China lijkt altijd wel in de mood voor een flink bouwprojectje. Vandaag opent de langste zeebrug ter wereld in het gigantische Aziatische land. De 55 kilometer lange brug heeft omgerekend zo’n 17 miljard euro gekost. Bovendien ging de bouw niet zonder slag of stoot, dit zorgt ervoor dat niet iedereen even blij is met dit nieuwe Chinese bouwwerk. Zeven doden
De bouw van deze zeebrug heeft namelijk negen jaar geduurd. Tijdens die bouw gebeurden
er nog weleens wat ongelukjes, die hebben in totaal zelfs zeven mensen de dood ingejaagd. Verder waren er nog honderden andere mensen die
hier niet zonder kleerscheuren vanaf kwamen en gewond raakten.
Uitstervende dolfijntjes
Ook zwemmen er in de Pearl River Delta zeldzame witte dolfijnen. Het gaat al niet zo lekker met deze beesten, en volgens natuurbeschermers
zullen ze door de komst van
de brug helemaal uitsterven. Het is dan ook een flinke brug die de woonkamer van de dolfijnen doorkruist.
Best veel narigheid voor een brug die niet van veel toegevoegde waarde lijkt te zijn. De megagrote constructie waarin 400.000 ton staal is verwerkt moet namelijk de Chinese regio’s van Macau en Hongkong verbinden. Allemaal leuk en aardig, maar je kon allang heel eenvoudig met de boot heen en weer.
Niet voor iedereen
Bovendien mag niet eens iedereen gebruik maken van dit bouwwerk. Je moet een speciale vergunning hebben. Als je niet bij de overheid werkt zal je deze alleen kunnen krijgen als je aan allerlei Chinese eisen voldoet. Zo moet je vaak poen doneren aan het goede doel. Voor de vergunninglozen is er wel een shuttle waar je tegenover betaling mee naar de overkant kunt reizen.
Lekker rendabel
Critici noemen de brug dus
vooral een show-off partijtje van China. Effe laten zien wat voor leuks je kunt knutselen. Over dit uit de hand gelopen
project zullen dus vooral ambtenaren in hun
namaak auto's en rijke Chinezen rijden met wellicht hier en daar een shuttlebusje. Succes met het terugverdienen.