Een ontevreden klant wil niemand hebben. Klachten over een fout product, slechte service of foutieve informatie proberen we met man en macht te voorkomen. Klanten tevreden houden is het voornaamste doel bij het runnen van een bedrijf. Zeg nou zelf: klant is koning toch?
Bestond er maar zoiets als een handboek voor dummy’s als het gaat om klanten tevreden houden. Zoiets is nog best moeilijk namelijk. Laten wij nou net drie tips hebben als het gaat om het tevreden houden van je klanten.
1- Neem elke klacht serieus
Ja, we weten het als geen ander. Een klacht van een zeurende klant is het laatste waar je op zit te wachten tijdens je lange werkdag. Toch is het belangrijk om ze zeer serieus te nemen. De koper moet zich gehoord voelen. Soms zit er zelfs nog bruikbare informatie tussen ook. Als er tijd voor is, neem dan contact op. Dit neemt al een hoop irritatie weg bij de klant.
2- Neem contact op
Naast contact opnemen bij een klacht, helpt contact opnemen over een levering ook bij het vergroten van de tevredenheid. Dit kan super eenvoudig. Je kan een online tevredenheidsformulier sturen per e-mail, telefonisch contact opnemen of je stuurt gewoon een e-mail met de vraag of het product bevalt. Easy peasy als je het ons vraagt. Jij krijgt benodigde informatie en de klant heeft dan het gevoel dat hij niet zomaar een nummertje is en zal dan nog een keer bestellen bij je. Win-win situatie toch?
3- Investeer in een goede CRM-software
Last but nog least: investeer in een
CRM Software . Bij CRM staat de klantrelatie centraal. Door de klant beter te kennen, deze info op te slaan en de nieuwe kennis zo goed mogelijk toe te passen, kan jij als ondernemer in spelen op de wensen en behoefte van je klant. De software verhoogt opbrengsten en winsten door het aantrekken van nieuwe klanten. Het is ook nog eens kostenbesparend, omdat je de software kan inzetten op bedrijfsprocessen te optimaliseren. Kortom: fix je shit en regel een
CRM . Zo behoud je je klantenkring op de meest efficiënte manier. Succes, papi!