We likken onze vingers af bij de lancering van de nieuwe rode duivel van Ducati. Afgelopen week werd de Ducati Diavel V4 onthuld. Uniek, onmiskenbaar en een uitbundige persoonlijkheid zijn de termen om deze tweewieler te omschrijven. Met het geavanceerde V4 Granturismo motorblok overtreffen de Italianen zichzelf weer. Wat een monster! Uiteraard raast het V4 Granturismo motorblok een enorme kracht over de ketting naar het achterwiel, maar snelheid is niet het enige waar Ducati naar streeft. Het uiterlijke plaatje is minstens net zo belangrijk als de performances. Bij de Ducati Diavel V4 komen die twee perfect samen.
Diavel V4 Chassis
Als we deze nucleaire raket voorbij zien schieten, zouden we niet alleen opgewonden raken van het geluid. Het chassis maakt de
motor gespierd, sportief en elegant tegelijk. In welke situatie je ook verkeert, deze V4 past erbij. In stijl aankomen bij een bruiloft of op een illegale motorstraatrace, de Diavel kan het allemaal hebben. Brede schouders aan de voorkant met een spitse achterkant maken deze raket sportief en ongelofelijk stoer, maar je zou er ook rustig mee kunnen cruisen. Je houding is natuurlijk alles. Als je voorover gebogen zit, ben je bezig met je personal record, maar met een rechte rug komt de motor weer casual over.
Performances
Het chassis is een schot in de roos. Iconisch en retro, maar toch vernieuwend en futuristisch. Wat betreft de prestaties van het motorblok hebben de kunstenaars uit Italië precies ingespeeld op de vraag van vele motorrijders. Een tweewieler die zowel in stedelijke gebieden ontspannen bereden kan worden als eentje die prestaties heeft om elke dragrace te winnen. Met 1.158 cc V4 die 168 pk en 12,8 kgm koppel haalt, stelt het motorblok zeker niet teleur. De Ducati Diavel is in staat om stationair lage toerentallen te combineren met een krachtige koppel over het gehele toerenbereik. En die ga je zeker aantikken als je dit monster bestuurt, want elke adrenalinejunk wilt die 7.500 tpm aantikken.
Na een besparing van 13 kg ten opzichte van de Diavel 1260 S, komt het leeggewicht van de Ducati Diavel V4 te liggen op 223 kg. Zo licht als een veertje en zoveel vermogen. Dan wordt het remsysteem natuurlijk essentieel. Het remsysteem berust op Brembo Stylema® remklauwen en dubbele 330 mm schijven aan de voorzijde. Het resultaat is een motorfiets die adembenemend kan accelereren en remmen. In feite laten de prestaties van de 168 pk sterke V4 Granturismo, in combinatie met de 240/45 achterband je toe om van 0 tot 100 km/u te accelereren in minder dan 3 seconden.
Comfort
Naast dat het een parel is om naar te kijken en de performances verbluffend zijn, heeft Ducati ook comfort gegarandeerd. Dit keer voor zowel bestuurder en passagier. Van korte tot lange afstanden, je zou er zo een roadtrip mee maken door de Alphen. Volle
motortassen mee en gaan. Met een vernieuwde achtervering is het mogelijk om lange afstanden te rijden zonder oncomfortabel te worden. Met een paar simpele handelingen tover jij deze single seater om in een tweepersoons motor. Je kan dus makkelijk je vriendin achterop meenemen, maar je wil natuurlijk vooral in je eentje je knie over de grond schaven als je de Ducati door de bocht heen jankt.
Prijzen en kleuren
Wij kunnen niet wachten om deze magistrale tweewieler te testen. Dan moeten we wel even onze portemonnee trekken, want in Nederland is de nieuwe Diavel V4 te verkrijgen vanaf € 31.890 in Ducati Red en € 32.290 in Thrilling Black. Uiteraard wordt er naast een vette fotoshoot ook een dynamische video gedeeld van de Diavel V4. Sit back and enjoy!