Gisteren was het dan eindelijk zover, de eerste Nederlandse Grand Prix in 36 jaar op het adembenemende circuit van Zandvoort. Er lagen hoge verwachtingen, maar de organisatie en de fans zorgden alvast voor een ongekende ambiance rondom de baan. Daarna was het de beurt aan the man of the hour , en de leeuw liet zijn fans niet in hun hempie staan. Chaos
Het hele weekend in Zandvoort zat de sfeer er al goed in. De fans kwamen in grote getalen naar het circuit, zelfs al op de vrijdag. Die vrije trainingen stelde ze niet teleur, want het was een zee van rode vlaggen. Eerst kwam Vettel stil te staan met een bolide die mogelijk onder stroom stond, in de tweede training moest Lewis Hamilton zijn wagen langs het asfalt parkeren, spinde Nikita Mazepin (wederom) en in de derde vrije training knalde Carlos Sainz zijn felrode Ferrari de muur in waardoor er een matchende rode vlag werd gezwaaid. Alsof dat nog niet genoeg was, was ook de kwalificatie op zaterdag aardig rommelig. Zo vlogen er twee Williams uit de bocht op hetzelfde punt, terwijl ze allebei op weg waren naar een goede kwalificatie en kwam Seb achter de twee Haas bolides vast te zitten waardoor hij niet verder kwam dan Q1. Ook miste Checo Perez de finishlijn waardoor hij het niet verder schopte dan Q1 en zat Lando Norris niet in zijn ritme waardoor hij strandde in Q2. Gelukkig waren er ook een aantal goede resultaten. Zo wist Pierre Gasly zijn Alpha Tauri op de tweede startrij neer te pletteren en verraste Antonio Giovinazzi met een prachtige P7. Moet je nagaan, toen moest de race nog beginnen.
Pole Position
Hoewel al dat spektakel op de baan natuurlijk hartstikke leuk is, was dat niet waar de fans voor kwamen. De tribunes stonden vol met in Oranje gehulde fans die met spanning stonden te kijken naar het resultaat van één man:
Max Verstappen. Er lag een grote druk op zijn schouders, maar de koele kikker wist daar goed mee om te gaan. Na een uiterst rap rondje wist hij pole position te pakken, al was het verschil met aartsrivaal Hamilton wel echt miniem. Slechts 38 duizendsten van een seconde om precies te zijn. Niet dat dat de fans ook maar iets interesseerden, want het feestje barstte al los als voorproefje voor de zondag. Aangezien Zandvoort een moeilijk circuit is om in te halen, was het haast alsof Max de helft van het werk al gedaan had. Die Pole was alvast
in the pocket en poah, wat kunnen we daarvan genieten. #kippenvelmomentje.
Driver of the Day
Terwijl Max de tiende Pole van zijn carrière pakte, ging het zijn teamgenootje dus wat minder goed af in Zandvoort. Door de drukte op de baan miste Checo de mogelijkheid een nieuwe tijd neer te zetten waardoor hij op P16 terechtkwam. Uiteindelijk startte hij vanuit de pitlane vanwege aanpassingen aan de auto. Het was een domme fout, waar het team hopelijk van geleerd heeft, want op deze manier wordt er maar weinig voordeel gehaald uit de Mexicaan. Hij wist zich echter goed te herstellen op zondag, want hij reed zichzelf terug de punten in met enkele prachtige inhaalmanoeuvres. Dat ging niet zonder slag of stoot, want Lando bleek een geduchte tegenstander. Wiel-aan-wiel raasden de twee over het asfalt, met enkele bloedstollend spannende beelden. Uiteindelijk pakte Perez een P8 en dus ook wat punten voor het team, waardoor hij ook de eer van Driver of the Day kreeg. Ondanks zijn mega prestatie van dit weekend, is het ergens ook teleurstellend dat hij überhaupt zoveel andere coureurs in moest halen. Hopelijk weet hij de rest van het seizoen wel in de hogere regionen van het veld te classificeren, anders wordt het nog een pittig seizoen voor Red Bull.
Strategisch Schouwspel
De race op
circuit Zandvoort bleef onverwacht rustig, zonder safety cars en met maar één gele vlag. Toch was het een mega spannende race, omdat het nu aankwam op de strategie van de teams. De Mercedes van Lewis en de Red Bull van Max bleken qua snelheid onwijs dicht bij elkaar te liggen, dus de tactiek was deze keer van levensbelang. Mercedes had hierin het voordeel, omdat er twee Silver Arrows konden Azen op een Red Bull. Mercedes dook als eerste de pitstop in en Max volgde meteen, maar kwam daardoor wel tussen de twee Mercedessen terecht. Gelukkig kon hij snel aan die sandwich ontsnappen, waardoor hij de leiding herpakte. Daarna volgde nog een ronde met pitstops, wederom met Lewis als eerste. Max ging naar een andere band dan Lewis en wist zo aan de leiding te blijven. Hierbij speelden ook de vele achterblijvers een grote rol, die Lewis van de kont van Max z'n wagen hielden.
Mercedes liet Bottas ook nog een keer naar binnen komen, om zo ruimte te bieden aan Lewis voor een vrije pitstop in het geval hij zijn snelste raceronde moest verdedigen. Bottas was het hier niet echt mee eens, want hij besloot toch om zelf aan de haal te gaan met het WK-puntje. Hierdoor moest Lewis opnieuw naar binnen in de voorlaatste ronde en kon Max op z'n gemak de race uitrijden. Waarschijnlijk was Valtteri al op de hoogte van het nieuws dat vandaag naar buiten kwam en besloot hij daarom niet te gehoorzamen aan het team. Bottas zal namelijk de plek van Kimi Räikkönen bij Alfa Romeo gaan opvullen. Wellicht zien we Russell dan wel bij Mercedes verschijnen, maar dat is nog niet bekend. Toch lijkt het er wel sterk op, want Albon zou zijn stoeltje bij Williams al gepast hebben. Het belooft hoe dan ook een compleet ander seizoen te worden, maar eerst moeten we het huidige seizoen afmaken. Die is momenteel al spannend genoeg.
SuperMax
Tot slot het moment waarop we allemaal zaten te wachten. De zwart-wit geblokte vlag zwaait in Zandvoort en de eerste die over de eindstreep komt is niemand minder dan Max Verstappen. Wat een waanzinnige prestatie van de Limburger en wat een prachtig moment om mee te maken! Max is hiermee de eerste winnaar van de Nederlandse Grand Prix in 36 jaar tijd en staat nu dus in het rijtje van onder andere Lauda en Prost (!). Alsof dit magische moment niet mooier kon pakt hij ook nog de leiding in het wereldkampioenschap terug, met slechts 3 punten voorsprong op Lewis. Mercedes loopt helaas wel wat verder uit bij de constructeurs, mede door de tegenvallende prestaties van Perez, en staat nu op een voorsprong van 12 punten ten opzichte van Red Bull. De titelstrijd is dus verre van over en hoewel Lewis het dus dit weekend af moest leggen in het hol van de leeuw, kan dat volgend weekend in Monza (met de sprintrace) wellicht weer andersom zijn. Alle opties liggen open en wij verheugen ons nu al op het vervolg van dit ongekend spannende seizoen.
Meer Memorabele Momenten?