Vorige week vond er weliswaar geen Formule 1 race plaats, maar dat betekende niet dat we niet aan onze racetrekken kwamen. Rinus van Kalmthout, een ander Nederlands racetalent, wist namelijk een ongekende prestatie neer te zetten in de IndyCar door daar de overwinning binnen te slepen. Deze week konden we echter wel gewoon weer genieten van een F1 race en dat op één van de meest legendarische circuits ooit. Dit zijn de meest memorabele momenten van de Grand Prix van Monaco!
Monaco staat erom bekend erg verraderlijk (en soms zelfs gevaarlijk) te zijn, zeker met de huidige F1-wagens die met zo'n 300 km/u over het asfalt razen. Het circuit is uitzonderlijk smal, er is geen ruimte voor extra veiligheidsmaatregelen zoals grindbakken of bandenstapels zoals we die normaal wel langs het circuit zien staan. Daarnaast zitten er een hele hoop langzame bochten in en is er eigenlijk maar één plek waar inhaalacties mogelijk zijn. Het komt de durfallen die wel een pogingkje wagen om ergens anders in te halen vaak erg duur te staan, leert het verleden ons. Bovendien zorgt een kleine, luttele stuur- of remfout er al voor dat je je bolide in de muur parkeert. Dit alles zorgt ervoor dat de gelukkige man die op zaterdag pole position pakt vaak ook als raceleider het eerste over de eindstreep weet te komen. Die kwalificatie op zaterdag is dus uitermate belangrijk...
Wie ook begrepen had dat die kwali mega belangrijk was, is Antonio Giovinazzi. De coureur van Alfa Romeo wist op zaterdag een fantastische P10 te pakken (de beste kwalificatie voor het team dit seizoen), waarop hij ook op zondag als tiende finishte en daarmee zijn eerste WK-puntje binnen sleepte. Ook LeClerc was zich ervan bewust dat kwalificatie uitermate belangrijk was. Gelukkig voor hem hadden beide Ferrari's ergens wat extra snelheid opgepikt, want ze waren uiterst competitief gedurende het hele weekend. In Q3 wist de Monegask zelfs de snelste tijd neer te zetten, waardoor hij pole pakte. Max was ondertussen bezig om een nóg snellere tijd neer te zetten en LeClerc van de troon te stoten, maar die was zo lief om het heft in eigen handen te nemen. Hij parkeerde zijn felrode bolide pontificaal in de muur, waardoor een rode vlag het feestje van Max verstoorde. LeClerc mocht dus pole position achter zijn naam zetten, maar dat betekende niet dat hij ook daadwerkelijk zou gaan starten vanaf die plek vooraan de grid. De crash had ervoor gezorgd dat zijn auto op zondag niet het asfalt op kon, waardoor Max alsnog als eerste op de grid stond. Helaas wel zonder die legendarische pole achter zijn naam.
Naast Charles LeClerc was het ook niet echt Lewis Hamilton z'n weekend te noemen. Lewis wist het tijdens de kwalificatie niet verder te schoppen dan een teleurstellende zevende plek. Tijdens de race op zondag werd het niet beter, want het leek haast alsof de meervoudig wereldkampioen de handdoek in de ring had gegooid. Hij startte door het uitvallen van Charles op P6, maar dat mocht niet baten. Natuurlijk weten we hoe moeilijk het is om in te halen in Monaco, maar we hadden toch net iets meer pit verwacht van de Britse coureur. Toch zat er geen gevecht in en verloor hij zelfs nog een plekje waardoor hij als zevende over de eindstreep kwam. Hij moest hierdoor flink wat punten inleveren (wel kreeg hij een extra puntje voor de snelste ronde), waardoor Max de leiding in het kampioenschap over kon nemen met maar 4 punten verschil. Ook Red Bull schoof naar de hoogste trede van het contructeurskampioenschap, met maar één punt verschil met Mercedes. Een historisch moment zonder twijfel, maar dat betekent niet dat Max en zijn team achterover kunnen leunen. Met nog 17 races te gaan kan er nog van alles gebeuren en Monaco is een circuit als geen ander, wat ook een vertekend beeld kan geven. Hoewel Mercedes het dus grandioos af liet weten in Monaco, moeten we ze zeker nog niet uitvlakken voor de rest van het seizoen. Maar we gaan wel eerst even feest vieren natuurlijk, want poah wat is deze lekker zeg!
Ook de teamgenoot van Hamilton had een klote weekend. Hij wist wél naar behoren te presteren in de kwalificatie door daar een P3 te pakken. Dat is natuurlijk niet waar je een Mercedes verwacht, maar we mogen niet vergeten dat Bottas achter het stuur zit. Die P3 was dus een serieuze prestatie, zeker na alle moeilijkheden die zich voordeden in het weekend bij Mercedes. Helaas voor de Fin eindigde de ellende niet op zaterdag. Tijdens zijn pitstop in de zondag zaten wij met spanning te kijken hoe dat klokje maar opliep. Seconde na seconde vloog voorbij, maar het rechtervoorwiel zat muur en muurvast. Er was geen enkele mogelijkheid om dat ding eraf te krijgen en dus werd Bottas z'n bolide geparkeerd in de garage. Het wiel is waarschijnlijk vast komen te zitten doordat Bottas ergens te hard overheen gereden is waardoor het metaal verbogen was. Achter zijn naam verscheen een heerlijke 'out', die een hoop mogelijkheden voor het team van Red Bull betekende.
Dat Mercedes een keertje niét de voorkant van het veld domineerde bracht een hoop kansen voor andere coureurs. Zo zagen Carlos Sainz en Lando Norris opeens de mogelijkheid voor een podium aan de horizon verschijnen. Zij kwalificeerden zich als P4 en P5, maar door het uitvallen van zowel LeClerc als Bottas reden zij opeens op P2 en P3. Max was natuurlijk nog een maatje te groot voor beide coureurs, maar ze wisten allebei zonder kleerscheuren over de eindstreep te komen. Perez probeerde het Lando nog wat moeilijk te maken, maar tevergeefs. En zo was het op één-na-jongste podium ooit geboren. Een verfrissend podium die voor alle drie de teams én coureurs meer dan verdiend was. Carlos' tweede plek verzachtte de pijn voor Ferrari en Lando pakte ook zijn eerste podium op het legendarische circuit van Monaco. Er hing een hele vriendschappelijke en gezellige sfeer, zowel op het podium als tijdens de persconferentie. De coureurs mochten de speciale Louis Vuitton bokaal in ontvangst nemen, die uitgereikt werd door verschillende leden van het koningshuis van Monaco, waarna de champagne rijkelijk vloeide. Om het af te maken schoof Lando Norris ook een plekje omhoog (naar de derde plek) in het kampioenschap ten koste van Valtteri Bottas. Wat een prachtpodium!
Check ook zeker effe de andere boordradio's, after-race interviews en persco clips, want die zijn echt hartverwarmend en hilarisch!
Dan het meest prachtige moment van de hele race. Max wist zich na een ietwat teleurstellende kwalificatie goed te herstellen. Hij startte als eerste en leidde vanaf dat moment de race. Die leiding gaf hij natuurlijk niet meer af en dus kwam Max Verstappen als allereerste over de streep tijdens de Grand Prix van Monaco. Een fantastische prestatie en een legendarische overwinning voor de Nederlander! Hij pakte niet alleen zijn eerste podium in het prinsdom en een geweldige zege, maar ook de leiding in het WK-klassement. Hij is daarmee de allereerste Nederlander ooit (!) die het voor mekaar kreeg om in de Formule 1 aan de leiding te gaan en behoort daarmee tot het lijstje met 63 andere coureurs die hem zijn voorgegaan. Een prachtprestatie van het team die zeker gevierd moet worden! Daarna wel weer de focus terug naar het circuit, want met nog twee-derde van het seizoen te gaan ligt alles open. Kan Red Bull deze winning-streak vasthouden? Zie we Ferrari ook op de andere circuits weer in de top van het veld? En hoe gaat de strijd tussen Mercedes en Red Bull verder? Wij zijn benieuwd!