Zo werd Chris Corbould de koning van de special effects in Hollywood

Na jarenlang keihard zwoegen, zweten en filmen is de nieuwe Bond dan eindelijk op het witte doek. Een van de dingen waar 007 films om bekendstaan zijn natuurlijk de waanzinnige bolides en aanverwante stunts. Wie fixt die shit eigenlijk? We gaan in gesprek met No Time To Die special effect supervisor Chris Corbould.

De 63-jarige special effects expert begon zijn carrière met de film: Tommy, van The Who. Hierin speelden grootheden als Eric Clapton, Tina Turner en Elton John. Dit vond hij zo indrukwekkend dat hij besloot zich te specialiseren in de special effects. Met succes, want Chris is een van de grootste namen in zijn vakgebied. Zo werkte hij in eenzelfde soort functie aan blockbusters als Star Wars, Inception en The Dark Knight trilogie.

Zijn werk

Maar wat houdt zijn rol eigenlijk in? “Als special effect supervisor ben je verantwoordelijk voor alle vette film stunts en explosies. Dit varieert van een kleine car crash tot mega-explosies waarbij gebouwen instorten.” Zijn favoriete stunt so far? Chris: “Nou, het meest memorabele moment was voor mij de metro die instortte in de film Skyfall. Ik kreeg een belletje van regisseur Sam Mendes terwijl ik in Los Angeles was en net met de film The Dark Knight Rises bezig was. Tijdens het belletje zei Sam dat hij een verbluffende stunt nodig had. Dit zette mij tot denken en zo bedacht ik dat een vallende trein wel eens gigantische indruk zou kunnen maken. Met dit idee in mijn hoofd vloog ik terug naar Engeland en stelde het voor aan mijn team. Deze keken me aan alsof ik niet goed in mijn hoofd was. Ik vroeg zei wat is het probleem? We kopen gewoon twee afgekeurde metrowagens. Hierop begonnen we met zoeken. Echter konden we niks vinden dus besloten we zelf de wagens te bouwen. Toen ze eenmaal klaar waren begon het echte werk. Het moest erop lijken dat de wagons door pilaren heen ramden en massieve muren doorboorden. Uiteindelijk hadden we maar één poging. Niks mocht fout gaan. Het was pittig en zenuwslopend, maar het resultaat mag er zijn.”

Record

Een scène in de film Spectre zorgde zelfs voor een Guinness World Record. Hij is namelijk verantwoordelijk voor de grootste stunt explosie die ooit is gedaan. Als we dit ter sprake brengen, reageert Chris een beetje geërgerd: “Ik weet niet waarom ze het een ‘stunt explosie’ noemen, want het is een special effect explosie. Allereerst had ik het idee om het gehele gebouw in elkaar te laten storten en hierdoor te laten zien wat er onder het gebouw lag. Dit vond de regisseur Sam Mendes geen goed idee. Hij vond het niet ‘Bond’ genoeg. Ik zei: ‘Kijk we zitten in de woestijn. Ik kan je een explosie geven die je van je sokken zal blazen’. Daarop liet ik hem zien hoe ik het wilde aanpakken en was hij er helemaal weg van. De preparatie van de stunt duurde ongeveer een week. Maar het maakte de film Spectre echt af”. 

Auto’s

James Bond en Aston Martin horen bij elkaar als sexy fotoshoots en FHM. Zoals iedereen weet, hebben de Bond wagens allerlei leuke snufjes aan boord om de vijand mee te verrassen. Chris en zijn team bouwen deze gadgets. Van geweren in de koplampen tot geheime opbergvakjes. Zijn favoriete gadget? “Ik denk persoonlijk dat ik voor de miniguns ga die uit de koplampen van de DB5 tevoorschijn komen. Hier was eerst ook veel kritiek over. We debatteerden of we de originele wapens gingen gebruiken uit de film Goldfinger of dat we een compleet nieuw wapenarsenaal aan zouden leggen. Uiteindelijk besloot de regisseur dat het een mix van beide werelden zou moeten worden.”

Hoe zit het eigenlijk met al die bolides? Worden die volgeladen met opties of zijn dat uitgeklede versies? “Het is een mix. De DB5 van Aston is compleet origineel en zit volgeladen met opties. Ook hebben we flink wat nieuwe wagens die volgestampt zitten met alle mogelijke technologie. Ik heb gigantisch veel respect voor de engineers bij Aston Martin, omdat ze speciaal voor ons wagens bouwen in een erg korte tijd.” En wat voor auto rijdt Chris zelf? “Ik heb een Toyota Hilux en een Volkswagen Transporter. Daarvoor had ik een Jaguar F-Type cabrio, maar ik moet eerlijk bekennen dan ik meer met tractoren heb. Het liefst zit ik op een John Deere op mijn boerderij. Daar kan ik echt van genieten”, zegt Corbould.

Foto: Nicola Dove

Zijn passie volgen

De dikste stunts in de grootste Hollywood producties. What’s next? “Ik heb na deze film besloten dat ik me wil gaan concentreren op het regisseren. Door de jaren heen heb ik veel scènes bedacht en nu wil ik ze echt gaan waarmaken. Ik zal nog creatief bezig zijn in de special effects, maar ik wil nu de focus leggen op het regisseren”, zegt Chris. We kunnen dus meer van hem verwachten. Eerst maar eens genieten van al zijn superstuntwerk in No Time To Die.

Mocht je willen weten hoe Daniel Craig in topvorm komt, lees dan ons interview met zijn personal trainer Simon Waterson.

Reageer op artikel:
Zo werd Chris Corbould de koning van de special effects in Hollywood
Sluiten