Natuurlijk hebben we de Volvo EX30 in Nederland getest tijdens een proefrit van Rotterdam naar Breda. Maar wat we niet hadden verwacht, was een adrenalinekick over een bevroren meer in het hart van Zweeds Lapland. Volvo neemt ons mee naar Luleå, waar een uitdagend programma op ons wacht.
De Volvo Winter Test Drives 2024 is een gigantisch succes gebleken. Na positieve reacties op voorgaande jaren heeft Volvo voor de introductie van de Volvo EX30 besloten een nieuwe editie te organiseren met journalisten uit Frankrijk, Portugal, Denemarken, België, Nederland en natuurlijk Zweden. Hiervoor vliegen we naar Luleå, diep in Zweeds Lapland. Er zijn slechtere plekken om rondjes te rijden. Zeker als je bedenkt waar we rondjes gaan rijden: op een ijsparcours van 3,7 kilometer met heel veel bochten.
Na de introductie van de Volvo EX90, introduceert Volvo met de EX30 de volgende auto van een geheel nieuwe generatie elektrische SUV’s. Het merk wil laten zien dat een compacte SUV ook enorm handzaam en mooi kan zijn. Voor de driedaagse reis door Lapland krijgen we een EX30 met dualmotor mee. Dit betekent dat we in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u rijden. Dit is net zo snel als een Audi RS6 Avant, maar dan vier keer goedkoper! We krijgen de sleutel in handen en één ding valt ons gelijk op. Er zitten geen knopjes op waarmee je de auto van het slot afhaalt. Dit is aan de ene kant handig, want je hoeft nergens over na te denken. Aan de andere kant kan het uitdagend zijn, aangezien we foto’s willen maken met uitgeklapte spiegels, en hiervoor moet de sleutel binnen bereik van de auto zijn. Maar goed, dat is eigenlijk vooral voor contentmakers een klein obstakel.
Even de aandacht, want we zitten in de snelst accelererende Volvo ooit! Yep, dat krijg je als je een elektrische aandrijving hebt die 428 pk levert. De auto wordt ook in de single motor en single motor extended range geleverd. Het model dat wij mee hebben heeft een actieradius van ongeveer 460 kilometer, al haal je dat natuurlijk niet als je zoals wij de acceleratiesnelheid telkens proberen te testen. Door de Zweedse seizoenen als voorbeeld te nemen voor de ambient lighting in de auto is het interieur een en al sfeer. Het duurzame materiaal voelt niet goedkoop aan, maar is in feite gerecycled plastic, horen we later. Duurzaam, ook in interieur.
Je hebt hotels en je hebt hotels. We hebben de nacht doorgebracht in de bomen diep in de bossen van Harads. Dit is by far een van de ziekste hotelervaringen die wij ooit zullen hebben. In hetTree Hotelmoet je zijn. Vanuit daar rijden we richting de testbaan van Volvo. Omdat onze compagnon en wij eerder dan de rest zijn vertrokken, kunnen wij de snelheid bepalen op het bevroren zandpad richting de testbaan. Met een rustige 100 kilometer per uur rijden we zo’n 20 minuutjes om vervolgens op het uitgestrekte bevroren meer aan te komen. Na een korte uitleg worden we verdeeld in twee groepen. Onze groep gaat eerst over de slalombaan, leuk! Na één rondje begint de instructeur te lachen. ‘’This car is too slow for you guys, grab the grey one!’’ Zogezegd zo gedaan en we vervolgen onze weg in de grijze EX30, die van vierwielaandrijving en twee elektromotoren is voorzien. Hiermee voelen we direct het verschil. Na een tijdje komen we achter een bepaalde instelling in de auto, we kunnen het Electronic Stability Program uitzetten. Dit betekent dat de elektromotor blijft draaien, ook als we driften, nu wordt het pas echt leuk. Met zo’n 60 kilometer per uur scheuren we over de slalombaan.
Na een tijdje op het ijs te hebben gespeeld is het tijd om te wisselen. In onze grijze EX30 vervolgen we onze weg. We krijgen eerst een proefrondje over de testbaan waarbij we door de walkietalkie voorzien worden van informatie. De ice track heeft 75 bochten en is 3,7 kilometer lang. Dit betekent heel veel sturen wat eigenlijk perfect is om onze EX30 te testen in rijgedrag. Met een snelheid variërend tussen de 50 en 75 kilometer per uur scheuren we over het pad. De auto slipt weg in elke bocht, maar dat is natuurlijk de bedoeling. Dit is zoals autorijden ooit bedoeld is: vrij en fun. Na 40 minuten en een tiental rondjes verder pakken we de grote broer van de EX30 erbij, de EX40. Deze auto voelt aanzienlijk zwaarder maar ook minder makkelijk in de omgang. Waar je bij de EX30 geen weerstand voelt als je de bocht in slide, voel je dit bij de EX40 wel degelijk. We schakelen dus al snel weer terug naar de EX30.
Wat de designers van Volvo het contentuurtje noemen, noemen wij in de volksmond ook wel het speelkwartier. We krijgen alle vrijheid om of de slalom of de ice track nog eens te berijden, op welke manier we ook willen. Het Electronic Stability Program gaat uit en we scheuren over de slalom. Waar de rest van de testers het na een halfuur voor gezien houdt blijven wij de auto’s testen tot we worden teruggefloten voor de lunch. De laatste oefening van de slalom is onze favoriet. Hierbij is het de bedoeling de auto te laten versnellen naar ongeveer 60 km/u en daarna snoeihard op de rem te gaan staan. Wij komen er al snel achter dat als je dit met 80 km/u doet, de slip waarin je terecht komt vele malen groter is en er dus ook veel imposanter uitziet.
Na de overheerlijke lunch is het helaas uit met de pret. Tijd om weer huiswaarts te keren en weer auto te rijden op normaal asfalt, in plaats van een bevroren meer. Dat heeft ons wel perfect inzicht gegeven en ervaren hoe de veiligheidssystemen van de auto zich standhouden in verschillende situaties. De conclusie die wij hieruit trekken? Dat dit een auto is die in alle aspecten prikkelt. Daarnaast is het een auto die uitstekend uit de voeten kan in alle verschillende weersomstandigheden waarmee je te maken krijgt. Zweden, dé thuisbasis van Volvo, is dan ook de uitgewezen plek om de auto uitvoerig te testen.
Meer over de Volvo EX30? Klik hier voor meer informatie.
Aandrijving:elektromotor met RWD. Oplaadtijd:
6 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius: tot 344 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen: 343 Newtonmeter koppel en 272 pk Gewicht: 1840 kg
Vanafprijs:36.795 euro
Aandrijving: elektromotor met RWD Oplaadtijd:
8 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius: tot 475 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen: 343 Newtonmeter koppel en 272 pk Gewicht: 1850 kg
Vanafprijs:41.495 euro
Aandrijving: elektromotor met AWD Oplaadtijd
: 8 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius: tot 450 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen: 543 Newtonmeter koppel en 428 pk Gewicht: 1960 kg
Vanafprijs:49.995 euro