Japanse whisky’s zijn hot en happening. Uit het land van de rijzende zon komen tal van bijzondere merken, maar een van de meest speciale flessen zijn zonder twijfel afkomstig van Chichibu. Een fles kost gemiddeld zo’n 2.500 euro en zijn altijd binnen no time uitverkocht. Nu heeft Chichibu weer twee nieuwe flessen uitgebracht. Jij begrijpt ook dat wij de uitnodiging om deze te komen proeven niet af konden slaan. Daarvoor melden we ons in het pittoreske Uden, Brabant. Hier is het hoofdkwartier van Salud gevestigd, de distributeur met een portfolio van zo’n vijftien high end drankmerken. Er is deze avond een select groepje slijters, expers, liefhebbers en media aanwezig om de nieuwe flessen te komen proeven, in combinatie met een diner verzorgd door sterrenchef Jermain de Rozario. Er is zelfs iemand van de Japanse ambassade bij het event aanwezig. Om even aan te geven hoe serieus Chichibu wordt genomen.
Chichibu: 7even Gods of Fortune
Dit allemaal ter ere van de nieuwe Chichibu: 7even Gods of Fortune. Het merk zet de whiskywereld al jaren op zijn kop door het uitbrengen
van de meest gewilde whisky’s op de markt. Met de uitgave van de eerste twee edities, bestaande uit Ebisu en Hotei, wordt een ode gebracht aan de zeven Japanse goden van het geluk. Elke god staat hierbij voor een uniek soort geluk. Ebisu, vaak afgebeeld als visser, staat voor welvaart en goede oogsten, terwijl Hotei voor blijdschap staat. Ebisu komt in een oplage van 220 flessen met een alcoholpercentage van 64,5%, terwijl van de Hotei 171 exemplaren zijn vervaardigd a een alcoholpercentage van 62,6%. Als jij een beetje hebt opgelet bij economie dan snap jij dat schaarste waarde creëert, zeker als er zoveel kwaliteit achterzit. De exclusiviteit en kwaliteit maken de flessen van Chichibu dan ook tot een geliefd beleggingsmiddel.
Daar is Chichibu het echter niet helemaal mee eens. De Japanners zijn van mening dat hun whisky moet vloeien en gedronken moet worden door whiskyfanaten. Niet dat het wordt opgekocht door handelaren, waarna het stof vangt in donkere kelders met als doel om er later veel geld aan te verdienen. Dat is ook de reden waarom het dit soort tastings organiseert, waar ondergetekende vanavond een felbegeerd Fortune Ticket voor heeft bemachtigd.
Bijzondere samenwerking
Zulke bijzondere flessen moet natuurlijk ook zijn voorzien van een uniek design. Daarvoor is Chichibu een samenwerking aangegaan met digitaal kunstenaar Warbb. Het zorgt dat niet alleen de inhoud van de fles begerenswaardig is, ook het artwork is een ware eyecatcher. “Ik wil creëren. Ik ga met ideeën naar bed en sta ermee op, dat is eigenlijk mijn hele leven al geweest. Ik vind het concept heel vet en ik kan mijn kleuren gebruiken. Voor mij moet het er vooral heel vet uitzien. Ik wil een zoekplaat creëren: hoe langer je zoekt, hoe meer je ziet. Op de doos zie je verder veel parelmoer en goud verwerkt. Ik ben heel blij met het resultaat en heel dankbaar dat ik dit voor zo’n mooi werk mag doen.”
Kunstenaar Warbb, het creatieve brein achter het artwork.
Terwijl wij druk bezig zijn met een sappige halve kreeft lospeuteren van zijn schaal, raken we in gesprek met Maurice van Vliet, eigenaar van Salud. “Chichibu is zo’n uniek merk”, steekt hij van wal. “Per jaar krijgen wij twee vaten die altijd binnen een paar minuten zijn uitverkocht. Ik ben onlangs weer in Japan geweest. Het land is hypermodern en tegelijkertijd heel traditioneel. Je merkt overal dat ze oog hebben voor ambacht en kwaliteit. Dat zie je in auto’s, elektronica en in whisky. Tegenwoordig komen er heel veel whiskymerken uit Japan. Niet alleen hele goede, maar ook veel slechte of fake Japanse whiskymerken. Dat is jammer, omdat dit ook invloed heeft op de Japanse whisky’s van hoge kwaliteit zoals Hibiki, Yamazaki en Chichibu. Het mooie aan Chichibu vind ik dat het een merk is dat niet whisky maakt om geld te verdienen, maar omdat het hun ambacht is. Ze hebben het geld niet nodig en het interesseert ze ook niet. Ze leggen de focus op kwaliteit. Als de kwaliteit van een batch niet goed is, dan wachten ze rustig nog een jaar met uitbrengen.”
Bizarre bedragen
Die kwaliteit proef je direct. Wij vinden whisky het lekkerst om het nip voor nip in minuscule slokjes tot ons te nemen. Leg een druppel van de Chichibu whisky op je tong en er explodeert een breed scala aan smaken waarvan we het bestaan niet wisten. Echt waanzinnig. Zelfs als je geen enorme whiskyliefhebber bent, dan zul je erkennen dat dit iets bijzonders is. Daar wordt dus ook grof geld voor betaald. Maurice: “Drie jaar geleden zijn we de vorige serie begonnen, bestaande uit zes flessen. Zo’n serie doet dus met gemak 25.000 euro op een veiling. Het bizarre is dat deze whisky slechts zes jaar oud is. Dat geeft ook wel aan hoe hoog die kwaliteit moet zijn. Er is niemand in de wereld die zoveel geld gaat betalen voor een jonge Schotse whisky. Dat begint pas bij 18 of 25 jaar. Waarom wel voor Chichibu? Dat is hun geheim natuurlijk, maar bovenal omdat ze zoveel vakmanschap en passie in hun whisky stoppen.”
De afvaardiging van de Japanse ambassade en de eigenaar van Salud Maurice van Vliet.
Proeverijen
Mocht je nu denken: ‘Zo, doe mij zo’n fles!’ Helaas pindakaas, alle flessen van de Chichibu Ebisu en Hotei zijn inmiddels uitverkocht. Mocht je toch heel erg benieuwd zijn naar de smaak van Chichibu, dan kun je je aanmelden voor de verschillende proeverijen in een van de officiële Chichibu Stores. Neemt niet weg dat er nog wel andere Chichibu flessen verkrijgbaar zijn. Lijkt ons een zekerheidje dat je die aan je vrienden wil serveren op jullie volgende whiskyavond.
Meer info over Chichibu, check saluddistribution.nl Gallery
Foto's:Lyan van Furth