Robert Doornbos praat ons bij over de reglementswijzigingen van de FIA in de Formule 1

Zondag mogen we weer: de Italiaanse Grand Prix op Monza. Door de reglementswijzigingen over de motorstand die de FIA vanaf deze race wil toepassen, kan het er allemaal heel anders gaan uitzien. Wij spraken ex-Formule 1 daredevil en vaste analist van Ziggo Sport Robert Doornbos over de nieuwe regels.

Vanaf dit weekend mogen teams nog maar met één motorstand gebruiken. Dit was het enige wat nog niet onder de zogenaamde parc fermé regels viel: eenmaal de baan op voor de kwalificatie op zaterdag, is de afstelling van je auto voor de rest van het weekend.

De wijzigingen laten lang op zich wachten. Ze werden al verwacht voor de Grand-Prix van Spa, maar werden uitgesteld tot Monza. Waar heeft de FIA zoveel moeite mee?
Het is erg lastig op papier te zetten. Dit moet zorgvuldig gebeuren. De FIA heeft zichzelf al in de vingers gesneden over de brake ducts van de Racing Point. Ze willen alles duidelijk hebben zodat de teams zo min mogelijk de regels kunnen omzeilen.

“De FIA hoopt hiermee de kwalificatie op zaterdag een stuk aantrekkelijker te maken”

Waarom doet de FIA dit midden in het seizoen?
Het gaat erom om Mercedes zoveel mogelijk af te remmen. Zij zijn sinds het begin van het hybride tijdperk dominant. Mercedes heeft het beste zijn huiswerk gedaan wat betreft de motor. Dit seizoen zijn ze dominanter dan ooit tevoren. De FIA hoopt hiermee de kwalificatie op zaterdag een stuk aantrekkelijker te maken.

Gaat de nieuwe regelgeving ook een invloed hebben op de zondag?
Dat is het lastige voor de FIA: het motorvermogen tot de limiet gebruiken is juist wat Formule 1 zo mooi maakt. Op de zondagen gebruiken ze geen kwalificatiemodus, maar wordt er zeker gespeeld met het vermogen. Een mooi voorbeeld is de laatste ronde van Lando Norris tijdens de tweede race in Oostenrijk. Hoe de FIA dit wil gaan vormgeven moet nog blijken.

https://www.instagram.com/p/CCAvDZgBotI/

 

De Formule 1 wordt natuurlijk geroemd om zijn innovaties. Gaat hier ook weer een slimmigheidje komen om de regels te omzeilen?
De engineers van alle teams worden betaald om slimmer te zijn dan de FIA. Dat is ook een reden waarom het zo lang duurt tot het op papier komt. De topteams zullen vast wel weer met een oplossing komen.

Deze wijziging is dan wel voornamelijk om de dominantie van Mercedes te stoppen, maar er zijn ook teams klant bij het Duitse team, zoals Williams. Gaat het hun weer terugdringen op de grid?
De Williams gaat naar mijn verwachting niet meer terugkeren in Q2 van de kwalificatie. Zij hadden dit motor voordeel wel echt nodig om 0.300 seconde te pakken en door te gaan.

“De Ferrari rijdt echt als een baksteen”

Ferrari is naar eigen zeggen de enige zonder ‘party mode’. De afgelopen Grand-Prix was natuurlijk dramatisch voor het Italiaanse team. Gaan zij hierdoor weer aansluiting vinden?
De Ferrari rijdt echt als een baksteen. Je hebt een ontzettend goed aerodynamisch gebalanceerde auto nodig op Monza. Je kan de achtervleugel wel nagenoeg platleggen, maar dan is er ‘niemand thuis’ bij de eerste chicane wanneer je downforce nodig hebt om hard en laat te kunnen remmen . Het brein achter de Mercedesmotoren Andy Cowell is opzoek naar een nieuwe uitdaging. Ferrari gaat een hoop budget vrijmaken om de beste man in dienst te nemen en dus de kennis legaal kan verkrijgen.

Tot slot: een kleine voorspelling. De Max fans hopen natuurlijk op zijn zevende podium op rij. Wat verwacht jij van het snelste circuit op de kalender?
Red Bull heeft het altijd moeilijk op The Temple of Speed. Ik verwacht niet dat Verstappen zich op het podium kan rijden. Renault zag er in Spa heel goed uit. Dit klinkt misschien als een verrassing maar ik verwacht zondag een nog beter resultaat.

We wachten nog even af op het hoge woord van de FIA, maar een mooie race wordt het zeker. Haal de pizza’s maar vast in huis want zondag om 15.10 zullen de motoren weer gaan brullen op het Autodromo Nazionale Mona.

Tekst: Luc Nebbeling

Reageer op artikel:
Robert Doornbos praat ons bij over de reglementswijzigingen van de FIA in de Formule 1
Sluiten