Review: The Mauritanian is een aangrijpend verhaal over ‘de dader’ achter 9/11

Een jaar lang was Pathé Thuis onze grootste vriend voor de nieuwste films die uit Hollywood komen rollen, al werden de echt grote blockbusters steeds uitgesteld. Nu alles weer open gaat kunnen we eindelijk weer gezellig een filmpie pakken in de bios en het waargebeurde drama ‘The Mauritanian’ is een uitstekende eerste after-covid-film als je het ons vraagt. Wij leggen graag aan je uit waarom jij deze film gezien moet hebben.

The Mauritanian

The Mauritanian is het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ould Slahi (gespeeld door Tahar Rahim). Hij wordt door de Amerikaanse regering opgepakt voor de aanslagen op 9/11 en zonder enige vorm van rechtspraak gevangen gezet in Guantánamo Bay. Het lijkt een hopeloze strijd maar plots ziet Slahi licht aan het einde van de tunnel. De idealistische advocate Nancy Hollander (Jodie Foster) en haar assistente Teri Duncan (Shailene Woodley) nemen zijn verdediging op zich. Samen worden ze geconfronteerd met talloze obstakels in een wanhopige zoektocht naar gerechtigheid. Aan de andere kant van de zaak staat militair aanklager Stuart Couch (gespeeld door Benedict Cumberbatch), maar hun controversiële pleidooi en het bewijsmateriaal onthullen uiteindelijk een schokkende samenzwering die tot diep in het Amerikaanse rechtssysteem doordringt.

the mauritanian

Wie een geweldig actiespektakel vol vuistgevechten en rondvliegende kogels verwacht, die moet nog maar even wachten op de nieuwe James Bond film. The Mauritanian is namelijk een aangrijpend drama waarbij je op het puntje van je stoel kruipt. Het gaat over het onrechtmatig vastzetten van persoon, puur omdat er een dader aangewezen moet worden en alle pijlen in zijn richting gewezen staan. Op basis van vage associaties en schimmige verbanden werd Slahi vastgezet en wat volgde was een hevige strijd in de rechtbank. Heel gedetailleerd wordt het verhaal verteld, waarbij er wordt afgewisseld tussen flashbacks van Mohamedou en de huidige strijd van Nancy en Teri tegen Stuart. Zo zien we een positieve en grappige man, voor zover dat gaat in gevangenschap, die zelfs vriendschappen weet te leggen vanuit zijn cel. Daarnaast zien we een afstandelijke, maar vastberaden advocate die haar gevoel opzij zet om niet afgeleid te raken van het daadwerkelijke bewijs dat voor haar neus ligt, die uiteindelijk toch een traantje weg moet pinken.

the mauritanian

Begrijpelijk, want het verhaal grijpt je bij de strot en de beelden zijn zo levensecht dat je maag zich bijna omdraait. De sterrencast verricht dan ook wonderen, want alles lijkt zo levensecht. De emoties van blijdschap, wantrouwen en frustratie spatten haast van het scherm, waardoor je vast gekluisterd zit aan dat witte doek. De film wordt afgesloten met echte beelden van de vrijlating van Slahi en zijn terugkeer naar Mauritanië. Ook zien we de echte Nancy en Teri en hun levenslange vriendschap die ze nu met Mohamedou hebben. Een prachtig, doch schokkend verhaal over hoe het hebben van een tunnelvisie kan leiden tot gruwelijkheden die we niet meer zouden verwachten in een moderne samenleving.

Guantanamo Bay

Aanleiding voor de film is het Guantánamo dagboek, geschreven door Mohamedou Slahi zelf. Het is het eerste en enige dagboek dat ooit is geschreven door een gevangene die vastzat in Guantánamo Bay. Van 2002 tot en met 2016 zat Slahi opgesloten in de gevangenis op Cuba. Na drie jaar besloot hij een dagboek bij te houden, waarin hij zijn leven beschrijft voordat hij gevangen werd gezet en over zijn dagelijkse leven als gevangene inclusief alle martelingen die hij onderging. Het boek werd gepubliceerd in januari 2015 en werd een wereldwijde bestseller. Pas na vijftien jaar gevangenschap werd Mohamedou Slahi vrijgelaten.

the mauritanian

Slahi werd geboren in Mauritanië, West-Afrika. Via een beurs kon hij naar Duitsland om daar bouwkunde te gaan studeren. Begin jaren ’90 sloot hij zich echter aan bij Al Quida, waar hij verder getraind werd. Na de aanslagen op 9/11 werd hij door de Verenigde Staten opgepakt en vastgezet op Cuba, terwijl er nooit een aanklacht tegen hem werd ingediend. Zelf heeft hij altijd ontkent betrokken te zijn geweest bij terrorisme. Na zijn vrijlating keerde hij terug naar zijn geboorteland Mauritanië, waar hij herenigd wordt met zijn familie. Check hieronder de trailer van deze waanzinnige film. Vanaf 1 juli is ‘ie in de bioscopen te zien.

The Mauritanian in ’t kort

Wat: Tahar Rahim speelt een gevangene in Guantanamo Bay nadat hij zonder enige aanklacht werd opgepakt vanwege de aanname dat hij het meesterbrein achter 9/11 was. Hij vecht al jaar en dag voor zijn vrijheid in een corrupte omgeving die geleid wordt door wraakzuchtige leiders met een tunnelvisie. Waargebeurd.
Wie: Tahar Rahim (de vermeende hoofdronselaar voor 9/11), Jodie Foster (de ijzige advocate met een hart van goud), Shailene Woodley (de lieftallige en gepassioneerde advocaats-assistente) en Benedict Cumberbatch (de militaire aanklager die plotseling een geweten ontwikkeld)
Hoeveel sterren: ✭ ✭ ✭ ✭
Saai feitje: Het boek waarop de film is gebaseerd werd in 2015 voor het eerst uitgegeven, inclusief strenge restricties die ervoor zorgden dat complete passages in het boek onleesbaar gemaakt werden. Desondanks werd het een wereldwijde bestseller die in meerdere talen werd vertaald waardoor het boek in 25 landen gepubliceerd kon worden. In 2017 werd het boek opnieuw gepubliceerd, dit keer met alle passages compleet leesbaar.