Flitsmeister, vol in de ankers of gewoon een risicootje nemen. Dat zijn eigenlijk de drie opties wanneer je vol gas op die linkerbaan wil knallen, zonder dat het een heel duur ritje wordt. Top Gear geeft de gasgevers een nieuwe vierde optie: sneller gaan dan de flitspaal kan meten.
Het autopraatprogramma Top Gear heeft navraag gedaan bij Gatso, een van de grootste producent van flitspalen. Woordvoerder van het bedrijf verklaarde dat er twee soorten snelheden zijn: de maximale snelheid waarop een flitspaal kan flitsen en de gecertificeerde snelheid. In theorie kan zo'n flitspaal een maximale snelheid van 500 km/u meter, maar omdat dat in praktijk niet gebeurt wordt deze snelheid bijgesteld.
Omdat de snelheid van 500 km/u onrealistisch is om met een doorsnee auto te halen, zijn de meeste flitspalen bijgesteld naar beneden. Dit zijn de gecertificeerde flitspalen. Elk type flitspaal heeft zo z'n eigen maximale snelheid, maar in principe meten ze maximale snelheden van tussen de 250 km/u en de 350 km/u. Mocht je deze snelheid kunnen bereiken dan zou je dus in theorie aan je boete kunnen ontsnappen. Heb jij toevallig een Koenigsegg Agera RS of een Bugatti Veyron Super Sport in de garage staan, dan is dit een prima uitdaging.
Maar bij zo'n dollemansrit balanceer je op een heel erg dun lijntje. Of je wint het van de flitspaal of je hebt een hele dikke boete plus rijontzegging aan je broek hangen. Als jij een wagen hebt die de 350 km/u aan kan, dan zijn we sowieso heel benieuwd welke wagen je rijdt, maar willen we je vooral waarschuwen voor de risico's. Vanaf 100 km/u te hard ben je maar liefst een half jaar je rijbewijs kwijt. Stel je voor bij 250 km/u te hard. Dan hebben we het nog niet eens over die hele dure envelop die op je deurmat komt te liggen.