Een voorpublicatie van het boek over race-icoon Daniel Ricciardo: racen met een lach

06 apr , 11:58 Entertainment
depositphotos 374925236 xl

Er zijn maar weinig mensen die met zo’n big smile achter het stuur zitten als Daniel Ricciardo. De Australiër heeft in zijn Formule 1-carrère bij meerdere teams gereden, met als hoogtepunt Red Bull Racing. In totaal wist hij 8 keer als winnaar uit de strijd te komen op het circuit. Dit jaar mag Ricciardo weer een heel jaar lang plaatsnemen in een wagen. Bij team Visa Cash App RB zien we de goedlachse gozer een volledig seizoen draaien. Waar ligt de toekomst van Ricciardo? In het nieuwe boek van Noël Ummens wordt je meegenomen in Ricciardo’s Formule 1-avontuur en blik je vooruit op de toekomst van de Australiër.

Daniel Ricciardo

In totaal heeft Ricciardo deelgenomen aan maar liefst 242 races. Waarvan hij 32 keer op het podium stond en 8 keer nam hij de beker mee naar Australië. Sinds 2011 is hij coureur in de Formule 1. De teams waar Ricciardo voor heeft gereden zijn ook niet de minste. HRT, Toro Rosso, Red Bull Racing, Renault, McLaren en Alphatauri zijn de werkgevers geweest. Op dit moment heeft de Australiër een stoeltje bemachtigt bij RB, waar hij samen met Japanner Yuki Tsunoda punten bij elkaar racet. Dit weekend zien we Ricciardo weer schitteren op het circuit van Japan.

Voorpublicatie Daniel Ricciardo: racen met een lach

AFSCHEID VAN RED BULL

Ik moet hier weg. Op enig moment heeft die overtuiging postgevat in het hoofd van Daniel Ricciardo. Het ging lange tijd op en neer, de liefde bekoelde, de liefde laaide weer op, de liefde verkeerde in iets wat naar haat neigt, al is pure haat niet iets wat zijn opgeruimde karakter toelaat. Ik dreig tweede man te worden, ik moet hier weg. En dus, terwijl aan een nieuw contract dat bij Red Bull voor hem klaarligt alleen nog de handtekeningen ontbreken, kondigt Daniel Ricciardo op 3 augustus 2018 zijn vertrek aan bij de organisatie die hem zover heeft gebracht in deze sport. ‘Een van de moeilijkste beslissingen van mijn carrière, zo niet de moeilijkste in de 29 jaar die ik nu op deze planeet rondloop,’ zegt hij daarover. Later dat jaar gooit hij al bijna spontaan het bijltje erbij neer als hij voor de zesde maal in elf races uitvalt bij de Grand Prix van Mexico. De maat is vol, vertelt hij ten overstaan van de verzamelde media. ‘Het woord frustratie dekt de lading niet meer, het is eerder hopeloos. Zoals het er nu voorstaat zie ik niet in waarom ik op zondag nog kom opdagen, waarom ik nog aan de volgende twee races zou deelnemen. Ik heb al zó lang geen probleemloos weekend meer gehad. Niet dat ik bijgelovig ben of dat soort onzin, maar deze auto is vervloekt. Ik kan er niets anders over zeggen. Er gebeuren op zondag dingen waar ik geen verklaring voor heb. Die auto... Laat Gasly er maar mee rijden, ik ben er klaar mee.’ Het is al bekend dat Ricciardo bij Red Bull weggaat; Pierre Gasly uit juniorteam Toro Rosso zal zijn plek overnemen. Maar de immer goedlachse Ricciardo is zo ziek van de uitvalbeurt dat de Fransman wat hem betreft meteen mag instappen. Geen wonder: het berooft hem van een podiumfinish, en dat is extra wrang omdat team- genoot Max Verstappen de overwinning viert. Die teamgenoot heeft alles te maken met het besluit om Red Bull de rug toe te keren, zo zal blijken. Natuurlijk handelt Ricciardo in een opwelling en natuurlijk verschijnt hij keurig volgens afspraak aan de start van de laatste twee races van het seizoen, waar hem een schrale troost wacht: hij wordt tweemaal vierde.

Grote belofte

Na zijn debuut in de Formule 1 in 2011 ontpopt Ricciardo zich als veelbelovend talent, hij verslaat viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel als ze in 2014 samen voor topteam Red Bull rijden en hij kan als enige Max Verstappen aan voordat die wereldkampioen wordt. Geen wonder dat Ricciardo als een gedoodverfd wereldkampioen te boek staat. Tot hij zijn carrière een wending geeft die niemand heeft zien aankomen en die door weinigen verstandig wordt gevonden. Sindsdien is er van zijn reputatie niets meer over. Wat ging er mis? Komt het nog goed? En zal later blijken: wie het laatst lacht, racet het best? Iedereen houdt van Daniel Ricciardo. Zijn aanwezigheid alleen al stemt tot vrolijkheid, niet voor niets groeit hij uit tot favoriet van de vele volgers van Drive to Survive . De Netflix-serie, die vanaf 2019 een kijkje achter de schermen biedt bij de Formule 1, geeft de sport een enorme duw in de rug, met name in de Verenigde Staten, waar de Formule 1 maar moeilijk voet aan de grond krijgt. Het publiek is meer gecharmeerd van oval racing : laagvliegen op een ovale baan, met als hoogtepunten de 500 mijl van Indianapolis in mei – het kroonjuweel van de IndyCar Series, een klasse vergelijkbaar met de Formule 1 – en de Daytona 500 in februari, het summum van de Nascar Cup Series, de meest brute klasse in de sportwagenracerij. Het grote voordeel van ovals: de circuits bevinden zich in een stadion. Je kunt dus het hele spektakel overzien. Maar Drive to Survive zorgt voor een kentering en de immer goedlachse Ricciardo, nooit te beroerd om fans ter wille te zijn en altijd in voor een grap, heeft een belangrijk aandeel in de groeiende populariteit van de Formule 1. Wie zeker houdt van Daniel Ricciardo is Heidi Berger, Oostenrijks model en dochter van tienvoudig Grand Prix-winnaar Gerhard Berger, actief in de Formule 1 van 1984 tot 1997. In 2022 beleeft het stel op Instagram zijn coming-out, al hebben ze volgens de geruchten al sinds 2019 een relatie. Dat is ook het jaar van die andere grote gebeurtenis in Ricciardo’s leven: de carrièrewending, een stap die slechts weinigen begrijpen en kwade tongen wijten aan een gebrek aan ruggengraat. Ricciardo zou de tweestrijd met Max Verstappen bij Red Bull niet langer aandurven. Op de vlucht voor zijn belangrijkste tegenstander, die in de Formule 1 tegelijk je belangrijkste medestander is: je teamgenoot.

Racen tegen je teamgenoot

Samen met je teamgenoot moet je de auto stap voor stap verbeteren, samen met hem moet je het team voorwaarts stuwen. Maar zodra de startlichten uitgaan moet je je teamgenoot verslaan. Je rijdt met hetzelfde materiaal en dus kun je je nergens achter verschuilen. Eén race kom je nog wel weg met excuses, een tweede misschien, maar bij een derde nederlaag kent iedereen je plaats terwijl je zelf nog vol in de ontkenning zit: je bent gedegradeerd tot secondant. In deze interne tweestrijd zijn reputaties vermorzeld. Neem die van aanstormend talent Rubens Barrichello als wingman van Michael Schumacher bij Ferrari. Of de Finse hoop Valtteri Bottas, wiens ster in de schaduw van Lewis Hamilton algauw verbleekte toen ze samen voor Mercedes reden. Zeker, Michael Schumacher was bij Ferrari de onbetwiste nummer 1. De dienende rol van Barrichello lag contractueel vast, maar niemand heeft de Braziliaan ooit gedwongen daarvoor te tekenen. En niemand kan ontkennen dat de Duitser zijn voorkeurspositie ruimschoots waarmaakte door de ban voor Ferrari te breken. Na 21 jaar leverde het team in 2000 eindelijk weer een wereldkampioen af; hij maakte er hoogstpersoonlijk meteen vijf op een rij van. Mercedes moest veel langer wachten op de volgende kampioen. Als motorleverancier van McLaren zag het in 1998 Mika Häkkinen triomferen; met het eigen team was Lewis Hamilton in 2014 heer en meester. Maar die wachttijd van ruim vier decennia kwam doordat Mercedes zich na de wereldtitels van de Argentijn Juan Manuel Fangio in 1954 en ’55 terugtrok uit de Formule 1. Uit de autosport in het algemeen zelfs, na een crash van Pierre Levegh in de 24 uur van Le Mans in 1955, die de Fransman het leven kostte. Zijn Mercedes vloog de tribune in en 82 toeschouwers vonden eveneens de dood. Maar er is helemaal niets wat erop wijst dat Daniel Ricciardo eenzelfde lot beschoren zal zijn als Bottas, Barrichello en zovele anderen wier teamgenoot een maatje te groot voor hen is. In 2018 is Max Verstappen zijn teamgenoot en het materiaal waarmee ze het beiden moeten doen is de Red Bull RB14. Het is hun derde seizoen samen en als altijd zijn ze aan elkaar gewaagd. Red Bull heeft na vier kampioensjaren op rij, met de wereldtitel voor coureurs en constructeurs, een stevige opdoffer moeten incasseren bij de introductie van de turbohybridemotoren in 2014. Dat zijn krachtbronnen voorzien van een turbo, die bij de verbranding extra zuurstof toedient en zo zorgt voor meer vermogen, en bovendien met deels elektrische aandrijving, eveneens voor een power boost . Plotseling is Mercedes, dat eerder leuk in de subtop meedraaide, het te kloppen team en mag Red Bull de kruimels oprapen.

Winactie

Zie jij jezelf dit boek in één keer uitlezen? Of ben je benieuwd naar meer? We hebben goed nieuws voor je! We mogen vijf exemplaren weggeven van Daniel Ricciardo: Racen met een Lach . Ga snel naar onze Facebookpagina en drop in de reacties onder onze Ricciardo-post een comment waarom jij dit boek wil winnen! Wie weet ligt dit felbegeerde boek bij jou binnenkort in je brievenbus.

Het boek Daniel Ricciardo: racen met een lach is verkrijgbaar bij je plaatselijke boekhandel.

vp 9789000391035
Delen met
Ook interessant