Het is in Dubai vaak 45 °C buiten, en soms zelfs nog warmer. Een rondje hardlopen om je conditie op peil te houden zit er dan niet echt in. Al is er nu een idee om dát probleem in ieder geval op te lossen. Enter The Loop: een futuristisch plan om Dubai om te toveren tot een paradijs voor fietsers en wandelaars. Niet morgen al, maar hopelijk wel binnen een paar jaar. Wat is The Loop eigenlijk?
Dit is niet zomaar een pad met wat straatverlichting erlangs. The Loop is een volledige infrastructuur, ontworpen door een Dubai-firma (URB), die een gigantische lus rondom de stad moet vormen. Binnen dat bouwwerk kun je niet alleen wandelen en fietsen, maar ook chillen in parkjes, sporten bij fitnessstations en zelfs overnachten in wellnesshotels onderweg.
The Loop moet maar liefst 93 kilometer lang worden en sluit aan bij de bredere visie van Dubai om een 20-Minute City te worden. Dat betekent dat je binnen twintig minuten lopend of fietsend je dagelijkse dingen kunt doen: boodschappen, werk, sportschool, whatever. Geen auto meer nodig. Althans, dat is het plan.
Conceptuele fase
Oké, even realistisch: dit project is nog grotendeels conceptueel. De ontwikkelaars zitten nog in de R&D-fase en werken aan hoe het precies gebouwd moet worden en hoe ze het financieel haalbaar krijgen. Toch is de ambitie serieus. Het team mikt onder andere op 100 procent hernieuwbare energie om alles draaiende én klimaatvriendelijk te houden, verticale boerderijen voor eigen voedselproductie binnen The Loop en kinetische vloerpanelen die bij elke beweging energie opwekken.
Is het realistisch?
Nu komt de hamvraag: gaat dit ooit echt afkomen? Experts zijn verdeeld. Dubai staat bekend om zijn mega-ideeën die soms nooit verder komen dan een gelikte visual. Zelfs in lokale Reddit-communities wordt er gespot dat
The Loop meer weg heeft van luchtfietserij dan van een haalbaar bouwproject.
Toch past het plan naadloos binnen Dubai’s bredere strategie om de stad mens- en milieuvriendelijker te maken, met kilometers aan wandel- en fietspaden, nieuwe parken en een steeds groter deel van de stad dat je ook zonder auto kunt ontdekken.