We zeiden het al eerder: autorijden is allang geen goedkope hobby meer. Maar wat de topmannen van Renault en Stellantis nu zeggen, geeft pas echt reden om je wenkbrauwen tot in je haarlijn op te trekken. Volgens hen dreigen normale, betaalbare auto’s simpelweg te verdwijnen. En de schuld? Die ligt bij de Europese regels. In een interview met Le Figaro slaan Renault-CEO Luca de Meo en Stellantis-baas John Elkann groot alarm. Volgens hen is Europa compleet doorgeslagen in haar regeldrift. "Tussen 2015 en 2030 zal de prijs van een auto als de Renault Clio met 40 procent gestegen zijn, waarvan 92,5 procent te wijten aan regelgeving”, zegt
Renault-CEO Luca de Meo. Nieuwe eisen voor veiligheid, emissies en elektronica maken auto’s duurder, zwaarder en complexer. Volgens Luca de Meo zullen vooral kleine stadsauto’s de klos zijn: "hun marktaandeel daalde van 50 procent naar amper 5 procent." Daar schrikken wij toch echt een beetje van...
Hoe zit dit?
De Meo legt uit dat verplichte rijhulpsystemen; zoals rijstrook-assistentie en voetgangersdetectie, enorme kosten met zich meebrengen. Bij grotere modellen valt dat relatief mee, maar bij een betaalbare stadsauto tikt het meteen flink aan. Daardoor verdwijnen juist de auto’s die ooit bereikbaar waren voor de gewone man.
Een concreet voorbeeld: in 2012 kon je nog een Volkswagen Up kopen voor minder dan €8.500. Vandaag begint de goedkoopste
Volkswagen, een Polo, bij zo’n €26.000. In Nederland is de Dacia Sandero nu de goedkoopste optie, vanaf ongeveer €18.200. Tien jaar geleden was dat nog €12.200. Ja dat is een flinke stijging, hé?
De oplossing om goedkoop auto te rijden
De topmannen willen dat Brussel ingrijpt. Niet met nog meer regels, maar juist met vereenvoudiging. Ze pleiten voor overzichtelijke regelgeving in pakketten, regels die alleen gelden voor nieuwe modellen en één aanspreekpunt binnen de Europese Commissie. En ze willen ook af van de tunnelvisie op volledig elektrisch rijden. Volgens hen is het efficiënter om oude vervuilende auto’s van de weg te halen en ruimte te houden voor een mix van aandrijvingen. Dus ook zuinige verbrandingsmotoren.
Want terwijl de VS en China hun auto-industrie stevig beschermen, lijkt Europa vooral bezig te zijn met zelf-sabotage. Als het zo doorgaat, wordt autorijden voor de middenklasse net zo’n luxe als een tweede huis in Saint-Tropez. En dat willen we nu nog liever niet, want dat is nog even niet mogelijk