BMW toont CSL-paradepaardjes na ze jaren verstopt te hebben in de M-grot

Een kleine maand geleden onthulde BMW de M4 CSL, een überbrute bolide van het Duitse merk die nekjes doet breken en trommelvliezen doet klappen. Het was echter niet het eerste Duitse beestje dat het logo ‘CSL’ op de kont geplakt kreeg. Officieel gingen twee varianten hem voor, maar deze vier BMW CSL prototypes werden achtergehouden voor het grote publiek, doodzonde! 

Ja, die gasten bij BMW weten wel hoe ze van een stuk aluminium een meesterwerk maken. De CSL-modellen zijn daar de overtreffende trap van. De eerste en originele CSL was de 3.0 CSL, hierop volgde de M3 E46 CSL en nu negentien jaar later is er de BMW M4 CSL. Er waren er echter nog meer CSL-modellen, maar BMW toonde ze nooit aan de buitenwereld, tot nu.

BMW M3 CSL (E46)

Ja, we weten dat BMW een M3 E46 CSL in productie heeft genomen, maar niet deze. Nee, dit Duitse raspaardje heeft in plaats van de ‘normale’ 3.2-liter zescilinder een 5.0-liter achtcilinder. Deze laatste produceert 430 paardenkrachten en dat zorgt ervoor dat de BMW als een Spoetnikraket door het leven gaat en normaal rijden al standaard wordt bestempeld als sportief.

BMW M5 CSL (E60)

De 5-serie is natuurlijk al een brute bolide, maar met een CSL-logo op het achterwerk is die écht lekker. De motor uit de normale M5 E60 was al grandioos. De 5.0-liter tiencilinder, ja je leest het goed tien cilinders, levert standaard al 507 paardenkrachten. In tijden waar de euro 98 beter ’98 euro’ kan heten willen wij hem liever niet op onze naam, maar hij is wel verschrikkelijk bruut. Dan even naar de opgepompte variant van deze ‘standaard’ M5: de M5 CSL. De 5.0-liter werd bij de M5 CSL uitgeboord tot 5.7 liter. Het geluid dat uit de auto komt is als muziek voor de autoliefhebber en in de speciale CSL-livery rij je in een echte Hot Wheel. Oh ja, voor we het vergeten: de 5.7-liter produceert 630 pk, de wagen is 150 kilo lichter gemaakt en de motor is voorzien van een automaatbak met dubbele koppeling.

BMW M6 CSL (E63)

Dit is een auto waar maffiabazen, voetballers en rocksterren graag in gezien worden. Hij is ordinair, maar tegelijkertijd ook super stijlvol. De M6 CSL is eigenlijk een auto die last heeft van een gespleten persoonlijkheid. Wel zo eentje waarvan we zeggen: ‘deze is prettig gestoord.’ De M6 CSL werd voorzien van dezelfde 5.7-liter tiencilinder als in de M5 CSL, maar kreeg ook wat meer aerodynamische upgrades. Zo heeft de auto een dynamische achtervleugel en frontsplitter die gezamenlijk voor een betere luchtverplaatsing zorgen en zijn de spiegels aerodynamisch vormgegeven. De Duitse bouwer noemt hem ‘sehr, sehr stabil’ op hoge snelheid.

BMW M2 (F87)

Oké, als we ooit nog eens op bezoek mogen komen bij het hoofdkantoor in München moeten we de brutale vraag stellen om deze te mogen rijden. De BMW M2 CSL heeft alles wat je zoekt in een auto. Snelheid, geluid, looks en de thrill. Het beestje is voorzien van 450 paardenkrachten, heeft een rolbeugel, beschikt over een huge ass achtervleugel en remmen doet hij nog sneller dan optrekken dankzij de keramische schijven. Dit is wat autoliefhebbers ‘het ultimatum’ noemen.

BMW CSL prototypes

 

Reageer op artikel:
BMW toont CSL-paradepaardjes na ze jaren verstopt te hebben in de M-grot
Sluiten