Deze unieke Zwitserse hatchback van Sbarro heeft een 3.0L Ferrari 308 V8

30 okt 2020, 12:00 Machines
schermafbeelding 2020 10 30 om 110917 1

Als je graag in een Ferrari zou willen rijden, maar je het er het geld niet voor. Wat doe je dan? Neem alleen een Ferrari motor en een klein rammelbakje , voeg die samen en je kunt scheuren in je (gedeeltelijke) Ferrari. Het Zwitserse automerk Sbarro dacht hier niet anders over en presenteerde een serie hatchbacks met dikke V8’s en V12’s.

Hatchback

Opgericht door Franco Sbarro in het begin van de jaren zeventig, is Sbarro een Zwitsers automerk dat voornamelijk handelt in replica's, sportwagens en kleine projecten. Ondanks de kleine omvang van het bedrijf wist Sbarro naam te maken door een aantal opmerkelijke concepten en prototypes te introduceren. Hierbij hoorde ook een lijn met twee waanzinnig krachtige hatchbacks. De eerste van de twee was de ‘Super Twelve’, een kleine asfalthapper met een V12. Met twee inline-zes cilinders uit de Kawasaki Z1300 aan elkaar gekoppeld kun je wel stellen dat dit een hatchback op steroïden is.

Super Eight

Een paar jaar na de lancering van de ‘Super Twelve’, volgde de ‘Super Eight’. Dit klinken als sterke speciaalbiertjes, maar niks is minder waar. Sbarro wist de lat een stuk hoger te leggen door met de ‘Super Eight’ meer power in een kleiner jasje te stoppen. Hoewel de carrosserie vergelijkbaar was met de ‘Super Twelve’, moesten ze de motor wat aanpassingen geven om het gevaarte niet uit elkaar te laten knallen. In het midden werd een 3.0L V8 van Ferrari's 308 GTB gemonteerd en met 260pk nog steeds een beest. Samen met een reeks andere Ferrari-onderdelen mocht deze rammelbak zich bijna tot een supercar benoemen. Denk je, ik wil dit ding op mijn oprit hebben? Dan kan dat. Ondanks het feit dat er vermoedelijk maar één ‘Super Eight’ is gebouwd, is dat exemplaar zojuist te koop verschenen op het Belgische Speed8 Classics platform , waar de prijs op aanvraag beschikbaar is.

Delen met
Ook interessant