Mamma mia: Maserati komt met twee heerlijke V8-bakken

We zijn steeds meer aan het schakelen naar auto’s op duurzame energie. Jammer voor de liefhebber van een heerlijk motorgeluid. En voor Max Verstappen, die meewarig terugkijkt naar de tijden dat er nog V12’s in F1-auto’s zaten. Maar het betekent niet dat een lekkere V8 helemaal dood is. Of dat we daar niet meer van mogen genieten. Sterker: we gaan daar enorm van genieten. Maserati komt met twee uit de kluiten gewassen V8-monstertjes, de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Dat wordt ultiem genieten!

De auto’s worden gelanceerd op het Goodwood Festival of Speed. Want speed zit er zeker in. De Ghibli zal ook de legendarische Hillclimb gaan doen. Wij zijn nu al jaloers op de coureur die dat recht krijgt.

Ghibli 334 Ultima

Ben je er inmiddels al uit waar dat getal in het midden voor staat? Nee, nog niet? Dan verklappen wij het je maar. Die 334 is het getal waarbij de auto stopt met accelereren, zijn topsnelheid dus. Met die top van 334 km/h is het meteen de snelste sedan met een verbrandingsmotor. Daarvoor lag dat record op 326. Verder krijg je natuurlijk de prachtige elegantie van een Ghibli. Je moet het wel fijn vinden om bekeken te worden, want iedereen gaat je nastaren.

Levante V8 Ultima

Als je minder van die aandacht houdt, kun je altijd nog de nieuwste versie van de Levante kopen. Het is een SUV, dus je blendt lekker in met half Nederland. En niemand heeft de tijd om nog naar je auto te kijken. Dan ben jij namelijk alweer vier kilometer verder in dit pijlsnelle beest. Hierin is de V8 goed voor 572 brute paardenkrachten. Stoplichtsprintjes worden dus een feest in deze bak. En je wint ze met twee vingers in je neus.

Deze twee meesterwerken op motorgebied dienen ook meteen als Maserati’s vaarwel aan enorme benzineslurpers. Een heel aardig vaarwel, dat mogen we wel zeggen. Maar hierna gaat ook de Italiaanse drietand over op auto’s met stekkers. En dat is ook niets negatiefs. De eerste elektrische bolides beloven namelijk ook veel goeds.

Reageer op artikel:
Mamma mia: Maserati komt met twee heerlijke V8-bakken
Sluiten