Adidas draait miljoenen winst dankzij retro-schoenen

11 mrt , 18:00 Entertainment
schermafbeelding 2025 03 10 om 141829

Adidas is helemaal terug van weggeweest dankzij de comeback van de retro-schoenen. Na enkele lastige jaren, waarin het merk diep in de rode cijfers dook door een breuk met rapper Ye (Kanye West), heeft het zich succesvol herpakt. De klassieke modellen, zoals de Samba en Gazelle, zijn weer razend populair en zorgen ervoor dat Adidas nu miljoenen verdient.

Waar Adidas in 2023 nog een verlies van 58 miljoen euro noteerde, boekte het merk in 2024 een nettowinst van 824 miljoen euro. Adidas is terug van weggeweest, en dit keer niet door een controverse, maar door de retro-schoenen. Het blijkt maar weer dat de klassieke schoenen de sleutel zijn geweest tot dit herstel. De retro-modellen zijn weer helemaal terug in de mode, en daar speelt Adidas perfect op in. De iconen uit het verleden zijn niet alleen stijlvol, maar ook lekker comfortabel, wat ze populair maakt bij zowel jongeren als volwassenen. Het resultaat is een flinke omzetstijging.

Totale omzet

De totale omzet van Adidas kwam uit op 23,7 miljard euro in 2024, wat een stijging van 12% betekent in vergelijking met 2023. Het bedrijf profiteerde ook van lagere kosten voor productie en transport, wat de winst verder omhoog duwde. Bovendien hoefde Adidas minder artikelen met kortingen te verkopen, wat de marge per verkocht product verbeterde.

De break-up met Kanye West

Niet zo lang geleden zag het er voor Adidas een stuk minder rooskleurig uit. De breuk met Ye had het bedrijf flink geraakt. De samenwerking tussen Adidas en de rapper had jarenlang voor miljoenen aan omzet gezorgd, maar na de antisemitische uitlatingen van Ye in 2022 besloot Adidas de samenwerking stop te zetten. Adidas zei gedag tegen Ye, en hallo tegen winst (dat duurde dus even...) De impact was groot, en het bedrijf moest zich herpositioneren.

Door retro-schoenen weer het juiste pad

Vandaag de dag heeft Adidas zijn draai weer gevonden. Door te focussen op retro-schoenen en minder afhankelijk te zijn van beroemdheden, heeft het merk zijn stabiliteit teruggekregen. De klassieke Samba en Gazelle zijn niet alleen een hit bij de jongere generatie, maar ook bij oudere klanten die op zoek zijn naar een stukje nostalgie. De winst die Adidas nu boekt, is het bewijs dat het merk zijn weg heeft teruggevonden naar succes.

Delen met
Ook interessant