5 memorabele momenten van Formule 1: Grand Prix van Frankrijk

21 jun 2021, 16:00 Entertainment
204450169 2896840533977263 3400807691480325208 n
Na al het voetbal van de afgelopen dagen was het gister tijd om weer eens te genieten van een heerlijk potje racen. De Formule 1-teams reisden af naar het zuiden van Frankrijk, om hun plekken in te nemen in de paddock van het Circuit Paul Ricard. Op de hoogvlakte van Le Castellet maakten de teams en coureurs zich klaar voor het vervolg van de strijd om de wereldtitel. En die strijd barstte los als nooit tevoren!

Uitstapje

Na een prachtige kwalificatie op zaterdag wist Max ein-de-lijk pole position te pakken in Frankrijk. Daarmee leek de dominantie van Mercedes op Paul Ricard voorbij, maar de punten worden natuurlijk verdeeld op zondag. Max stond dus aan kop van de grid, met een strijdlustige Lewis Hamilton aan zijn zijde. Lewis had een goede start en door de regenbui eerder die ochtend glibberde de Red Bull over het asfalt. Max kon de auto in bocht 1 niet onder controle houden, moest daardoor een uitstapje maken waardoor Hamilton gemakkelijk de leiding van de wedstrijd overpakte. Misschien niet de start die we graag hadden gezien van de Nederlander, maar het zorgde wel meteen voor een flinke dosis spanning in de wedstrijd.

Partners in Crime

Door naar de andere RB in het veld. Checo mocht gister op P4 starten, achter beide Mercedessen. Niet echt de ideale plek, maar we moesten het er mee doen. Perez kwam langzaam op gang en reed in de beginfase van de race in een soort niemandsland omdat hij het tempo van de kop niet bij kon benen, maar wel te snel was voor de rest van het veld. Langzaamaan vond de Mexicaan zijn ritme, maar Max moest het wel in zijn eentje opnemen tegen de twee pijlsnelle concurrenten. Uiteindelijk kon Checo door een goede pitstopstrategie nog een poging wagen om Bottas in te halen. De banden van de Fin waren compleet naar de gallemiezen, waardoor hij geen schijn van kans had toen Perez hem op het asfalt om de oren vloog. Hij behaalde hiermee P3 en dus ging hij met het brons (of eigenlijk rood) naar huis. Ook dit weekend wist de nieuwste aanwinst van het Oostenrijkse team dus zijn onmiskenbare waarde te bewijzen, na een prachtige winst vorige race. En terwijl Red Bull zegeviert in Frankrijk, moet Mercedes nog even om de tekentafel. Bottas was absoluut niet te spreken over de strategie van Mercedes en dat liet 'ie merken ook! Check hieronder de boordradio.

Papaya Power

Hoewel de strijd aan de kop van het veld intens en onwijs spannend is, mogen we natuurlijk de andere kanjers in het veld niet vergeten. Zoals bijvoorbeeld Lando Norris en Daniel Ricciardo van McLaren. Ze startte als achtste en tiende, maar Ricciardo wist al snel een paar plekkies in te pikken. Norris kwam daarentegen wat moeilijker op gang, maar ook hij vond uiteindelijk zijn ritme. Ze raceten elkaar, de Ferrari's en Alonso voorbij om uiteindelijk als 'Best of the rest' op P5 en P6 over de eindstreep te knallen op het circuit in Frankrijk. Over een potje Papaya Power gesproken. McLaren stevent daarmee Ferrari voorbij in het kampioenschap, waardoor ze op koers liggen om net als vorig jaar heel netjes derde te worden in het constructeurskampioenschap. Of het ook echt een strijd gaat worden tussen de teams voor P3 hangt af van de prestaties van Ferrari.

Hammertime

Dan keren we toch terug naar de twee titelfavorieten, want de saga om het kampioenschap gaat weer verder. Na vorige week hadden beide coureurs in Frankrijk wat in te halen, maar de beginstand bleef gelijk. Hamilton moest het zaterdag al afleggen tegen Max die pole pakte, maar zondag pakte hij in ronde 1 de leiding over van Verstappen. Die bleef vervolgens achter de regerend wereldkampioen steken en besloot in rondje 19 met een achterstand van ongeveer 3 seconden als eerste van de twee naar binnen te gaan voor een nieuw setje rubber. Een undercut dus, waarmee Red Bull zelf al vaker Mercedes als meerdere moest erkennen. Kort daarna ging ook Hamilton naar binnen en toen kwam het moment van de waarheid. Max zag Lewis de pitlane uitkomen, gebruikte zijn hybride systemen voor een boost en kwam echt maar nét voorbij de Mercedes. Wat volgde was een tenenkrullend en nagelbijtend spannende achtervolging. met de nummers 1, 2 en 3 vlak achter elkaar. Wie zou het eerste bezwijken en zou Red Bull nog zo'n strategisch hoogtepuntje kunnen afleveren om Max uit de brand te helpen?

Red Bull geeft je vleugels

Het antwoord op de laatste vraag is: ja, dat kunnen ze! De banden van zowel Verstappen als Hamilton konden de pace niet aan en legden zo langzamerhand het loodje. Max riep al gefrustreerd over de boordradio dat hij het niet vol zou gaan houden, dus het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Ook aan die radio trouwens, want Max transformeerde tijdelijk in een onverstaanbare robot. Goed, Max vraagt, Red Bull levert. Ze namen een gecalculeerd risico door Max voor de tweede keer te laten stoppen. Hierdoor kwam de Nederlander als vierde op de baan terecht, maar door teamorders naar Checo kon hij al snel zijn weg naar de top vervolgen. Op mediums moest hij een gat van maar liefst 11 seconden dicht rijden naar Lewis. Die kreeg te horen dat de laatste rondjes nog wel eens pittig konden gaan worden en die voorspelling bleek realistisch. Na het inhalen van Bottas was het tijd om te jagen op Lewis terwijl de resterende rondjes steeds verder afliepen. In rondje 52 van de 53 sloeg Verstappen toe en na een prachtige inhaalactie die werd bekroond met luid applaus vanaf de tribunes haalde hij als eerste de eindstreep.
De grand prix van Frankrijk was een strategisch hoogstandje waarmee Red Bull laat zien dat ze geleerd hebben van alle jaren in de schaduw van Mercedes. Zoals Christian Horner over de radio zegt ' p ayback ', want ja, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Een knap staaltje teamwork en een heerlijke bekroning van al het harde werk. Red Bull bouwt hun voorsprong in het kampioenschap verder uit mede dankzij de solide prestatie van Perez en ook Verstappen versterkt zijn positie aan de top. Volgens de Nederlander was het één van zijn mooiste overwinningen ooit, aangezien hij er zelden zo hard voor moet werken. Wij zijn benieuwd naar de komende races, waarbij we eerst twee thuisraces in Oostenrijk hebben voor Red Bull. Zouden Max en Checo ook daar podiums kunnen pakken en is er dan eindelijk een einde gekomen aan de dominantie van Mercedes?

Meer Memorabele Momenten?

Delen met
Ook interessant