Dit is de meest gedownloade game via PlayStation Plus ooit en ook op Steam is dit knotsgekke spel al meer dan 7 miljoen keer verkocht, het gaat om: Fall Guys: Ultimate Knockout. Volgens sommigen wordt het spel gezien als de nieuwe Fortnite , maar waarom is het spel zo populair? En wat voor een game is het eigenlijk?
De game is van softwareontwikkelaar Mediatonic en beschrijft het spel als een battleroyal-partygame, waarbij je als speler tegen maximaal 60 anderen een parcours moet afleggen. Als speler kruip je in de huid van een van de geinige personages en beland je in een afvalrace tegen andere spelers.
Je speelt verschillende rondes waarbij er telkens mensen worden geëlimineerd. Uiteindelijk strijd je in de finale tegen de als laatst overgebleven spelers en strijd je voor de felbegeerde gouden kroon. De rondes bestaan uit veel verschillende categorieën, zo kan het zijn dan je een hindernisbaan af moet leggen, een potje moet voetballen of een geheugentest moet doen. Met de rondes die je wint verdien je crowns en kudos waarmee de spelers gave skins kopen voor hun figuurtje. Naast dat het een melige game is, kan het met vlagen ook heel erg frustrerend zijn. Een goede mix aan ingrediënten om een avondje te spelen met vrienden.
Sony geeft geen cijfers als het gaat om aantal downloads, maar dat het spel massaal is gedownload staat vast. Volgens het Japanse elektronicabedrijf hebben de PlayStation Plus-abonnees meer dan ooit het spel toegevoegd aan hun digitale bibliotheek. Via Steam is het spel ruim 7 miljoen keer gekocht en staat op plek vier van de meest gespeelde games.
Volgens René Glas, game onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht, valt Fall Guys onder dezelfde populaire genre als waar de succesvolle spellen Fortnite en Apex Legends deel van uitmaken. Maar tegelijkertijd is Fall Guys totaal anders. Want waar het bij de andere games gaat om rennen, overleven en schieten gaat het bij deze game om hilarische poppetjes en melige spellen. "Het spel is makkelijk om aan te beginnen, maar moeilijk om echt goed in te worden" voegt René Glas hieraan toe. Wat volgens hem ook van grote invloed is op de populariteit is dat veel influencers de game spelen. Namen als YouTuber PewDiePie en Formule 1-coureur Lando Norris spelen het spel en laten zich hierover uit op social media. Check de gameplay beelden van PewDiePie hieronder: