Bij het gebruik van cannabis denk je natuurlijk meteen aan knetterstoned met een jonko op de bank liggen en The Big Lebowski kijken. Toch zijn er steeds meer mensen die cannabis ‘microdoseren’, waardoor ze zich niet merkbaar anders voelen, maar toch op allerlei gebieden beter presteren. Microdosing is al bekend uit de LSD-wereld, maar je kunt mogelijk een soortgelijk effect genereren met cannabis.

Beter presteren
Twee trekjes van een joint per dag kunnen al genoeg zijn voor het verbeteren van je stemming en het bestrijden van stress. Er is echter nooit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, dus dit hangt wel af van persoonlijke ervaringen. Het voordeel van kleine hoeveelheden cannabis is dat je prima je dagelijks leven kunt voortzetten zonder dat je tolerantie voor de stof groter wordt en zonder dat het je beoordelings- of reactievermogen aantast.

Hoe werkt dat dan?
We zouden je nu kunnen uitleggen dat dat te maken schijnt te hebben met je endocannabinoïdensysteem, maar dan ren je vast gillend weg. Laten we het makkelijk houden: er zijn stofjes in je lichaam die ‘samenwerken’ met cannabis. Deze stofjes onderhouden allerlei hormonale processen die door de microdosing van cannabis een verrijkende werking kunnen hebben. Zou je een paar hele jonko’s achter elkaar roken, dan raken die systemen juist overstuur – mensen worden niet voor niets para van cannabis. Gebruik je een heel klein beetje, dan zorgt het echter voor een verbetering in stemming, energie, motivatie en algeheel welzijn. Nogmaals: er is geen universeel bewijs voor. De gemeten resultaten zijn tot dusver gebaseerd op persoonlijke ervaringen, dus wie weet werkt het niet voor iedereen.

Hoe microdoseer je die shit?
Dat is lastiger dan je denkt. Het ene plantje is weer anders gekweekt dan het andere en er is ook nog zoiets als persoonlijke tolerantie. Als jij hele dagen in je luie stoel ligt te dampen, zal je van een microdosering in eerste instantie niet zoveel voelen. Hoe je het microdoseert, is dus echt afhankelijk van je eigen tolerantie en van de kweekmethode van het plantje. Gemiddeld genomen zijn één á twee trekjes van een goede soort genoeg om de klus te klaren. Dat kun je bijvoorbeeld ’s ochtends doen voor je de deur uitgaat en ’s avonds wanneer je thuiskomt nogmaals.

Om uit te vinden wat er voor jou werkt, is het slim om klein te beginnen en er voorzichtig mee te experimenteren. Ook van een klein beetje cannabis kun je tijdelijk een zogenaamde buzz voelen, maar dit is niet zo heftig als wanneer je een hele jonko oprookt. Het gaat dan ook nauwelijks ten koste van hoe je functioneert – al moet je er natuurlijk wel een behoedzaam mee zijn. Het idee van microdosing is kort samengevat dat je niet high hoeft te worden om de voordelen van cannabis te ervaren.