Nog nooit
eerder verlangden we zó terug naar een regenachtig weekend. Drie hele dagen
lang mochten we onszelf headfirst het konijnenhol inwerpen. Wat we daar
allemaal tegenkwamen was ongelofelijk. Een ware speeltuin, gestileerd maar
klaar om vies te worden. Het is heel makkelijk om Down The Rabbit Hole nu op
ieder vlak te gaan vergelijken met Lowlands, maar dat gaan we lekker niet doen.
Waarom niet? Ten eerste is dat niet leuk, ten tweede is dat een belediging naar
alle pracht en praal die ons dit weekend is voorgeschoteld. Down The Rabbit
Hole 2024
Wat maakt DTRH
dan zo bijzonder? Het voelt als geen ander festival als een ‘wij’ ervaring. Er
hangt geen ‘zien en gezien worden’ sfeer, niemand denkt een soort
bezoeker-headliner te zijn en de laatste keer dat we zo weinig telefoons hele
concerten zagen vastleggen was het 2006 en moest Steve Jobs de eerst iPhone nog
aankondigen.
Later duiken we
de acts in, maar eerst willen we nog even dieper in dat konijnengevoel graven. Zo’n
weekend
Down The Rabbit Hole is echt weer even kind zijn. We mochten
rollebollen in de modder en de crea-bea in ons weer even naar boven laten komen
door de mooiste gekleide kunstwerkjes in elkaar te flansen. We hebben voor het
eerst in tien jaar weer eens geschommeld en met wat alle 47.000 Rabbits leken
samen genoten van een sterk staaltje doorzettingsvermogen van Oranje. Later
leerden we de Balkandans en onderweg voor een snack kwamen we terecht in een
optocht die leek op een onnavolgbare droom. Het is precies die gekkigheid die zo’n
weekend zoveel kleur weet te geven.
Ondanks de
prachtige locatie en alle versiersels voelt het niet té gepolijst. DTRH is een
beetje zo’n Sophie Hilbrand, als je de botoxspuit erin zet gaat alle karakter
verloren. Het weer was niet perfect, Kaytranada zijn vlucht was gecanceld, nog
vóór de eerste échte festivaldag viel de stroom uit op de Rex en hier en daar
zakte er een hak weg in de modder. Alle onheil kreeg een hele dikke collectieve
‘fuck it’. Iedereen stond vanaf moment één klaar om te gaan. De missie is
duidelijk, we gaan hier samen een feestje van maken.
Vrijdag
De allereerste
act van het festival was een gezicht waar we het weekend lang niet meer vanaf zouden
komen, gelukkig maar. Sef en het El Salvador Ensemble wisten meteen de toon te
zetten. Sfeervol, prachtige teksten, soms feest, soms serieus en soms een
tikkeltje pretentieus. Uiteindelijk krijgen we toch nog een beetje een brok in
de keel tijdens De Leven dat met het ensemble tot leven komt als nooit
tevoren. Het voelt een beetje als een startschot; dit is de leven, vanaf nu
gaan we genieten. Later op de dag komen we Sef opnieuw tegen achter de decks
met zijn maatje Faisal. Het gevolg is een verassend fris house setje met van die
plaatjes waar je al acht jaar niet meer aan hebt gedacht, maar nu toch snel
even in je zomerplaylist vlamt. Thanks boys!
Het feest wordt snel voortgezet door een van de persoonlijke favorieten: Nia Archives. Ze
maakt meteen de zaal even duidelijk dat ze moeten blijven hangen. Tot
helemaal achter in de Teddy Widder, het tweede podium van het festival, wisten haar
moddervette breakbeats het festival al klaar te stomen voor al het geweld wat
er nog zou komen. Halverwege leek de halve zaal wakker te schrikken toen bleek
dat dat beste dame live over haar eigen platen zingt, Nia is alles behalve ‘just
another DJ’. Voor ons heeft ze een plekje in de top drie van het weekend weten
te bemachtigen, maar dat is natuurlijk nogal subjectief.
Action Bronson weet
uit onverwachte hoek te komen. Waar je van een rapper zou denken dat ‘ie een
uur gaat rappen, viel dat eigenlijk wel mee. We horen jullie al denken, ‘uhmm…wat
doet ‘ie dan wel?’ Met zijn band weet hij een uur lang écht
muziek te maken.
Misschien rapt de New Yorker maar een half uurtje, de andere helft is hij
dirigent, badmeester, priester, zegt u het maar. Toch werkt het eigenlijk wel.
De band kan lekker improviseren, de saxofoonsolo’s vliegen je om de oren en
soms nemen ze een momentje om samen lekker te jammen. Ondertussen staat Bronson
op zijn iPad dolfijngeluiden en sirenes aan te tikken als een soort Arjen
Lubach. Een beetje humor mag best toch? Door die constante afwisseling komen de
momenten dat hij wél aan het rappen is beter over, het voelt niet als een
urenlange waterval aan woorden die iets zouden moeten betekenen.
Het nachtprogramma
met TLM Airlines en DJ Heartstring deed precies wat het moest doen. Joel
Beukers zou trots zijn, we durven wel te stellen dat de zaal goed voor goud
ging. De drie mannen van TLM Airlines zijn de hype van het moment. Hun set is precies
wat je zou verwachten; vrolijk en energiek, maar de heren blijken ook niet schuw om af en toe
een tandje harder te gaan. Op het podium zien we drie schimmen, een vliegtuig
boven hun hoofden en retro beelden van vliegtuigen op de schermen. Al met al
voelde het toch een beetje als een anonieme aangelegenheid.
Zaterdag
Waar we vrijdag
meerdere malen Sef tegen het lijf lopen, blijkt dat op de zaterdag met Jungle
te gebeuren. Midden op de dag blijken ze als verrassing een DJ-set weg te geven
ver voor hun grote optreden later die avond. Op het moment dat de geruchtenmolen
ons bereikt hollen we vlug naar The Bizarre, waar we nog snel onze bipsen
richting de dansvloer werken. Een voorspelbaar setje, maar desalniettemin
perfect voor het moment. Lekker vrolijk en goed mee te zingen. Gewoon zo’n
lekker setje voor als het zonnetje schijnt, maar niets bijzonders.
Diezelfde toon
wordt op de mainstage voortgezet door L’Impactrice, een Franse soort pop,
nu-disco band. Een goede sfeer, lekker om je borreltje bij te drinken en een
beetje met je vrienden bij te kletsen maar écht indruk maken doen ze niet.
Eigenlijk ook niet nodig want vanaf dat moment zouden we in een
stroomversnelling terecht komen, ware het niet dat het Nederlands elftal vanuit festivalperspectief roet in het eten gooit. Begrijp ons niet verkeerd,
het was prachtig om met een veld waarvan we letterlijk het einde niet zagen
naar de wedstrijd te kijken en uiteindelijk aan het langste eind te trekken, maar
we hebben wel wat gemist. Tegelijkertijd waren PinkPantheress en Kneecap bezig,
allebei grote acts die zo’n dag zoveel kleur kunnen geven. Maar eerlijk is
eerlijk, we waren even meer met Cody Gakpo bezig. We blijven een mannenblad hé.
Die avond weet Jungle
de mainstage écht even alle hoeken van het konijnenhol te laten zien. De
voetjes mogen van de vloer en de keeltjes zijn gesmeerd. Jungle weet vanaf de
eerste seconde te overtuigen zonder dat we ook maar één bandlid écht goed aan
hebben kunnen kijken. De Hotot wordt omgetoverd tot een gestileerd kleuren- en
schimmenspel waar de band eindeloos overheen blijft hollen (dit is geen
konijnengrap). Ondertussen zien we featurings als Channel Tres op de grote
schermen inbreken, dat voelt toch wat intuïtiever dan een stem van iemand die
je niet ziet. Tot aan de laatste noot weet de band de energie hoog te houden zonder
de aandacht te verliezen. Hier en daar leek het zelfs zó strak dat we ons
hardop afvroegen wat nou wel en niet live was. We zullen er nooit achter komen
dus kunnen we niet anders dan ze het voordeel van de twijfel geven, zou anders
wel héél lullig zijn. Voorzichtig durven we wel te zeggen dat dit misschien het
beste optreden van het weekend is.
Zondag
De laatste dag
ga je altijd met een vierdubbel gevoel in. Je bent moe, je lichaam is verrot, je
wilt wel alles uit die laatste dag halen maar je weet ook dat de realiteit je
morgenochtend inhaalt. Onszelf eenmaal bij elkaar geraapt kijken we vooral uit
naar paradepaardje Khruangbin. Na de dag lekker rondgestruind te hebben en met
jan en alleman van die echte doorgepilste zondaggesprekken te hebben
aangeknoopt is het dan eindelijk tijd de Texanen op te gaan zoeken. De stage is
omgebouwd om precies op de hoes van hun laatste album A La Sala te
lijken. De bassiste, gitarist en befaamde drummer wandelen het podium op en
beginnen datzelfde album te spelen. Het optreden is laag in energie, maar dat konden
we een jaar geleden ook al invullen. Het spel is feilloos, de synergie lijkt
moeiteloos tot stand te komen en voor het oog is het ook een prachtig tafereel.
Het is precies wat je ervan zou verwachten, maar vooral niets minder dan dat.
Halverwege
moeten ze even het spel tweemaal stilleggen omdat er iemand in het publiek
onwel wordt, waarna je merkt dat ze toch even van hun à propos zijn gebracht.
Dat is eerder aan hun mimiek en bewegingen te zien dan met je flappers te horen,
deze drie kun je neerzetten waar je wilt en ze zullen tien van de tien keer een
loepzuiver optreden neerzetten.
De grote
verassing van de zondag is Folamour, niet omdat we niet hadden verwacht dat het
top zou worden, maar het leek wel alsof hij de headliner was. Rondom de Teddy
Widder is het het hele festival niet zo druk geweest, binnen was iedereen plakkeriger
dan ze het hele weekend zijn geweest. Tot tien meter buiten de zaal was er geen
doorkomen aan, een vers pilsje halen was geen optie. Gelukkig stonden de
gezichten evengoed op hetzelfde standje als die van je kleine neefje op
sinterklaasavond. Geen DJ wist dit weekend zó te overtuigen als Folamour, die
zelf ook een beetje overdonderd leek door de zaal. Zonder uitzondering schoot
elke hand en elke voet de lucht in bij deze soort positiviteits-therapiesessie.
Ondanks een heerlijke set van Palms Trax die het festival die avond afsloot voelde
dit toch als het echte afscheid van het festivalweekend.
We kunnen niet
anders dan je op het hart drukken volgend jaar zelf naar De Groene Heuvels af
te reizen voor een weekend dat je nooit meer gaat vergeten. Is het niet voor de
line-up, doe het dan voor de gekkigheid. Is het niet voor de gekkigheid, doe
het dan voor de line-up. Ben niet eigenwijs en kom lekker met ons feesten op 4,
5 en 6 juli 2025!