YouTube-creators droegen in 2024 2,2 miljard pond bij aan Britse economie

04 okt , 11:00Nieuws
Depositphotos_793994152_XL
Je kent ze wel. Sterren als Chunkz, KSI en Harry Pinero; van die sterren die je eigenlijk niet meer weg kan denken uit dit social media tijdperk, en sinds kort blijkbaar ook niet meer uit de economie. Oxford Economics bracht een rapport uit waaruit blijkt dat Britse YouTubers in 2024 maar liefst £2,2 miljard hebben bijgedragen aan de Britse economie en  dat ze daarbij maar liefst 45.000 banen ondersteunden. Wel meer dan alleen goedkoop vermaak dus..
Tegelijkertijd is een nieuwe parlementaire groep (APPG) opgericht om Britse creators en influencers een stem te geven in Westminster (Britse parlement en regering). Feryal Clark, parlementslid en medevoorzitter van de groep, noemt hen “voorlopers van een nieuwe creatieve revolutie” die “te lang ondergewaardeerd zijn geweest in het Britse parlement”.

Erkenning

Lilly Sabri, een Britse content creator, is enthousiast over het onderzoek en de nieuwe parlementaire groep. “Jarenlang werd er getwijfeld of een content creator echt een baan heeft en of je er een duurzame carrière van kunt maken,” zegt ze tegen BBC. “Ik begon acht jaar geleden als YouTube-creator, lanceerde drie jaar geleden mijn eerste bedrijf en kort daarna mijn tweede. Hoewel mijn fysiotherapiestudie een belangrijk onderdeel is van wat ik doe, zou ik zonder YouTube niet zijn waar ik nu ben en deze bedrijven niet hebben opgezet en zoveel mensen hebben kunnen aannemen.”
Hoewel APPG’s informeel zijn en geen officiële macht hebben, kunnen ze beleidsmakers wel direct van inzichten voorzien. Voor veel creators en influencers is deze nieuwe groep eindelijk het applaus dat ze al jaren verdienen. De obstakels? Van het scoren van de juiste training en geld tot het fixen voor een studio en het regelen van filmvergunningen, het is een hele klus om online succes écht professioneel te maken.
youtube

Inkomstenbron

Joseph Garrett, beter bekend als Stampy, met 10 miljoen abonnees, legt aan BBC uit dat creators lange tijd afhankelijk waren van traditionele inkomsten via adverteerders en sponsors. “Dit heeft gezorgd voor een flinke kloof tussen het aantal views en de inkomsten die online content genereert in vergelijking met traditionele media.” De nieuwe parlementaire groep moet daar wat aan veranderen. Al komen de creators ten allen tijden niks te kort denken we zo.
Delen met
Ook interessant
loading

Loading