Inmiddels zijn we alweer aanbeland bij de laatste race van deze triple header. Het schouwspel vond dit keer voor het eerst plaats in Qatar, dus de teams hadden genoeg werk te doen. Max deed wat aanpassingen aan zijn achtervleugel en Lewis heeft een nieuwe motor tot zijn beschikking, dus er kan nog van alles gaan gebeuren.
Het weekend in Qatar begon best aardig, al werd wel snel duidelijk dat Lewis dit weekend weer een maatje te groot was voor Max. De pace ontbrak simpelweg en dat komt voornamelijk door de nieuwe motor van de Engelsman. Max kwalificeerde zich dus als tweede, maar startte op zondag vanaf de zevende plek. Hij kreeg namelijk, samen met Bottas, een gridstraf aan z’n broek voor het onvoldoende afremmen tijdens een gele vlag situatie. Bottas kwam daardoor recht voor de deur van Verstappen terecht, maar Max maakte al snel korte metten met de Fin. Tijdens zijn vliegensvlugge start klom hij op naar P4, terwijl Bottas juist nog verder weg zakte in het veld. Later wist Max zelfs de tweede plek te veroveren en die gaf hij ook niet meer uit handen. Over damage control gesproken. Met die nieuwe krachtbron van Hamilton was dit het best haalbare resultaat voor de Nederlander, waardoor hij met 8 punten aan de leiding gaat richting de laatste twee races van het seizoen. Hopelijk kan 'ie die voorsprong daar verder uitbouwen.
Bottas kwam dus vanaf de start al niet erg lekker uit de verf. Dat werd er niet beter op toen hij in rondje 34 een lekke band kreeg en zo zijn kansen op het podium als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Hij was op dat moment nog niet binnen geweest voor een nieuw setje rubber en zorgde er zo voor dat Fernando Alonso een plekje kreeg op de eerste rij van zijn vuurwerkshow. Hoewel hij zijn auto uit de grindbak wist te rijden en zo zijn weg terug maakte naar de pits voor een opkikker, mocht dat allemaal niet meer baten. De Fin kwam niet meer terug in de top 10 door de schade en daarom besloot Mercedes hem naar binnen te halen. Die DNF kan Mercedes nog wel eens duur komen te staan in het constructeurskampioenschap, aangezien de voorsprong op aartsrivaal Red Bull nu vermindert is tot slechts 5 punten. Ook daar is het gevecht dus verre van voorbij, wat betekent dat de prestaties van zowel Bottas als Checo Perez nu belangrijker zijn dan ooit tevoren. Bezwijken ze onder de druk of weten ze het hoofd koel te houden in deze verhitte strijd?
Waar de strijd aan de kop van het veld uitbleef dit weekend, waren er genoeg andere prachtige gevechten te zien op het asfalt van Qatar. Het begon al bij de eerste startrij positie van Gasly, die vanwege de uitgedeelde gridstraffen opklom van P4 naar P2. Helaas kon hij dit niet vasthouden tijdens de race waardoor 'ie net buiten de punten terechtkwam. Ook zijn teammaatje Yuki zakte vanaf P8 weg uit de top 10, waardoor Alpha Tauri belangrijke punten misloopt voor het kampioenschap. Twee heren die juist vanaf buiten de punten de top 10 inreden waren Lance Stroll en Sergio Perez. Lance wist van P12 naar P6 te rijden en scoorde zo samen met de tiende positie van teamgenoot Vettel een aantal lekkere punten voor het team van Aston Martin. Checo knalde z'n wagen van P11 richting P4, waarvoor hij voorbij moest gaan aan Esteban Ocon, die daardoor op P5 terechtkwam. Helemaal geen schande, want in combinatie met de prestatie van z'n teamgenoot scoorde Alpine een aantal zeer belangrijke punten voor hun kampioenschapspositie. Geen grote verschuivingen in het kampioenschap na de grand prix van Qatar dus, maar wel een aantal prachtige acties waar we van blijven genieten.
Naast de kanjers van het middenveld en de twee grootmachten vooraan de grid was er nog een bijzondere uitblinker in Qatar waar we het echt effe over moeten hebben. Fernando Alonso reed de race van z'n leven en wist zijn startpositie vast te houden. Zijn eigenlijke P5 werd dus een derde startpositie en vanuit daar wist de Spanjaard ' El Plan' perfect uit te voeren. Bottas verdween na z'n vuurwerkshowtje voor de neus van Alonso, waarna Fernando onverwoestbaar over het asfalt banjerde richting een prachtige bronzen bokaal. Een welverdiende derde plek voor de voormalig wereldkampioen, die sinds 2014 niet meer op het podium had gestaan. Wij waren niet de enige die blij waren hem na 105 races weer eens op het erepodium te zien, want hij werd door de fans uitgeroepen tot Driver of the Day . Helemaal niet slecht voor een ouwe rot in 't vak. Hopelijk zien we de komende jaren nog veel meer mooie acties van de Spanjaard. En onze support heeft echt helemaal niks te maken met zijn openlijke steun en voorkeur voor Max hoor. Echt niet.
Er kan er natuurlijk maar één de beste zijn en ook dit keer was dat Sir Lewis Hamilton. Met zijn nieuwe motor was er geen houden meer aan en vanaf het moment dat de lampen uitgingen was de Brit uiterst dominant. Onvermoeibaar racete de Engelsman over het circuit van Qatar, op weg om ook hier de overwinning binnen te slepen. Het is zijn 102e podium en het 30e circuit waar hij heeft gewonnen. Indrukwekkende cijfers, maar dat betekent niet dat de zevenvoudig wereldkampioen zijn 8e titel zomaar in de schoot geworpen krijgt! Max legt hem het vuur aan de schenen en eindigde dit weekend dus op P2. Om nog maar effe met wat meer indrukwekkende cijfers te gooien; Alonso, Verstappen en Hamilton hebben bij elkaar 336 podiums op hun naam staan, maar dit is de eerste keer dat de drie legendes er samen opstaan. Wij vinden het een prachtplaatje, al hadden we het leuker gevonden als Max op de hoogste trede had gestaan. Volgende week beter zeggen we dan maar.