Need for Speed Payback Review

Na een afwezigheid van twee jaar hebben we met Need for Speed Payback weer een nieuwe Need for Speed te pakken. Zoals je van de serie gewend bent, is het racen op een fijne arcade-achtige manier. Daarbij is spektakel belangrijker dan realistisch racegevoel en is alles behoorlijk laagdrempelig. Waar games als Forza Motorsport 7 en Gran Turismo 7 diepgaande films zijn, daar is Need for Speed Payback een lekkere actiefilm, waar je een bak popcorn bij weg knaagt.

De game neemt je mee naar een fictieve versie van Las Vegas. Daar maak je kennis met jouw crew, die aan het begin van de game een zeer dure auto proberen te stelen. Alles lijkt daarbij goed te gaan, totdat een criminele organisatie onder de naam The House een stokje voor je plannen steekt. Je crew valt uit elkaar en het is een deprimerend zooitje. Gelukkig krijg je een half jaar later van een suikeroom de mogelijkheid om in een dikke racebak te stappen en daarmee The House zo erg te irriteren, dat ze uiteindelijk met jou en je crew willen afrekenen. En juist op die momenten kun je ze raken waar het pijn doet.

Het is geen Oscar-waardig verhaal, maar het wraakgevoel zorgt voor een degelijke drijfveer om door te gaan. Need for Speed Payback is een fijne Need for Speed. Dat willen we met de onderstaande punten benadrukken. Tegelijkertijd willen we ook wel een kleine kanttekening maken. De game heeft momenten dat het er allemaal niet zo mooi uit ziet. Graphics moeten soms ingeladen worden en dat oogt matig. Daarnaast duurt het een tijdje voordat je de vrijheid in de game krijgt. Het begin is even doorbijten. En tot slot moet je voor sommige races flink grinden om genoeg geld en upgrades te verzamelen om je auto sterk genoeg te maken om competitief te zijn. Dit zijn punten die je moet meenemen. Gelukkig overheerst de lol die we met de game hebben gehad. Wat dat betreft zijn dit de belangrijkste redenen om de game te halen.

Grote open wereld

Need for Speed Payback neemt je mee naar een mooie grote open wereld. Daar kun je na het begin vrij rondracen. Kort door de bocht bestaat de wereld uit drie onderdelen. Je hebt een Las Vegas-achtige stad, een woestijn en een bosrijke omgeving. Het is een mooi geheel, dat uitnodigt om te verkennen. Gelukkig is er onderweg genoeg te beleven. De wereld zit volgestopt met challenges die je zoet houden wanneer je naar een locatie voor een race toe rijdt. Denk daarbij aan flitspalen waar je met een bepaalde snelheid door heen moet rijden, een bepaald gebied waar je een gemiddelde snelheid moet halen of een jump waarbij je een specifieke afstand moet afleggen. Dit doe je allemaal weer voor reputatiepunten en het vrijspelen van content.

Variatie in races

Toch zul je de meeste tijd doorbrengen in races. Het mooie daarbij is dat je een goede variatie krijgt voorgeschoteld. Je hebt races die je op het asfalt aflegt, maar ook races waarbij je door de woestijn scheurt. Het verschil in gevoel is daarbij behoorlijk hoog. Waar je bij de eerste variant redelijk strak kunt racen, daar ben je bij de tweede gevoelig voor elk hobbeltje op het circuit. Naast deze races krijg je later in de game ook toegang tot races waarbij het allemaal om driften gaan en heb je powerbakken nodig om in dragraces de winst naar je toe te trekken. En dan heb je nog evenementen waarbij je moet proberen de achtervolgende politie af te schudden. Genoeg te doen dus.

Hoofdmissies kennen Fast and Furious -gevoel

Need for Speed Payback maakt gebruik van een missiestructuur. Daarbij moet je eerst een aantal normale races weten te voltooien, om binnen de klasse waar je racet dan een soort baasgevecht te voltooien. Lukt je dat, dan krijg je toegang tot een hoofdmissie. Dit zijn de absolute krenten uit de pap. Hierin heeft de ontwikkelaar duidelijk gekeken naar de diverse Fast and Furious-films en krijg je heerlijke over de top actie voorgeschoteld. Zo moet je in de eerste hoofdmissie een dikke auto uit een rijdende wagen zien te jatten. Het is een spectaculair geheel, waarbij je andere auto’s moet wegbeuken en uiteindelijk brandende wrakken moet ontwijken die de op hol geslagen vrachtwagen achter zich laat. En als dat allemaal lukt, krijg je een voorproefje met een dikke sportwagen waarmee je mag wegrijden. Die snelheid voelt zo goed, dat je daarna snel verder wilt gaan om dat beest vrij te spelen.