Mocht je een fanatieke vliegtuigspotter zijn en zat je onlangs Flightradar24 te checken, dan heb je wellicht je wenkbrauwen even laten fronsen. Er vloog namelijk een Boeing 787 richting Antarctica die wetenschappers en belangrijke spullen naar een onderzoeksstation bracht. Het is de eerste keer dat er een Boeing 787 op Antarctica landde.
De reis van de gigantische Boeing 787 Dreamliner begon in Oslo en maakte een pitstop in Kaapstad (bracht daar meer dan 40 uur door), voordat het richting Antarctica vertrok. Zoals gezegd, het is de eerste keer dat een Boeing 787 überhaupt voet aan de grond zet in Antarctica. Qantas uit Australië heeft hun 787-9's eerder gebruikt voor panoramavluchten over het ijskoude continent, maar zette nooit een voet aan de grond.
Onderzoeksstation
Norse Atlantic had eerder deze maand al aangekondigd dat ze van plan waren om eenmalig zo'n Dreamliner-charter naar Antarctica te doen. Aan boord? Wetenschappers van het Noorse Poolinstituut en belangrijke spullen, allemaal op weg naar het onderzoeksstation zo'n zeven kilometer van Troll Airfield in Queen Maud Land. “Het landen van een vliegtuig van deze omvang op de luchthaven van Troll opent tal van nieuwe logistieke perspectieven, die ook een positieve invloed zullen hebben op wetenschappelijk onderzoek op Antarctica”, laat Camille Brekke, hoofd van het Norwegian Polar Institute weten.
Uniek
Er was voor 10,000 kg aan onderzoeksapparatuur in de romp van het grote bakbeest. Tot nu toe vlogen ongeveer tien vliegtuigen per jaar naar Antarctica om spullen af te leveren. Ze moeten dus alles in die paar maanden fixen, anders wordt het een ijskoude situatie en bovendien is het een hele poos donker op Antarctica. Maar liefst zes maanden lang.
Trotse baas
Bjørn Tore Larsen, baas van Norse Atlantic Airways, is eveneens trots: "We hebben een historische prestatie geleverd door als eerste de 787 Dreamliner te op Antartica te laten landen. We zijn er trots op dat we een rol hebben gespeeld in deze belangrijke en unieke missie.”
Landen en opstijgen vanaf Antarctica is een stuk lastiger dan van een regulier vliegveld. Het is ijskoud en spiegelglad. Eerder had Icelandair al zijn Boeing 767's die kant op gestuurd, maar dit is echt de eerste keer dat een 787 het flikt.
Knap lastig
Antarctica heeft geen normale geasfalteerde landingsbanen, zoals op een normaal vliegveld. Dus de vliegtuigen moeten landen en opstijgen vanaf blauwe ijsbanen. Die van Troll Airfield is bijvoorbeeld 3.000 meter lang en 60 meter breed. Check deze video hieronder van een Icelandair 767 die opstijgt vanaf Troll Airfield in 2021, om je een verder beeld te geven.