Gisteren konden we wederom genieten van een spectaculair stratencircuit. Dit keer reisden we af naar de straten van Baku voor de GP van Azerbeidzjan. Sinds 2017 staat dit circuit op de kalender, maar door corona was het alweer twee jaar geleden dat er op het asfalt gescheurd werd. Toen pakte het nog zo onwijs dominante Me4rcedes met Valtteri Bottas de zege. Hoe anders was die situatie nu. We zetten de 5 hoogtepunten voor je op een rijtje!
Voor we het over de race gaan hebben moeten we ook even een korte recap doen van de kwalificatie, want wat een zooitje was dat zeg. Tijdens FP3 knalde Max zijn Red Bull al in de muur bij bocht 15, waardoor hij zijn mechanics weer even aan het werk kon zetten. Die bocht 15 speelde ook tijdens de kwalificatie een grote rol, want de een na de ander parkeerde z'n wagen in de muur. Stroll en Giovinazzi veroorzaakten met hun crashes bij de achilleshiel van de grand prix twee rode vlaggen in Q1, Daniel Ricciardo nam met zijn crash in bocht 3 de derde rode vlag voor z'n rekening waardoor Vettel de top 10 aan zich voorbij zag vliegen en Yuki Tsunoda knalde in Q3 ook de muur in waardoor de sessie gestaakt werd na de vierde en laatste rode vlag. LeClerc pakte wederom pole position voor Ferrari en weer eindigde een rode bolide de kwali met een crash doordat ook Carlos Sainz moeite had om zijn wagen op de baan te houden.
Dan de race. Hoewel de kwalificatie gekenmerkt werd door de ene crash na de andere, viel dat in de race reuze mee. Tot ronde 30 dan. Lance Stroll was de enige op de hele grid die nog moest stoppen voor een nieuw setje rubber, nadat hij al 30 ronden met zijn harde banden had gereden. Daar dachten die ronde rakkers echter anders over, want in ronde dertig knalde zijn linker achterband uit elkaar. Hierdoor verloor Stroll de macht over het stuur, waardoor hij met een snelheid van 300 km/u linksaf de muur in reed. Gelukkig is hij ongedeerd, maar de race kon 'ie wel vergeten.
Die klapband van Stroll was een slechte voorbode. Max had namelijk inmiddels de leiding in de wedstrijd te pakken en cruisete op z'n gemakje vooraan het veld, terwijl teammaat Perez 7-voudig wereldkampioen Lewis Hamilton achter zich hield. Max had namelijk een ultra snelle pitstop, thank to the team , terwijl Mercedes een slow stop had, waardoor de Nederlander de leiding kon pakken. Het leek een gemakkelijk overwinning. Lewis vast achter Perez en Bottas in geen velden of wegen te bekennen. Max zou zijn leiding in het kampioenschap flink uit kunnen bouwen en we rekenden ons al bijna rijk. Maar het gezegde luidt niet voor niets: "To finish first, you first have to finish." Ook Max kreeg last van een klapband, 5 rondes vóór de eindstreep. Hij knalde de muur in nadat 'ie de macht over het stuur verloor en zijn overwinning in rook op zag gaan. Dat betekende dan het einde van de leiding in de race en in het kampioenschap. Of toch niet...?
De leiding in de race verloor Verstappen wel degelijk door zijn crash. Het werd zelfs code rood omdat het zo'n zooitje geworden was. Met nog maar twee rondjes op de teller besloot de FIA echter om toch een herstart te doen, waardoor de overgebleven auto's weer op de grid moesten verzamelen. Perez startte op P1, met een fanatieke Hamilton, inclusief rokende remschijven, naast zich. Hamilton had een monsterstart en het leek erop alsof Perez de leiding in de wedstrijd af moest gaan geven aan de Brit. Maar net als je denkt dat het rampweekend voor Mercedes niet slechter kon, wordt je ongelijk bewezen. Hamilton remde later in op weg naar bocht 1, maar blokkeerde daarbij zijn wielen. Hierdoor schoot hij i mmer geradeaus de baan af, om vervolgens als zestiende weer de baan op te komen. Ook hij kon dus doei zeggen tegen de puntjes, waardoor Max alsnog aan de leiding van het kampioenschap staat. Een zeldzame fout van de meervoudig wereldkampioen, maar dat maakt hem misschien nog wel net wat mooier.
Met de twee gedoodverfde favorieten uit de race was het natuurlijk de vraag wie er dan met de winst vandoor zou gaan. Perez lag na de herstart dus op P1, maar er waren meer kandidaten voor het podium. Vettel wist zich na een slechte kwalificatie op te werken van een P11 naar P4, voordat Hamilton van de baan vloog. Hij schoof dus op naar P3 en haalde daarmee ook gelijk de eer van Driver of the Day binnen. De strijd om P3 was iets heviger, want zowel Charles LeClerc als Pierre Gasly wilde natuurlijk op dat podium staan. Na flink wat duw en trekwerk op het asfalt was het toch de coureur van Alpha Tauri die er met het brons vandoor ging. Een zeer verrassend podium, maar wat een pareltje.
Dan naar the man of the hour , Sergio Perez. Hij wist zich als zesde te kwalificeren, maar eindigde al vrij snel op plekje nummer drie achter Max en Lewis. Na de snelle pitstop van Max ging ook Checo de pitstraat in voor nieuw rubber, maar die stop duurde wat langer. Toch wist hij net voor Lewis de baan op te komen, waardoor hij tweede reed. Lewis bevond zich opeens in de positie waarin Max zich al die tijd bevond en daar maakte Red Bull gretig gebruik van. Checo wist Lewis elke keer nipt uit de DRS te houden, waardoor de Brit vastzat achter Max z'n teamgenoot. Toen Max crashte pakte Checo de leiding en na de herstart en de fout van Lewis mocht hij plaatsnemen op de hoogste trede van het erepodium. Hij zei van tevoren dat hij 5 races nodig had om op stoom te komen en kreeg recentelijk nog een schop onder z'n kont van Helmut Marko dat 'ie nog niet zeker was van z'n plekje binnen het team, maar daar trok de Mexicaan zich niets van aan. In zijn zesde race voor Red Bull speelde hij de rol van de perfecte teammaat voor Verstappen en overtrof hij alle verwachtingen door de winst te pakken nadat de sterspeler en het paradepaartje van het Oostenrijkse team in de muur was geëindigd. We kunnen niets anders zeggen dan 'chapeau Checo' en we zijn benieuwd wat voor rol hij in de toekomst van het seizoen en het team kan gaan betekenen.