Love it or hate it, hip is nog steeds het toverwoord en dat zal zo snel niet veranderen. Want ongeacht of de baard nog lang het toppunt van mannelijkheid blijft of dat senseo binnenkort weer helemaal in raakt, retro staat aan en retro blijft voorlopig nog wel effe.

Kijk maar naar de concurrenten: Triumph en Ducati voorop, de rest er achteraan. Wil je scoren, zorg dan dat je een motor in je assortiment hebt waar je op je slippertjes, met je overhemd open, het coolst bij staat. Designer zonnebril op, Von Dutch of Deus aan je lijf, Vans om je strakgetrainde heupen, helemaal de bom. En dat kan Yamaha ook. Dat konden ze zelfs al, maar nu wordt de volgende versnelling ingeschakeld.

Wat de Japanners betreft trekt Yamaha er nu echt hard aan. We waren al bekend met het Yard Built concept, waarbij enerzijds door de fabriek de middelen werden geleverd en anderzijds door samenwerkingen met de meest uiteenlopende designers en constructeurs een vorm werd gegeven aan de meest bijzondere creaties. Dit allemaal om mee te gaan met het hele zelfbouw idee en om mensen aan te moedigen het vooral niet te laten. Een motor is een gebruiksvoorwerp, maar mag ook persoonlijk worden en net zo makkelijk iets extremer dan een knipperlichtje hier en een uitlaatje daar. In het land der hippe vogels is het juist de kunst een fantastische mix te maken van de juiste onderdelen, ongeacht wat er als basis gebruikt wordt. En precies dat laatste heeft de mannen geïnspireerd om een paar motoren, gewoon nieuwe machines, te laten omtoveren tot werkelijk unieke exemplaren.

Een heleboel woorden voor iets eenvoudigs: hip, retro, zelfbouw, zoek het maar lekker zelf uit. En omdat oud nu ook zo’n boost heeft gekregen, heeft Yamaha gedacht: dat kunnen wij ook. Dus dook men in het archief om een van de iconen van weleer een kleine toegift te geven. De XSR700 is losjes gebaseerd op de XS650 uit de zeventiger jaren. Losjes, als in ‘knijp je ogen dicht en je ziet dat ze allebei een ronde kopamp hebben’. Ongeveer. Maar voordat je dat doorgestoken kaart vindt: kijk eens naar het resultaat. En deed Ducati niet precies hetzelfde met de ongelooflijk populaire Scrambler? Het is ze gegund. Voor wie beter kijkt, de XSR is voor het grootste deel een MT-07, maar dan met een ander jasje. Een slim jasje, want het is een jasje dat er niet alleen uit zichzelf goed uitziet, maar ook legio mogelijkheden biedt er iets aan de veranderen. En dat gaat zelfs zo ver dat je de mooie aluminium tank kunt wisselen zonder dat er gezaagd of gelast hoeft te worden, of zelfs het halve subframe achteloos los kunt halen en thuis in een hoek van je garage kunt laten liggen. Dat is gewoon slim.

Maar zoals gezegd, het hoéft niet, want de XSR is standaard al goed afgewerkt. Het blanco aluminium van de tank, het ronde tellertje met alle informatie, het ronde achterlicht, het XSR-logo in het leren zadel, de motor zit zo vol met details dat je haast zou vergeten dat ’t ergens ooit gewoon een normale MT-07 is geweest en daar ging het ons nou juist om. Want dat is het belangrijke deel als er gereden wordt.

En die MT, da’s nou juist de gouden greep. Net als het origineel is de XSR een guitig, toegankelijk ding waar als je wilt pit genoeg in zit en als je het nodig hebt ruim voldoende flexibiliteit. Het blokje is super soepel, waardoor de motor kilometers achtereen in dezelfde versnelling kan blijven staan, zonder dat je het gevoel krijgt de boel te forceren. De tweecilinder zal je niet snel verrassen, maar dat is op zo’n fiets als dit dan ook het laatste wat je zou verwachten. Voorspelbaarheid en –nogmmaals- souplesse staan veel hoger op de eisenlijst. Een hoge top is ook niet nodig, een goed verdeelde versnellingsbak veel meer en ook die zit er op. De banden, met retroprofiel, hebben meer dan genoeg grip en ook de vering is keurig in orde. Misschien zelfs nog wel beter dan de MT-07 zelf. en tot slot zijn ook de remmen helemaal puik. Niet te fel, niet te slapjes, doseerbaar en knijp je door dan remt de XSR ook door. Wat wil je nog meer?

Zoek je een motor die wel de looks heeft van een hippe motor, een beetje retro maar zonder gezeur over ontsteekpuntjes, gasnaalden, benzinekraantjes of spaakbellen, dan kun je zomaar wel eens dolgelukkig worden van de XSR. Wel de uitstraling, niet het gezeur van een klassieke motor, wat wil je nou nog meer. Yamaha heeft het voor elkaar gekregen een motor die in principe heel basic is er toch leuk uit te laten zien en daar is best wat voor te zeggen. Budget is niet hetzelfde als goedkoop en hoeft er dus ook niet per se saai uit te zien. Met de XSR700 heb je gewoon een heel prima ding, met een toffe uitstraling en een heel pak potentieel om er zelf als je wilt nog wat heel anders van te kunnen maken. Yamaha geeft je de kans, je hoeft ‘m zelf alleen te grijpen. Als je zou willen.

Meer motornieuws en reviews? Check motorfreaks.nl