Yeliz Çiçek: "Zo bijzonder om bij zo'n show van Louis Vuitton te zijn, dan voel je je zo klein"

18 nov 2022, 11:17 Podcast
yeliz
In het medialandschap is zij een van de grootste talenten. Ze begon als freelance redacteur bij verschillende bladen en groeide uit tot de hoofdredacteur van Vogue Nederland, een van de meest toonaangevende modebladen van ons land. We hebben het over de goedlachse, sympathieke en inspirerende Yeliz Çiçek. In onze podcast FHM’s Vrouwen aan de Top gaat onze hoofdredacteur Chris Riemens in gesprek met Yeliz over haar indrukwekkende carrière. Luister hier de podcastaflevering met Yeliz op jouw favoriete platform.
Zoals in elke aflevering beginnen we ook bij Yeliz met het doornemen van haar cv. Haar prachtige en bijzondere naam heeft zij te danken aan de Turkse roots van haar vader. Nadat zij haar bachelor Communicatiewetenschappen aan de UvA behaalde, ging Yeliz door naar Artemis Academie. Heel iets anders, maar een hele goede aanvulling als je in de mode wil werken.

Het begin

“Bij Artemis moest je echt meelopen met stylisten en een portfolio opbouwen. Tijdens mijn studie aan de UvA zat ik de hele dag in de boeken en nu ging ik knutselspullen kopen. Ik was thuis kleurstalen aan het maken en stofjes aan het uitknippen. Het was zo anders, maar hier heb ik heel veel kennis opgedaan. Uiteindelijk ben ik nog een extra stage gaan lopen bij Marie Claire en zo is het allemaal begonnen.”


Marie Claire en Glamour

Mensen zullen Yeliz kennen van Glamour, maar het is eigenlijk allemaal bij Marie Claire begonnen. “Ik was daar eerst stagiaire. Toen die periode voorbij was, was er geen plek voor mij. Ik ben toen ongeveer een jaartje weggeweest en weer teruggekomen. Aangenomen als redacteur, maar eigenlijk was het gewoon zo dat er één plekje vrij was en ik van alles en nog wat deed. Ik was assistent van de hoofdredacteur, assistent van de redactie, productieassistent, redacteur en online redacteur. Ik was echt alles ineen en heb daar wel alles geleerd wat ik moest leren.”
De vliegende keep van Marie Claire dus. Dit heeft zij vier jaar gedaan, totdat zij besefte dat het tijd was om haar vleugels te spreiden. Als ze het toen niet deed, bleef ze daar voor eeuwig zitten. De volgende stap was contributing editor bij Vogue Nederland. Dat deed Yeliz twee, soms drie dagen in de week. Maar ook toen was het weer tijd voor iets anders.
“De positie van adjunct hoofdredacteur bij Glamour kwam vrij. Daar ben ik toen voor gevraagd en dit heb ik 3,5 jaar met heel veel plezier gedaan. Anke de Jong was een fantastische hoofdredacteur en samen deden we maar wat. We zagen wel wat er gebeurde. Het was veel meer een speeltuin en wij waren echt Jut en Jul. Gewoon gaan en doen. Op een gegeven moment werden wij bij de uitgeverij gezien als de titel die gewoon durfde een deed. Andere titels keken dan of het werkte of dat we op onze bek gingen.”

Tijd voor Vogue Nederland

Ondertussen ben je ongeveer driekwart jaar bij Vogue aan boord. Wat houdt Vogue precies in? “Vogue bestaat al meer dan honderd jaar en is het meest toonaangevende modeblad ter wereld. Wat daar in staat, daar wordt de modewereld door gecureerd. Er wordt bijvoorbeeld aangegeven welke modellen interessant zijn, welke collecties iets teweeg brengen en welke designers iets fantastisch of vernieuwends aan het doen zijn. Het betekent in de modewereld ook echt wel iets om in de Vogue te staan.”
Yeliz doorliep een bijzondere sollicitatieprocedure om bij Vogue te komen. Nadat zij eerst met de uitgeverij in Nederland te maken had, volgde een gesprek in London. Want ook daar is een hoofdkantoor van Vogue gevestigd. Uiteindelijk kwam Yeliz bij Anna Wintour terecht. Dat is de hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue en eigenlijk ook de director van alle andere Vogues. Een heleboel gesprekken om op deze positie te komen dus.

Bijzondere ervaring

Als hoofdredacteur van Vogue zullen er wel deuren open gaan die normaal gesloten blijven. Vertel eens iets over een bijzondere ervaring. “Ik was dit jaar op reis met Louis Vuitton naar San Diego. Het leek wel alsof die hele stad was omgetoverd door Louis Vuitton. Elk restaurant waar je kwam, was gewoon gebrand. Er stond een hele mooie truck buiten en de tafelkleden waren Louis Vuitton.”
Terwijl Yeliz over de modeshow van Louis Vuitton begint, vertelt ze dat ze er gewoon weer kippenvel van krijgt. “De show was in een soort wetenschappelijk onderzoeksinstituut. Normaal wordt hier natuurlijk geen modeshow gehouden. Ze hadden het precies zo getimed dat ze zonsondergang begon wanner de show van start ging. Ik kreeg het niet eens op beeld hoe mooi het was. Die kleuren tussen die grote witte gebouwen. Zo bijzonder om daar te zitten. Dan voel je je zo klein.”

Doelstellingen

Waar wil jij met Vogue naartoe? “Ik hoop gewoon dat dit echt een platform en een magazine wordt dat haar wortels in Nederland heeft en dat daar heel veel creatieven aan kunnen werken. Met heel veel verschillende achtergronden, verhalen en visies. En dat jonge creatieven Vogue Nederland als een soort springplank kunnen gebruiken voor hun carrière.”
Uiteraard stelden wij Yeliz de vraag der vragen. Heb je het afgelopen jaar meer of minder dan €100.000 verdiend? “Meer. Het is een beetje mijn goal om elke keer boven die 100.000 uit te komen. Soms lukt het niet, want van mediawerk word je niet heel rijk. Hoeft ook niet, want daar kun je natuurlijk hele mooie en waardevolle dingen mee doen. Maar ik probeer het wel te behalen, omdat ik het dan ook weet in mijn eigen platform kan steken.” Een mooie doelstelling. Luister de volledige podcast met Yeliz via fhmpodcast.com .
FHM’s Vrouwen aan de Top wordt je aangeboden door Lexa: Serious Dating, Crazy Love. Schrijf je hier in en scoor die date!

Podcast luisteren met Yeliz Çiçek

Je luistert de aflevering met Yeliz Çiçek hier op al jouw favoriete podcastkanalen . Verder zullen we elke week een complicatie delen op ons YouTube-kanaal. Welke succesvolle vrouw zou jij wel te gast willen zien in onze podcast? Laat het weten in de comments op Facebook, Instagram of YouTube! Abonneer je dan gelijk even op onze podcast, zodat je niets hoeft te missen.
FHM’s Vrouwen aan de Top is een productie van ILVY . Wil je adverteren of samenwerken, stuur dan een mail naar: [email protected].
Delen met
Ook interessant