1. Home
  2. Geen land in Europa geeft meer geld uit aan verzamelingen dan Nederland

Geen land in Europa geeft meer geld uit aan verzamelingen dan Nederland

10 okt , 6:00 Entertainment
schermafbeelding 2024 10 09 om 163759
Vintage voetbalshirts, games, koffietafelboeken, LEGO, horloges, sneakers, iedereen heeft wel iets waar hij bovengemiddeld veel spullen van heeft. Zeker in Nederland. Sterker nog, uit onderzoek van veilingsite Catawiki blijkt dat Nederland in Europa koploper is op het gebied van verzamelen.
In totaal telt ons land meer dan 8 miljoen verzamelaars. Dat is gebleken uit het onderzoekrsrapport ‘Verzamelen in de 21e eeuw’ dat vandaag is gepresenteerd door Catawiki. Voor het onderzoek zijn de handen ineengeslagen met het internationale lifestyleplatform Hypebeast.
De Sony Playstation 2 uit 2000.
De Sony Playstation 2 uit 2000.
We hebben een keer het huis van onze opa opgeruimd, dus die uitkomst verbaast ons niks. Zeker niet als we naar onze eigen verzamelingen kijken. Het is tenslotte ook vooral heel erg leuk om toffe en bijzondere spullen te hebben. Maar wat zijn de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek?

Big spenders

Nederlanders geven van alle Europeanen het meeste geld uit aan hun collectie. Jaarlijks wordt er gemiddeld €1.663 euro uitgegeven aan hun verzamelingen. Dat is 150 euro meer dan de andere Europese landen die zijn meegenomen in het onderzoek. Millennials zijn daarbij de big spenders, zij geven gemiddeld €2.006 uit per jaar. Met name sieraden, fashion en boeken zijn daarbij in trek. Volgens de prognoses van de expert zullen de uitgaven de komende vijf jaar alleen maar toenemen. Zo wordt er een groei van zo’n 20% verwacht op dergelijke uitgaven.

Doorverkopen

Waar de oudere generaties hun spullen in eigen bezit houden, daar zijn Millenials en Gen Z eerder geneigd om items weer door te verkopen. Zo creëren ze de optie voor meer variatie in hun collectie en niet onbelangrijk: het levert centen op. Er speelt dus ook zeker een economisch aspect mee. 70% van de Gen-Z verzamelaars houdt de waarde van hun collectie nauwlettend in de gaten. Voor 35% van Gen-Z is doorverkoop zelfs een bewuste strategie, tegenover 19% van de gemiddelde Nederlandse verzamelaar. Slim, want unieke items kunnen flink in waarde stijgen. Wat te denken van een limited paar Nike Air Maxjes of een oude iPhone? Die gaan soms voor duizenden euro’s op tweedehandssites.
Gesigneerd Lionel Messi shirt van het WK 2022. 
Gesigneerd Lionel Messi shirt van het WK 2022. 
Uiteraard speelt ook social media een belangrijke rol in deze verzameltrend. Dit is de plek waar hun interesses worden besproken en de passie verder wordt aangewakkerd. Bijna een derde volgt experts op de social kanalen om op de hoogte te blijven van de laatste trends.

Plezier

Maar waarom verzamelen we toch? Bovenal omdat het leuk is, zegt 46% van de ondervraagden van Nederlandse bodem. Het pure plezier is de belangrijkste reden om een collectie te onderhouden. In de rest van Europa geldt dit slechts voor 33% van de ondervraagden.
De  Harman Kardon SoundSticks II uit 2000.
De  Harman Kardon SoundSticks II uit 2000.
Daarnaast is jeugdnostalgie een belangrijke factor, zo blijkt het uit onderzoek. Voor 17% is dit een hoofdreden om een verzameling te beginnen. Wij moeten direct denken aan onze X-Men poppetjes van vroegâh. Misschien toch weer eens oppakken. Volgens experts gaan items uit de jaren ’70 en ’80 alleen maar winnen aan populariteit. Denk hierbij aan vinylplaten, videogames, videobanden, of vintech als oude telefoons of spelcomputers. Tel daar een zeer waarschijnlijke waardestijging bij op en je snapt de optelsom. Gooi die Nintendo 64 die op zolder staat dus absoluut niet weg, maar bewaar ‘m zorgvuldig. Kan je nog wel eens wat opleveren in de toekomst.
Jan van Diermen is actief als Senior Vice President Luxury bij Catawiki. Hij zegt er het volgende over: “Nederland is niet zomaar een belangrijke verzamelmarkt in Europa, het is ook de plek waar het voor Catawiki allemaal begon. Het is geweldig om te zien hoe de verzamelcultuur zich hier blijft ontwikkelen, vooral onder jonge generaties die hun collecties steeds strategischer samenstellen. Niet voor niets zagen we het afgelopen jaar een recordaantal Nederlanders die voor het eerst een bod uitbracht op een van onze online veilingen.”

Top 100 verzamelobjecten

Naast het onderzoek, wordt er in samenwerking met Hypebeast ook nog een Top-100 lijst bekendgemaakt met de verzamelobjecten van de 21e eeuw. Dit gaat van een Loewe Puzzle Bag tot een Omega horloge tot een classic iPod. We houden je op de hoogte.
Delen met
Ook interessant