers geacht worden te doorlopen, voordat ze merken promoten. Code Juultje10, Kaj20 of een link via waar je een item kan bestellen. Het zijn manieren van grote merken zoals Viper, Coca Cola of Red Bull om hun producten aan de man te brengen. Omdat influencers een groot bereik hebben, worden deze mensen vaak ingezet om producten bij het publiek te krijgen.
Cursus
Het nieuwe certificaat kunnen influencers halen door een e-learning te doorlopen. Hierbij laten ze zien bepaalde kennis te hebben van marketing en dat ze weten wat er wel en niet is toegestaan bij het online promoten. Eerder werd in Nederland de #ad al ingevoerd. Dit moest bij promotieberichten worden geplaatst om te laten zien dat het om een reclame ging. Nu kunnen merken er dus voor kiezen om het certificaat toe te voegen aan het rijtje met eisen voor een influencer.
Influencers
Want aan influencers hebben we in Nederland geen gebrek. Er zijn duizenden mensen die zich bij de KVK hebben ingeschreven als vlogger, YouTuber of influencer. Hiermee verdienen deze mensen dus hun geld. Een aantal voorbeelden zijn bijvoorbeeld de FHM-favorieten Juultje Tieleman, Lies Zhara, Marije Zuurveld of Julia Heetman. Je hoeft je Instagram maar te openen en je ziet van deze prachtdames posts waarbij ze een bepaald blikje, flesje, haarproduct of apparaat vasthebben. Hiervoor worden zij dan weer betaald. Met de nieuwe e-learning is het dus belangrijk dat influencers bewust bezig zijn met wat ze promoten. Naar verluid hebben onder andere Bram Krikke en Kaj Gorgels de cursus al afgerond. Die kunnen dus mooi doorcashen!