De zomer komt eraan, dus hoog tijd dat we het even over belangrijke zaken gaan hebben: cabrio’s. Niks zo lekker als rijden met de zon op je snoet en de wind door je haren. Of, afhankelijk van je haarsituatie, de zon op je kale klets en de wind door je gezicht. Mini geeft een impuls aan het cabrioleven door de komst van de Mini Electric Cabrio.
De goedweergarantie is in Egmond aan Zee net een tandje minder dan in pak 'm beet Spanje, dus vlogen we voor een spoedtripje cabriolette rijden naar het zonovergoten Mallorca. Na een akelig vroege wekker ploffen we om een uurtje of 11 's ochtends op de loungebank van het riante Maricel vijfsterrenhotel. De azuurblauwe zee strekt zich voor ons uit, een zeilbootje dobbert gedwee in de kalme Middellandse Zee en een lunch vol likkebaardende tapas (want mini) wordt neergezet. Het leven van een lifestylejournalist gaat niet altijd over rozen, maar in dit geval zeker wel.
Cabrio’s blijven een unieke soort onder de vierwielers. Net als met motorrijders en buschauffeurs (de sympathieke exemplaren dan), zwaaien cabriorijders naar elkaar als ze tegemoet komen. Dat is toch mooi? In het afgelopen decennium FHM hebben we heel wat auto’s getest, maar de cabrio’s zijn toch wel op één hand te tellen. Een Volkswagen Golf Cabrio, McLaren MP4-12C Spider, Mazda MX-5 en een Ford Mustang Convertible, dan hebben we het wel gehad. Daar kunnen we nu dus een Mini Cabrio aan toevoegen. Elektrische Cabrio, welteverstaan. Op voorhand al een bijzonder geval, want er worden slechts 999 exemplaren van gebouwd. Daarvan komen er slechts 30 naar Nederland.
Acht maanden geleden gooide iemand bij de Britse Duitsers een briefje in de ideeënbus en nu is er al een kleine serieproductie op de markt gebracht. Dat is wat je noemt kordaat optreden. Het is ook wel echt een Mini Cabrio die elektrisch is gemaakt, want buiten de aandrijflijn is veel hetzelfde. Het formaat is identiek en ook het interieur komt overeen met z’n benzineslurpende broer. Je herkent de elektrische variant aan de grille, de speciale 17’’ lichtmetalen velgen en de e-logo’s op de voor- en achterkant. En je vindt een embleem die je vertelt welke model je van de 1/999 in handen hebt. Andere geinige details die de elektrische aandrijving benadrukken zijn gele accenten in het interieur zoals de start-/stopknop. Verder kun je rekenen op standaard functies zoals een Head-Up Display, Active Cruise Control en Mini Driving Assistant. De volledig elektrisch bedienbare sotfftop kun je open en dicht doen tot een snelheid van 30 km/u. Alles zit erop en aan en ziet er goed uit, maar een actieradius van 201 kilometer (WLPT) vinden we dan weer niet zo indrukwekkend. Qua kleuren kun je kiezen uit Enigmatic Black (al is dit meer donkerblauw) en White Silver (vooral zilver).
We zetten koers richting de kronkelige buitenpaadjes van Mallorca. Waarom heerst er bij bepaalde groepen mensen nog steeds zoveel weerstand tegen elektrisch rijden? Laten we eerlijk zijn: bij 95% van de auto’s heb je absoluut geen motorgeluid nodig. Als we gaan praten in de categorie AMG, M, RS en alles met een V6 of hoger. Ja, natuurlijk willen we dan getrakteerd worden op een heerlijke symfonie aan mechanisch audiospektakel. Maar als wij in een willekeurige Ford, Mazda of Toyota zitten, dan hebben we ons nog werkelijk nooit kunnen betrappen op het missen van het grommende geluid van een 1.6’je die naar het rode gedeelte van de toerenteller wordt gebracht. Doe ons dan maar gewoon lekker de serene rust van een elektromotor.
Maar laat een Mini Cooper S nou net dat karakteristieke geluid hebben dat in onze ogen wél van meerwaarde is. Het geluid en dat roffeltje dat de Cooper S produceert zou wat ons betreft bij de plusjes staan als je een lijstje opstelt met plussen en minnen van een auto. Het luistert wel nauw, want dit geldt dan wel weer alleen bij een Cooper S. Maar missen we dat geluid nou écht in deze Mini Electric Cabrio? Neuh. Dit rijdt namelijk zoals nagenoeg elke Mini: leuk. Heel erg leuk, zelfs. Trap het gas in en er verschijnt direct een grote glimlach op ons gezicht. In dit geval nog nét een stukje breder, omdat er geen dak boven ons hoofd zit en de zon vol in ons gezicht schijnt. Oké, misschien speelt het feit dat we deze handelingen uitvoeren op een Spaans palmbomeneiland ook een rol.
We zijn aangekomen bij een stuk asfalt met pak ‘m beet 45 haarspeldbochten en het is een beetje oppassen voor de honderden wielrenners die naar boven klimmen en naar beneden sjezen, maar dit is natuurlijk uitstekend testgebied. Gas erop! De 184 pk sterke Mini Electric Cabriolet accelereert in 8,2 seconden naar de 100, maar voelt toch echt een stuk sneller aan. Hij is rap, pittig. Mini koketteert al jaren met hun Go Kart Feeling als USP, maar daar hebben ze ook wel reden toe. Wij vinden het een van de leukst sturende automerken die je kan kopen. Daar vormt deze elektrische cabriolet geen uitzondering op. Sterker nog: het Go Kart gevoel krijgt door die elektromotor eigenlijk alleen maar een extra dimensie. Of komt dat omdat alle kartcentra tegenwoordig elektrische karts rijden?
We krijgen de vraag van onze collega-journalist Perry of we ‘m zouden willen hebben. Absoluut! Hij rijdt heerlijk, ziet er goed uit en een cabriolet blijft gewoon tof. Dus wij vol enthousiasme de prijslijst checken. Nou. We weten dat Mini geen goedkoop merk is, maar dit is toch wel effe schrikken, want de Mini Electric Cabrio kost maar liefst 62.990 euro. 63K! Dat is nog even 15.000 euro duurder dan bijvoorbeeld de dakloze versie van Mini Cooper S en nog steeds een riant maandsalaris prijziger dan een superdikke John Cooper Works. Tja, dan is de keuze wel snel gemaakt. Zeker als je weer even aan dat lekkere roffeltje denkt.
Interesse of proefrit maken? Meer info via mini.nl .
Motor:Elektromotor Vermogen: 184 pk
Acceleratie 0-100:8,2 sec. Actieradius: 201 kilometer (WLPT)
Vanafprijs:€62.990,-
Tekst: Chris Riemens Beeld: Mini
Lees hier onze ervaringen met machines als de: