2026 wordt hét jaar waarin we eindelijk een nieuw team op
de Formule 1-grid zien. Ja, mannen, na een decennium van dezelfde tien teams,
krijgen we een frisse naam: Cadillac. Geen obscure nieuwkomer met een
begroting waar je net een paar kratjes bier van kunt kopen, maar een
Amerikaanse grootmacht met General Motors aan het stuur. Toch is niet iedereen
enthousiast, en natuurlijk heeft Red Bull’s Helmut Marko daar een uitgesproken
mening over. Marko is sceptisch. En dat is ook wel logisch, want met een
extra team moet de
F1-koek verdeeld worden: "Als er meer mensen op de
barbecue afkomen, blijft er minder vlees voor ons over," lijkt Marko te
zeggen. Vooral financieel laat Cadillac hem niet dansen van vreugde. De halve
miljard aan entreegeld die Cadillac neerlegt, is volgens hem lang niet genoeg
om de investeringen van de afgelopen tien jaar te compenseren.
Toto Wolff van Mercedes deelt Marko’s zorgen. Wolff fronste
zijn wenkbrauwen in Las Vegas nog harder dan normaal, maar uiteindelijk is
Formula One Management overstag gegaan. Waarom? Omdat
Cadillac een grote naam
is die de sport meer bling-bling kan geven.
Amerikaanse swagger met een Ferrari-hart
Het plan is dat Cadillac in 2026 eerst een motor van een
ander merk (denk Ferrari of Honda) gebruikt, om daarna vanaf 2028 zelf een
krachtbron te ontwikkelen. Een slimme zet, want als ze direct met een eigen
motor zouden beginnen, eindigen ze waarschijnlijk achteraan de grid. Met Mario
Andretti (wereldkampioen van 1978) aan boord straalt het team ook nostalgie
uit.
Conclusie?
Marko moppert, Toto fronst, maar wij hebben er zin in. Een
vleugje Detroit swagger, misschien een vleugje chaos en vooral (nog) meer actie
op de grid. Of Cadillac meteen een hit wordt, weten we niet, maar een beetje
extra vuurwerk in de F1 kunnen we allemaal waarderen. Dus 2026, kom maar door.