In 2030 staan er 82.000 elektrische laadpalen in Amsterdam en dit is hoe dat eruitziet

In 2030 moeten er 82.000 elektrische laadpalen in Amsterdam staan. Hoe laat je zoveel laadpalen er nou mooi uitzien in het stadsbeeld? Audi heeft daar de oplossing voor, want in samenwerking met designer Sabine Marcelis onthullen zij hun laadpaal voor 2030. Wij waren aanwezig bij de lancering en zijn positief verrast.

Tja, wij als echte petrolheads en autofanaten zijn niet altijd fan van de elektrische revolutie. Wij houden van die echte ronkende V8 twinturbo met 510pk en een dikke uitlaat. Helaas moeten we er met z’n allen toch aan geloven en er het beste van maken. Het beste er van maken, is zeker wat Audi gedaan heeft. Met dit idee zijn zij het eerste autobedrijf dat zo’n laadpaal-concept voor 2030 op de markt brengt.

Laadpalen

Met zoveel laadpalen in de stad is het natuurlijk belangrijk dat je niet van die afschuwelijke en onhandige pilaren neerzet. Het moet bij de stad passen en functioneel, innovatief en good looking zijn. Met 82.000 laadpalen heb je er namelijk 1 per 20 meter. Bizar. Voordat we duiken in het design van Sabine Marcelis en Audi, moeten we het even hebben over een paar probleempjes richting 2030.

Probleempje?

Die elektrische auto revolutie is altijd optimistisch geweest en wordt gesteund vanuit het milieuoogpunt. Toch is het niet helemaal realistisch. Als we zoveel laadpalen nodig hebben om de groei van EV-wagens bij te houden, dan moeten we echt doorwerken. En dan ook echt doorwerken. Want om dat grote aantal te evenaren, moeten we vanaf nu elke werkdag 600 laadpalen plaatsen. We redden de 200 momenteel niet eens.

Stroomnet en gedrag

Daarnaast moeten er ook oplossingen gevonden worden voor het stroomnet. Want met de verwachte groei kan het stroomnetwerk op veel plaatsen de vraag niet hendelen. En als laatste hebben we nog de menselijke factor in de laadpaalwereld. Mensen met een elektrische auto laten hun auto soms uren aan de laadpaal staan. Zelfs als ‘ie al vol is. Hierdoor is de paal niet beschikbaar voor anderen en creëer je dus een tekort. Het menselijk gedrag moet veranderen.

Een elektrische bestuurder laadt wanneer het kan en een benzinerijder tankt wanneer het moet.

Sabine Marcelis x Audi

Toch hebben wij alle vertrouwen in de knappe koppen van ons land die zich bemoeien met deze vraagstukken. We moeten tenslotte toch naar een groenere toekomst toe en daar helpt elektrisch rijden ons bij. Sabine Marcelis en Audi zetten ook hun beste beentje voor. Zij willen meewerken aan een betere toekomst en daar verdienen ze alle lof voor.

De paal van Sabine en Audi moet zich camoufleren in het stadsbeeld. De bovenkant is gemaakt van glas met daarin zonnepanelen verwerkt. Hierdoor kan de paal energie teruggeven aan de stad. Het glas zorgt voor een reflectie, waardoor we de mooie grachtenpanden van Amsterdam zien in de weerkaatsing van de paal. Het blijft een gek idee en we moeten er waarschijnlijk even aan wennen, maar dit is toch de toekomst. Wij zijn in ieder geval positief verrast over het design. Bepaal zelf maar wat je er van vindt.

 

Reageer op artikel:
In 2030 staan er 82.000 elektrische laadpalen in Amsterdam en dit is hoe dat eruitziet
Sluiten