Deze epische documentaire ‘The Defiant Ones’ gaat over de carrières van Dr. Dre en Jimmy Lovine (oprichter van Interscope records) en de invloed die ze gehad hebben op de muziekindustrie. De van origine HBO docu, bestaande uit vier afleveringen vertelt je het verhaal hoe deze twee fenomenen en goede vrienden, de gehele muziek cultuur onder handen hebben genomen. Een verhaal over keuzes, dromen, hard werken en in jezelf geloven ondanks wat de gehele wereld tegen je is. Op 23 maart is dit meesterwerk te aanschouwen op Netflix.

Al meer dan vier decennia zijn Dr. Dre en Jimmy Lovine het topje van de ijsberg binnen de muziek industrie. Allebei van nederige herkomst. Dre Dre straight out of Compton en Jimmy de zoon van een havenarbeider in Brooklyn. Samen hebben ze meerdere ontwikkelingen binnen de muziekindustrie- en cultuur meegemaakt en veroorzaakt. In dit vattende en meeslepende verhaal nemen de makers je mee naar de grootste Recording studios, dikste villa’s tot de arme buurten waar de rappers vandaan komen.

De award-winning serie is geregisseerd door Allen Hughes die meerdere exclusieve en diepe interviews afnam met beide heren. Naast Dr. Dre en Jimmy bevat de serie interviews met muziekiconen zoals Bono, David Geffen, Eminem, Nas, Stevie Nicks, Jon Landau en Will.i.am. Daarnaast bevat The Defiant Ones nooit getoonde footage van verschillende Recording en writing sessions met Eazy-E, JJ Had, Stevie Nicks, de mannen van N.W.A, Tom Petty, Bruce Springsteen en U2. Om er maar een paar te noemen.

Defiant Ones

Bela Bajaria, Vice President Content van Netflix: ”The Defiant Ones is een essentieel stukje meesterwerk voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van hip-hop en modern pop culture. De serie is een tijdscapsule van de afgelopen vier decennia muziekbusiness. Nog belangrijker, het is een prachtig en inspirerend verhaal over vriendschap voor iedereen die zijn dromen najaagt.”

Ook het opstarten van de biljoenen business ‘Beats by Dre’ wordt in de documentaire behandeld. Dit koptelefoonbedrijf werd in 2006 door de mannen opgericht (Dre en Jimmy). Zij wisten dit bedrijf uit te bouwen tot de iconische multinational dat het vandaag de dag is. In 2014 werd het bedrijf verkocht voor 2,3 miljard euro aan Apple. Jimmy en Dre zijn nog steeds betrokken bij het merk.

Kort samengevat: een inspirerende documentaire die je absoluut niet mag missen. Een verrijking van de geest, een kijkje in het ontstaan van de huidige muziekcultuur en een krachtig verhaal over succes, rijkdom, het geloven in jezelf en je dromen.

Foto: Beats 1/ Apple Music