In heel Nederland is de hartslag langzaam aan het stijgen, want dit weekend is het Formule 1 circus weer terug in Nederland. De rijders, experts en teambazen kijken reikhalzend uit naar deze race. Niet in de laatste plaats door het circuit zelf. De laatste jaren is het circuit natuurlijk erg veranderd en dat valt in goede smaak, zo blijkt bij het persevenement van Heineken.
Tijdens de persconferentie stonden Lando Norris, Stefan Domenicali, Giedo van der Garde en Jan Lammers ons te woord. De sfeer is uitstekend en uit alles blijkt dat Zandvoort een Mekka is voor de Formule 1. Lando Norris vindt het een 'fysiek zware baan', maar rekent er wel op dat McLaren dit weekend punten kan scoren. Stefano Domenicali vindt de sfeer en energie van het circuit geweldig en vindt Zandvoort een voorbeeldfunctie heeft laten zien aan de rest van de Europese circuits. "Zandvoort heeft de lat voor de Europese GP's hoger gelegd. De promotors hebben geweldig werk geleverd'', zegt Domenicali. Lammers laat aan GPFans.com weten dat de druk van de ketel is en alles op rolletjes verloopt: ''so far, so good.''
Er zijn weinig circuits op de kalender die zo snel zijn als Zandvoort. De baan is krap, bloedsnel en foutjes eindigen meestal in de muur of grindbak. Eigenlijk kunnen we Zandvoort een ouderwets circuit noemen waar nog echt geracet wordt. Aan het unieke karakter van de baan is keihard gewerkt en dat werpt zijn vruchten af.Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stelt dat er niets is zoals Zandvoort: “Dit is een episch circuit, echt fantastisch! Toen ik voor het eerst de baan op ging, kwamen er allemaal herinneringen boven. Ik was veel vergeten. Ik wist nog dat het een te gekke baan was in de Formule 3, maar in een Formule 1-wagen is het waanzinnig. De snelheid in Scheivlak, het is echt een racerscircuit.”
Niet alleen de baan is aangepast, ook de nieuwe wedstrijdbeker mag er zijn. De beker is door Heineken en kunstenaar Pablo Lücker tot stand gekomen. “Ik heb me laten inspireren door de beelden en geluiden van de race in Zandvoort en de energie die de fans meebrengen naar het circuit. Het unieke kunstwerk vangt de adrenaline, de vreugde en de kick die loskomt in de feestende menigte”, vertelt Pablo. Het is dan ook een vrolijke trofee die elke Formule 1 coureur graag in zijn prijzenkast erbij wil hebben staan. Zal Max hem zondag vasthouden?
Vorig jaar zag je in de kwalificatie dat de wagens met weinig brandstof en verse banden supersonisch over de baan knalde. De rijders genoten met volle teugen en (bijna) alle rijders kwamen met een big smile over de finish. Niet in de laatste plaats door de onwijze fanbase van Max Verstappen, de oranje rookbommen en het luide gejoel bij inhaalacties. Dit jaar kunnen de wagens elkaar nog beter volgen en op een circuit als Zandvoort belooft dat vuurwerk te worden. We kunnen ons in ieder geval opmaken voor een prachtig raceweekend.