Business woman Stephanie Eliyahoo over het bouwen van een horeca-imperium

Stephanie Eliyahoo is CEO van THE ENTOURAGE GROUP. Samen met haar man en oprichter Yossi zijn ze achttien restaurants begonnen in steden als Amsterdam, Ibiza, Hamburg, München en Barcelona. Wij spraken met Stephanie over haar carrière, Amsterdam en toekomstplannen.

Op een zonovergoten donderdagochtend in Amsterdam worden we verwelkomd in het fraaie MR PORTER door Stephanie Eliyahoo. “Wat leuk om je eindelijk te ontmoeten”, zegt ze met een charmant Londens accent. Ze komt net uit het vliegtuig gestapt, maar ondanks haar enorm drukke bestaan zit ze er lekker ontspannen bij.

Stephanie Eliyahoo

De weg naar succes

“Ik werd op mijn 23e al general manager bij een restaurant. Ze zagen potentie in me, het runnen van een restaurant heeft alles te maken met marketing en verkopen.” Dat betekent niet automatisch dat het altijd van een leien dakje ging. Ze gaf leiding aan zo’n dertig werknemers, waarvan het overgrote deel ouder was dan zij. “Je bent een vrouw en je bent jonger. Dat maakt het er niet makkelijker op.” Ondanks dat zette Stephanie door, werkte hard en boekte succes. Onder haar leiding werden twee nieuwe restaurants geopend. Eén in Leeds en één in Londen. “Toen werden we benaderd voor een business in Amsterdam. Gezien onze internationale ervaring waren we er zeker van dat we de hospitality van Amsterdam konden veranderen, dus besloten Yossi (haar man en zakenpartner, red.) en ik naar Nederland te verhuizen.”

Ze nemen een jaar de tijd om de omgeving in zich op te nemen en komen er al snel achter wat de bruisende hoofdstad nog mist. “We keken naar de stad en naar de behoeftes en kwamen erachter dat de stad niet echt een Aziatisch restaurant had. Ja, je hebt wel de kleine Chinese tentjes, maar er was niet echt een high-end versie.” Dat was waar Restaurant MOMO Restaurant, Bar & Lounge geboren werd. Het eerste restaurant van THE ENTOURAGE GROUP. Met een DJ voor extra sfeer, een 360 graden-bar, een open keuken en het shared dining ­concept werd de Nederlandse horeca voorgoed veranderd.

MOMO begon gelijk uitermate succesvol, maar critici waren niet bepaald te spreken over de nieuwkomer. Wie wil er nou zijn eten delen? Ze waren genadeloos en slachtte het concept af. “De critici dachten dat het gedaan zou zijn met ons. Maar kijk nu eens. Tien jaar later zijn we nog steeds één van de sterkste restaurants in Amsterdam.”

Stephanie Eliyahoo
Stephanie met haar man Yossi Eliyahoo. Foto: Martin van Os

Ibiza

Niet alleen in Amsterdam, ook in het buitenland heeft The Entourage Group inmiddels haar vleugels uitgeslagen. Zo worden deze zomer voor het derde jaar op rij de deuren geopend van IZAKAYA en THE BUTCHER op hét Europese partyeiland bij uitstek, Ibiza. Stephanie: “IZAKAYA Ibiza is de hotspot waar je terecht kan voor late night dinner of cocktails aan onze 360-bar. We bieden een high-end experience aan waar een DJ tot laat de lekkerste tunes verzorgt onder genot van cocktails aan ons zwembad, bar of open keuken die tot diep in de nacht is geopend. THE BUTCHER is ook uniek, want die zijn van 12 uur ’s middags tot 8 uur ’s ochtends geopend. We zitten pal naast de Pacha. Dus dit is de ideale plek om een late night snack of boozie milkshake te scoren.” Naast de zaken op Ibiza heeft THE ENTOURAGE GROUP ook vestigingen in steden als Berlijn, Hamburg en München. De familie wordt groter en groter.

Familie

Een groot gedeelte van het team van Stephanie is nooit vertrokken. Ze ziet potentie in haar medewerkers en doet er alles aan om dat eruit te halen. “Sommigen zijn proactief, ze denken vooruit. Dus als ik hen laat groeien, dan zal ik ook meegroeien.” Ze snapt de jaloezie van sommige managers dan ook niet. Sommige leidinggevenden zorgen er namelijk voor dat mensen niet doorgroeien omdat ze bang zijn dat ze hun positie in gevaar brengen. Maar het tegendeel is juist waar: “Een manager van mijn bedrijf zei me: als jij groeit en je zorgt voor een sterk team achter je, dan kan je gerust je zomer spenderen op Ibiza met het openen van IZAKAYA.” “Ik heb een geweldig team en ik ben er enorm trots op. Ze zijn als een familie voor me. Een hele grote familie.”

Stephanie Eliyahoo

Rooskleurige toekomst

Stephanie zit nauwelijks stil en is 24/7 bereikbaar voor haar team. Stephanie en THE ENTOURAGE GROUP zijn nog lang niet verzadigd en werken keihard voor nog meer succes. “We zijn als bedrijf heel snel gegroeid. In het begin wilde ik van 7 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds bij iedere meeting zijn. Maar dat is fysiek onmogelijk, zeker omdat onze bedrijven op meerdere plekken in Europa zijn.” De groei van het bedrijf is voor een groot deel te danken aan de toewijding en de inzet van de zakenvrouw. De groei zit er in ieder geval lekker in. “Deze zomer zal de internationale franchise formule van start gaan met THE BUTCHER in Dubai. Verder openen we een vestiging van MR PORTER in Barcelona.” Daarnaast zitten er nog grotere plannen in de pijplijn. “Onlangs hebben we een nieuw concept Bepita geopend, gelegen in The Food Department in Magna Plaza. Verder zijn er ook plannen om vestigingen te openen in Milaan.”

Meer informatie over de restaurants van The Entourage Group check je op the-entouragegroup.com.

Tekst: Joery van den Berg

Reageer op artikel:
Business woman Stephanie Eliyahoo over het bouwen van een horeca-imperium
Sluiten