Het Duitse BMW-meesterschap M bestaat dit jaar vijftig jaar en dat vieren ze met de BMW M4 CSL. Kort en bondig is het een BMW M4 die strak staat van de verdovende middelen. We kunnen er gewoonweg niet omheen dat dit een patserbak is die vele nekken zal breken en trommelvliezen laat klappen.
Dat BMW mooie auto's maakt is natuurlijk niks nieuws, maar ze hebben zichzelf met deze schoonheid opnieuw weten te overtreffen. Ze plakken niet alleen een extra sticker op dit speciale model. De BMW M4 CSL is van top tot teen aangepakt, zowel het interieur als het exterieur hebben een spuitje steroïden gekregen en ook het hart is flink aangepakt door de mannen in München.
De Duitse autobouwer maakt al jaren niet meer één versie van hun M-modellen. Eerder kregen de 3-,4-,5- en 8-serie al een facelift met de naam Competition. Maar die versie kan blijkbaar nog beter en daarom komt BMW nu met deze M4 CSL. CSL, staat voor Coupé, Sports en Leight. De term komt van origine van de iconische 3.0 CSL, maar ook de E36- en 46 CSL mogen we niet vergeten. En bij BMW houden ze het niet alleen maar bij een extra benaming eraan vastplakken. Er is echt alles aan gedaan om van de beleving in deze BMW een achtbaanrit te maken.
De BMW wordt geleverd in de speciale lakkleur: Frozen Brooken Grey. We willen niet lullig doen, maar het is gewoon mat Nardo Grey van Audi - natuurlijk wel een superdikke kleur voor dit pareltje. Als de auto op de markt komt is hij ook verkrijgbaar in het Alpinweiß en Saphirschwarz. De motorkap bestaat uit stukken carbon omlijnd met rode accenten. Op de voorbumper is een lip bevestigd waar je elke verhoging in het wegdek mee gaat raken.
De achterklep is voorzien van een geïntegreerde achterspoiler en het kontje is vanouds voorzien met vier knalpijpen waar een majestueus geluid uitkomt. Een opvallend kenmerk aan de CSL is de motorkap die overloopt in de voorbumper, een mooie stukje vakwerk van de mannen uit Duitsland. Je kan als je niet tevreden bent met deze 'standaardlevering' ook kiezen voor meer opties. Zo kan je, zoals eerder genoemd, een andere carrosseriekleur nemen, speciale gele koplampen laten monteren en naar verwachting extra koolstofvezel-elementen krijgen.
Het interieur is voorzien van dezelfde rode accenten als die op de buitenkant zitten. In de auto zitten, vanzelfsprekend, koolstofvezel-kuipstoelen en het interieur bestaat uit de lichte stof alcantara. De auto is verder uitgerust met een multifunctioneel stuurwiel met flippers, een digitaal dashboard- en multimediasysteem en volledig ingelegd met hoogglans carbonfiber-elementen. Er is een ding dat deze BMW niet heeft en dat is een achterbank, gelukkig heb je die ook niet nodig als je gaat knallen met dit monster.
Om even een cliché er bij te pakken: deze wagen loopt als een trein. Niet een gewone trein, maar een supersnelle trein. De BMW M4 CSL is onder de motorkap ook aangepakt. Waar de normale BMW M4-Competition een kleine 510 pk heeft, heeft de M4 CSL 550 paardenkrachten en 650 Newtonmeter koppel. Dit vermogen komt uit de welbekende 3.0 zes-in-lijn die ook in de BMW M4 GT3 zit. De 550 paarden in deze BMW hoeven maar 1.625 kg voorruit te stuwen. Dit gigantische vermogen wordt overgebracht naar de achterwielen dus het is wel een auto voor grote mannen!
Even wat statistieken van deze BMW dan. De BMW legt een 0-100 km/u sprintje in 3,7 seconden af en naar 200 km/u vanuit stilstand duurt het maar 10,7 seconden. De topsnelheid van deze bolide is 307 km/u en een rondje op de Nürburgring legt de wagen af in 7 minuten en 20,2 seconden. Het is in één klap dan ook de snelste productie-M tot nu toe. Prijzen en leverdata zijn nog niet bekend, maar aangezien er maar een beperkte oplage op de markt zal komen zal hij niet goedkoop zijn.
Foto's: BMW M