5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk pt. 1

28 jun 2021, 16:00 Entertainment
208782900 537517794072317 6714895502988164891 n

Gister was de tweede race van de triple-header en de eerste race in Oostenrijk. Net zoals vorig jaar zullen er dit jaar twee races op de Red Bull Ring plaatsvinden, al hebben ze wel verschillende namen. Het is de thuis grand prix voor Red Bull Racing en Alpha Tauri, dus er zit wat extra druk op de ketel voor beide teams. Dit zijn de hoogtepunten van de GP van Stiermarken.

Drop out

Het gebeurt zelden dat er een race is waarbij er geen uitvallers zijn. Ook deze week was het raak en dan moet er 1 iemand de eerste zijn. Helaas voor hem, was dat deze keer Pierre Gasly. Tijdens de start van de race kan het er nogal fel en rommelig aan toe gaan. Gasly werd tot twee keer toe geraakt door Charles Leclerc, die even vergat waar zijn auto ophield en die van Gasly begon. Een CBR-examinator zou hem er niet mee weg laten komen, maar de FIA schaart het onder first lap battlewounds. Begrijpelijk, maar niet minder zuur voor de Fransman. Hij liep namelijk een lekke band en kapotte wielophanging op, waardoor hij ook nog eens andere auto's raakte. Zo moest ook Latifi even de pits in voor een lekke band en Antonio Giovinazzi maakte een korte spin. Leclerc moest trouwens zelf ook de pits in voor een nieuwe voorvleugel die hij zelf om zeep had geholpen met zijn stunt. Hij kon echter wel doorrijden en wist zichzelf terug op te werken naar een zevende plaats, waarmee hij ook Driver of the Day werd. Alpha Tauri scoorde trouwens wel punten, want Yuki Tsunoda wist als tiende over de finsih te komen. Toch hopen we dat Gasly volgende week meer geluk heeft op het thuiscircuit in Oostenrijk!

Norris vs. Checo

Zoals we al zeiden kunnen de eerste rondjes van de race wat rommelig zijn. Iedereen probeert immers vanuit de startblokken een zo goed mogelijke positie in te nemen op de baan voor het vervolg van de race. Dat gold ook voor Lando Norris en Checo Perez. Norris kwalificeerde zich, door de gridstraf van Bottas, op een derde plek met Checo daar meteen achter op P4. Wat volgde was een prachtige strijd waarin Lando liet zien dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft. Die podiumplek laat je namelijk niet zomaar lopen. Perez had wat moeite met de snelheid van de McLaren en bleef dus een tijdje achter de Brit rijden. Uiteindelijk ging hij er toch aan voorbij, maar ze grepen allebei naast het podium. Nog steeds een prachtig resultaat van Lando en goeie punten voor het team van McLaren, die nog steeds steady derde staan in het constructeurskampioenschap. We zijn benieuwd of Ferrari daar nog verandering in kan gaan brengen komend seizoen. Al is het wel duidelijk dat Ricciardo niet al te vaak zo'n zelfde race als gister moet rijden, anders kan McLaren die podiumplek wel vaarwel zeggen.

Slow stop

Dan door naar Perez. De teamgenoot van Max heeft heel wat in zijn mars en reed dan ook op koers voor een welverdiende derde plek. Dat was totdat hij de pitstraat in ging. Normaal gesproken heeft Red Bull de snelste pitstops van de hele grid, maar zelfs de besten kunnen soms een foutje maken. Het linker achterwiel van Perez wilde niet meteen loskomen, waardoor die wat langer duurde. Dit kostte de Mexicaan kostbare tijd in zijn strijd tegen Bottas. In 4.8 seconden was Checo met een nieuw setje rubber verdwenen, terwijl dat normaal rond de 2 seconden ligt. Hierdoor moest hij zijn podiumplek afstaan aan Bottas en werd Perez netjes vierde. Als de race nog een paar ronden langer had geduurd had Checo hem misschien nog te pakken gehad, maar nu zal hij volgende week revanche moeten nemen op de Fin. Dit soort momenten laten trouwens wel zien wat voor team Red Bull is. De monteurs waren zelf ook kapot van de 'slechte' stop die Checo het podium kostte, dus die zullen volgende week tijdens de tweede race in Oostenrijk misschien nog wel meer peper in hun reet gestopt hebben. Wij zijn benieuwd!

No. 4

We moeten het natuurlijk ook even hebben over the man of the hour , Max Verstappen. Hij reed op zaterdag al een dijk van een tijd, waarmee hij alle concurrentie achter zich liet. Hij pakte zijn eerste pole ooit op het thuiscircuit van zijn team en tevens de eerste achtereenvolgende pole position voor Red Bull sinds 2013. Een goed begin van een nog beter weekend dus. Op zondag vloog de Nederlander uit de startblokken waardoor Lewis Hamilton al snel in het stof kon bijten. Zo duurde de race voort tot de eerste pitstops kwamen. Lewis ging als eerste naar binnen, waarna Max al snel volgde. Hierdoor hield hij zijn positie aan de kop van de race vast en werd het een kwestie van uitrijden. Dit keer had 'ie geen gekke klapbanden onderweg en dus kwam hij als eerste over de finish. Zijn vierde overwinning dit seizoen en zijn derde overwinning in Oostenrijk. Hiermee staat hij samen met legende Alain Prost bovenaan het lijstje 'meeste overwinningen in Oostenrijk'. Ook is het de vierde achtereenvolgende zege voor Red Bull Racing en de vijfde voor het team dit seizoen. En dat terwijl er pas 8 races gereden zijn van de 23. Wij zijn benieuwd of Mercedes nog terug kan slaan, of dat de huidige dominantie van Red Bull het hele seizoen voort kan duren. Wij hopen het laatste.

Verstappen-ring

Omdat we dit toch een beetje een Red Bull artikel hebben gemaakt, sorry not sorry , sluiten we af met een ode aan het team van Verstappen en Perez. Verstappen was dit weekend King of the Red Bull ring , maar als het aan hem ligt dan verandert die naam na volgend weekend hopelijk in iets waar het Oranjeleger wel tevreden mee zou zijn. Het team uit Oostenrijk domineert vooralsnog beide kampioenschappen en dat gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Het keiharde werken van iedereen loont en daarom hier een klein inkijkje in de teamspirit binnen de pitboxen van onze favoriete coureurs. We hopen dat ze dit kunstje volgende week weer kunnen herhalen, al zou het dan wel leuk zijn als Checo ook het podium weet te halen. Let's go!

Meer Memorabele Momenten?

Delen met
Ook interessant