Review: Sonos Era 300 is de beste Sonos speaker die ze ooit hebben gemaakt

Paf! En daar was begin deze lente opeens een nieuwe Sonos speaker. De Sonos Era 300 moet een nieuw tijdperk gaan inluiden bij de audiogiganten. Na twee weken luisteren naar dit indrukwekkende apparaat durven wij wel te stellen dat er een veelbelovend tijdperk voor Sonos in het verschiet ligt.

We hebben het al vaker gezegd en voor de Sonos-gebruikers is dit wel gesneden koek, maar als er een audiomerk is die weet hoe ze hun kopers het zo gemakkelijk mogelijk moeten maken, dan zijn het de Amerikanen wel. Het begint al bij de doos, die je subtiel open kan klikken waarna je de speaker direct uit het hoesje kan halen om ‘m in het stopcontact te steken. Vervolgens hoef je alleen nog maar de Sonos app te openen, je nieuwe speaker toevoegen en binnen twee minuten luister je al naar je nieuwe knalmodule. Als je voor het eerst kennismaakt met een Sonos-product, dan moet je er nog drie minuten bij optellen voor je naar je favoriete track luistert. Een kind kan de was doen, iets dat bij veel technologie-bedrijven nog altijd geen vanzelfsprekendheid is.

Sonos Era 300

Design van de Sonos Era 300

Wij hebben een reviewexemplaar in het zwart gekregen. Als je liever voor wit gaat is dat ook een optie. De speaker heeft een mooi formaat. De speaker heeft een oppervlakte van een kleinere, iets rondere rugbybal. De Era 300 heeft geen traditionele vorm, maar er zit een bepaalde versmalling in waarna die weer breder uitloopt. De gaatjes waar het geluid doorheen kan, zitten aan de gehele voorkant, bovenkant en zijkant. Het gevolg is dat het geluid alle kanten op kan, wat een belangrijke factor is die hun onvolprezen ruimtelijke audio (daarover zo meer) mogelijk maakt. Aan de achterkant hoef je alleen een stroomkabeltje erin te steken, wat ervoor zorgt dat je ‘m tegen de muur kan zetten. Verder aanwezig: een usb-c-poort (handig voor een platenspeler met 3,5mm-ingang), Bluetooth-knop en een schakelaar om de microfoon uit te schakelen, wat voor de privacygevoelige mensen een fijn gevoel zal zijn. Het formaat is compact genoeg om mooi in je interieur te plaatsen. Des te indrukwekkender is het geluid dat uit de speaker komt geblazen.

Tracks

Tijdens de kennismaking met de nieuwe Sonos-lijn kregen we al een uitgebreide luistersessie, waarbij twee Sonos Era 300 samen met een Sonos Arc waren geplaatst. Nu doen we het met een enkel exemplaar in onze bescheiden woonkamer. Voor optimale review, hebben we de andere Sonos producten uitgeschakeld. De Era 300 in z’n eentje vult al de hele woonkamer. We nemen onze luistertracks even met je door.

&ME – The Rapture Pt. III

Altijd lekker om je laatste Spotify-ontdekking door een nieuwe speaker te pompen. Neem deze relaxte houseplaat van &Me. Hoge treble, mediumzware bass, een plaat met veel lagen met een melancholische piano als hoofdingrediënt. Fraai vol geluid. Met volume op standje 57 staat ‘ie echt al dermate hard, dat je je afvraagt of de buren hier problemen mee hebben. Op de speaker zit bovenop nog knoppen toegevoegd om de muziek te bedienen, zo kun je door te swipen ook met de hand de muziek harder of zachter zetten, op pauze / play of door naar het vorige / volgende nummer.

Ludovico Einaudi – Nuvole Bianche

Hoe pakt de Era 300 klassieke muziek op? Het betoverende pianospel van Ludovico Einaudi doet de opgekropte tranen achter je ooglid welhaast spontaan ontluiken. Volume op 100 (ja, dat kan die hebben), ogen dicht en het kippenvel ontstaat vanzelf op je armen. Knap hoe zuiver het geluid blijft als het maximale volume level is bereikt. Nu hebben we gelijk zin om de film Intouchables te kijken.

Sonos Era 300

2Pac – Street Fame

Na dit sentimentele stukje muziek hoog tijd om wat street credibility punten terug te krijgen. Waar we ons eerder nog afvroegen of de buren hier problemen mee zouden hebben, daar weten we het bij de loodzware hiphopbassen van 2Pac wel zeker. Hier kunnen ze van mee genieten. Dit kan hard, maar echt hárd. Die bassen worden probleemloos uit de speaker richting de muren gepompt. Mocht je visite trouwens zelf even voor dj willen spelen, dan heeft Sonos nu eindelijk een Bluetoothfunctie geïntegreerd. Zo hoeft die vriend of vriendin niet eerst de hele app te downloaden, maar kun je direct verbinden met de speaker. Het duurde effe voordat die functie er was, maar beter laat dan nooit.

Foo Fighters – Best of You

Je kan een speaker niet testen zonder een goede gitarenband af te spelen. Dan komen wij al snel uit bij de Foo Fighters. De vocals van Dave Grohl worden al snel ondersteunt met de bassgitaar. Dit blijft een geweldige ontladingsplaat. Of je nou voor, links of rechts voor de speaker staat, het geluid wordt vrij evenredig de kamer ingestuurd. Dat is de ruimtelijke audio waar we het eerder over hadden. In totaal zijn zes krachtige drivers in de Sonos Era 300 geplaatst. Zij zorgen ervoor dat het geluid alle kanten op wordt gestuurd. Op die manier kun jij het geluid absorberen zoals de artiest het bedoeld heeft. Sonos heeft daarvoor innig samengewerkt met diverse artiesten om het maximale rendement te genereren. Om te profiteren van die ruimtelijke audio moet je de muziek wel op de best mogelijke kwaliteit streamen. Tot nu toe ondersteunt Spotify dat niet, maar Apple Music doet dat wel.

Dus?

Als we de andere speakers ook nog inschakelen blijkt hoe sterk de Era 300 is. Dit is duidelijk het dominante mannetje van het stel. Sonos heeft zichzelf overtroffen met de Sonos Era 300. Dit is het nieuwe kroonjuweel van de Amerikaanse audiogigant en die kroon zit bijzonder stevig op z’n kruin. Dat komt met een prijskaartje, want je mag er 499 euro voor aftikken. Maar dan heb je wel de beste klinkende Sonos speaker die ze ooit hebben gemaakt.

Meer over de Sonos Era 300, check sonos.com

Gallery