Als je ervan uitging dat je de meest bizarre race van het seizoen al gezien had, dan heb je het mis. Voor de zomerstop hebben we al meerdere krankzinnige grand prixs meegemaakt, maar die van Spa afgelopen weekend spant toch echt de kroon. Daarom hierbij de 5 meest memorabele momenten van de Grand Prix van België.
Het was al vrij snel duidelijk dat het weer een grote invloed zou gaan hebben op de race in België. Op zaterdag was het namelijk al flink aan het gieten en dus werd de aanvang van de kwalificatie uitgesteld. Toen de coureurs eenmaal op weg waren bleek het een glijpartij van jewelste te zijn. Toch waren er verbazingwekkend genoeg weinige grote incidenten. Alleen Lando Norris maakte een flinke klapper. Hij leek haast wel in een flipperkast beland te zijn toen zijn bolide meermaals de bandenstapels langs de baan aantikte. De crash was vrij heftig, er zat geen wiel meer op de wagen, maar gelukkig wist Lando er zonder al teveel kleerscheuren van af te komen. Helaas kon hij zijn goede koers van de eerste twee sessies hierdoor niet voortzetten, anders had er wellicht een eerste pole ingezeten. Jammer, maar we zien hem ongetwijfeld vanzelf verschijnen.
Na een ietwat ongewone en verrassende kwalificatie was het op zondag tijd voor de coureurs om zich op te maken voor de race. Daarvoor heeft iedereen zijn eigen methodes, al hopen we dat deze van Checo Perez geen blijvertje is. Hij gleed een halfuur voor de race van de baan af, waardoor zijn voorwielophanging het begaf. Dit keer konden de monteurs van Red Bull geen wonderen verrichten, want Checo moest zijn auto in de garage parkeren en kon dus niet deelnemen aan de start van de race. Of toch wel? Door het aanhoudende slechte weer in België werd de start van de race keer op keer uitgesteld. Hierdoor hadden de monteurs de tijd om Sergio’s auto weer aan de praat te krijgen. Na de toestemming van de raceleiding mocht Perez als laatste starten vanuit de pitlane. Dit was tevens de positie die hij mee naar huis nam na afloop van het hele circus. Niet zijn meest handige move ooit, maar gelukkig was ‘ie al verzekerd van zijn stoeltje naast Max volgend seizoen.
Door de hevige regenval besloot de raceleiding om de start van het spektakel uit te stellen. De omstandigheden waren gewoonweg onveilig, niet door plassen op het asfalt of aquaplaning, maar door het belabberde zicht op de baan. Steeds weer opnieuw werd de start uitgesteld en ook andere beslissingen zoals het aflasten van de race bleven uit. Hierdoor zaten de teams, coureurs en de fans (in de stromende regen, zeiknat en in de kou) uren lang te wachten. Die vrije tijd moet natuurlijk opgevuld worden en dat deed iedereen op zijn eigen manier.
Na uren wachten werd dan eindelijk bekend wat er zou gaan gebeuren in België. Er zou een korte sprintrace van een uur plaats gaan vinden, maar uiteindelijk werd ook daar vanaf gezien. In plaats daarvan werden het twee rondjes achter de safety car om zo een uitslag te kunnen schrijven voor de helft van de punten. Zwaar teleurstellend voor alle fans en coureurs, die overigens nadrukkelijk hun bewondering en dank hebben uitgesproken over het uithoudingsvermogen van de racefanaten langs de lijn. De punten werden dus wel degelijk verdeeld op zondag, maar de race werd gereden op zaterdag. Iets wat zeer gunstig uitpakte voor George Russell en Williams Racing. De jonge coureur wist namelijk een prachtige P2 te pakken, nadat hij wederom in Q3 was aanbeland. Door de uitzonderlijke omstandigheden op Spa wist hij hiermee op zondag dus zijn allereerste podium te behalen. En hoewel hij er dus maar de helft van de punten voor krijgt, is George er compleet van in de wolken.
Een ander iemand die ook enigszins profiteerde van de situatie, was Max Verstappen. Hij pakte namelijk op zaterdag zijn negende pole op zijn thuis Grand Prix in België. Het bleef bloedstollend spannend tot de laatste seconde, maar Max wist zijn bolide dus vooraan de grid te parkeren. Dat betekende dus achteraf gezien automatisch dat hij de winst zou gaan pakken. Het enige wat daar nog voor nodig was, waren die twee luttele rondjes achter de rode Mercedes. Verstappen pakte wel slechts 12,5 punt, waardoor hij nog slechts 3 punten achterstaat op Lewis. Niet helemaal de winst die Max voor zich zag dus, maar hij mag in ieder geval wel het goud achter zijn naam zetten. Hopelijk kan hij dat kunstje volgende week in Zandvoort herhalen, al hopen we dat we dan wél een echte race kunnen bekijken.