Een verkoelende gele rakker gaat er altijd goed in. Maar soms moet je even pas op de plaats maken en je lever even rust gunnen. Dan komt een Dry January goed van pas. Werd ook massaal gebruik van gemaakt, zagen we om ons heen. Gelukkig kun je dan altijd nog een 0.0'tje pakken. Uit de cijfers blijkt nu ook dat 'ie afgelopen maand populairder was dan ooit.
Het was afgelopen maand
januari, en voor velen een droge. Er waren nogal wat mensen die minder
alcohol drinken. Als goed voornemen, maar ook om gewoon eens te realiseren wat alcohol
met je doet. En als
je dan toch in de kroeg zit met je vrienden, dan kun je prima een 0.0 biertje nemen.
Dit jaar kochten we dan ook heel wat alcoholvrije versnaperingen.
Onderzoek
Zo'n 7,7
procent van de bierverkopen in januari was non-alcoholisch. Dat lijkt misschien niet veel, maar dat is het wel. Vorig jaar was dit percentage slechts 4,3 procent. Onderzoeksbureau Nielsen legt ieder jaar de resultaten van januari naast elkaar. Het wordt namelijk steeds gewoner om de eerste maand
van het jaar volledig nuchter te blijven. Daardoor wordt de vraag naar 0.0 biertjes steeds
groter. En ook de alcoholvrije wijntjes zijn steeds meer in trek. Slecht
nieuws voor Martien Meiland, die zal waarschijnlijk van zijn stoel vallen als hij dit leest. In 2020 groeide het aandeel naar 2
procent van het wijnverkoopvolume.
Het jaar daarvoor was dit slecht 0,7 procent.
Verschillen
Dit jaar hebben we trouwens goed ons best gedaan. Voor het eerst is het aandeel in alcoholvrij
bier in januari groter dan heel 2019 met 6,6 en 7,7 procent van het verkoopvolume. Goed nieuws voor de biermerken. Voor hen is het te hopen dat Youp van 't Hek zich er niet mee gaat bemoeien.