Waarom veiligheid de belangrijkste keyfactor is bij Volvo

23 dec , 13:00 Machines
volvogoed23323232 91 kopie

Welk woord associeer je als eerste met Volvo? Nu zeggen. Laat ons raden… veiligheid. Geen automerk dat zich zo profileert op het gebied van veiligheid als Volvo. Niet alleen in hun auto’s, ook op het gebied van hun partners houden nauw verband met dit thema. Dat blijkt ook uit de Volvo Charity Roadtrip, waarin FHM meerijdt met een tour door Nederland voor het goede doel.

“Safe. A boring word, or the most powerful word there is? Feeling safe gives us the confidence to push ourselves, to try new things, to realise our potential. Some safety nets are physical, like the sturdy horse tack of a professional rider. Others are emotional, like the support of a loved one. Either way, when you feel safe, you can be truly free.” We beginnen de dag met kijken van een mooie brand video van Volvo.

Volvo Charity Roadtrip

Het is een frisse herfstdag in Beesd, de plek waar het hoofdkwartier van Volvo Nederland gevestigd zit. “Het doel van vandaag is kennismaken met onze auto’s en te laten zien hoe belangrijk veiligheid is. We willen laten zien hoe wij dit uitdragen. Dat doen we onder andere om ons als Volvo sterk te maken om een van onze partners te helpen door geld in te zamelen met deze Volvo Charity Roadtrip”, zegt Roger van Polanen, chef PR bij Volvo.

Het goede doel waar we geld voor gaan inzamelen is Fonds Slachtofferhulp, een van de community partners waar Volvo zich op maatschappelijke wijze voor inzet. “Een van de projecten van deze organisatie is TrafVic Kids. Een prachtig project dat zich inzet voor kinderen die dierbaren zijn verloren na een verkeersongeluk. Met dit project worden kinderen opgevangen en wordt er mentale nazorg geboden”, vertelt Roger.

"Volvo is uitgegroeid tot een van de drie bestverkochte merken van ons land"

Daar dragen wij natuurlijk graag ons steentje aan bij. Om die roadtrip af te leggen mogen we een auto kiezen uit de showroom van Volvo. Dat is nog best een keuze, want ze hebben heel wat fraaie modellen in het assortiment zitten. Dat vinden niet alleen wij, maar ook de rest van Nederland. Volvo is namelijk bezig met een recordjaar op het gebied van verkoop. Wat heet: ze hebben hun marktaandeel zelfs verdubbeld, waarmee ze zijn uitgegroeid tot een van de drie bestverkochte merken van ons land.

De Volvo EX90
De Volvo EX90

Ons oog valt in de showroom op de Volvo EX90, het nieuwe elektrische vlaggenschip van Volvo. “Een van de veiligste Volvo’s die ooit is ontworpen”, geeft Roger ons mee. Die auto is echter zo nieuw, dat we voor een rit met dat model nog even geduld moeten hebben.

V90

Maar welke wordt het dan? Er zijn twee smaken: elekrisch en hybride. In de elektrische vloot vinden we de EX40 een aantrekkelijk model. De keuze valt echter op een model uit de hybride afdeling. Een van de mooiste stations ooit gemaakt is wat ons betreft de Volvo V90. Een doorontwikkeling van die befaamde Volvo V70, die al zoveel generaties meegaat. De V90 is lang, breed en luxe. Een dikke auto, maar ook weer niet té dik. Snap je? Niet de Rolex Submariner, maar de Omega Speedmaster. Een auto met klasse voor de man die niet te veel te koop wil lopen met z’n succes, maar wel in stijl en comfort van A naar B wil rijden. De ideale metgezel voor een roadtrip als vandaag.

We starten met een rit naar Stellendam. In dit idyllische plaatsje op de grens van Zeeland gaan we op visite bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Niet geheel toevallig ook een van de partners van Volvo.

Mensen helpen

De KNRM is een organisatie die volledig bestaat uit vrijwilligers. John Brokling is een van die vrijwilligers. In het dagelijks leven is hij werkzaam als advocaat, maar als hij zich niet met juridische zaken bezighoudt, redt hij het leven van mensen op en rond het water. “Je richt je leven in naar de Redding Maatschappij. Ik ben wel 20 a 30 uur per week mee bezig met de KNRM”, zegt John. “De achtergrond van de mensen die bij de KNRM werken is onwijs uiteenlopend: dat gaat van artsen tot automonteurs, die diversiteit in type mensen maakt het ook heel leuk. Maar alle mensen die hier actief zijn hebben wel een grote gemeenschappelijker deler: we zijn allemaal mensen die bereid zijn om iets te doen voor de maatschappij. Je moet een passie hebben om mensen te helpen.”

Het redden van levens is geen kwestie van minuten, maar van seconden. Dus worden we meegenomen in het proces als de pieper afgaat, die de vrijwilligers bij zich dragen. Vrijwilliger Erik Rodenruis vertelt: “Het alarm gaat dag en nacht. Een vrijwilliger moet binnen vijf minuten wonen of werken van een KNRM-station. Dit omdat je binnen acht minuten op het water moet zitten. Daarbij doet iedereen alles, van EHBO-spullen tot zuurstof bedienen tot het besturen van de boot.” Dat gaat helaas niet altijd goed. “Landelijk zijn er zo’n 2500 a 3000 acties per jaar. Jaarlijks zijn er tussen de 5 a 10 dodelijke slachtoffers, dus je maakt wel wat mee”, zegt Erik.

Het is indrukwekkend om te zien en horen hoe de vrijwilligers zich inzetten voor de KNRM, de organisatie die dit jaar het 200-jarig (!) bestaan viert. Het partnership tussen de KNRM en Volvo is goed te verklaren. John: “Waar Volvo staat voor veiligheid op de weg, daar zet de KNRM zich in voor veiligheid op het water.”

We stappen weer in ons eigen slagschip for a day, want we moeten door met onze roadtrip. Onderweg naar Rotterdam ervaren we wat voor heerlijke auto de Volvo V90 is. Hoewel de auto is begrensd op 180 km/u, net als elke Volvo, heb je met een vermogen van 455 pk (in de dikste T8 uitvoering) meer dan genoeg power. Daarvoor moet ‘ie wel 2590 kilo meetrekken aan gewicht. Als je dan bedenkt dat ‘ie de sprint van 0 naar 100 in 4,8 aflegt, dan is dit voor z’n formaat een snelle auto. Leuk voor een keertje bij het stoplicht, dit is bovenal een lange afstandscruiser pur sang. Binnenin zit je in heerlijke zetels en is je interieur voorzien van alle denkbare luxe. Zo kun je rekenen op ingebouwde Google-diensten, alle denkbare hulpsystemen, een 360 camera en zelfs een luchtreiniger.

Missie

Het liefst zouden we in een keer doortrappen naar Zuid-Italië, maar na een lunch bij Putaine in Rotterdam, zetten we koers voor de laatste activiteit van vandaag. Tijd voor een kennismaking met een andere partner van Volvo: Veilig Verkeer Nederland. VVN bestaat sinds 1932 en heeft als missie om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen naar nul. “Volvo handelt in de geest van die missie vanuit technologie, terwijl de VVN zich focust op bewustwording van het gedrag,” zegt Roger van Polanen.

Om mensen met hun neus op de feiten te drukken, worden bij bedrijven, scholen en andere organisaties regelmatig remwegdemo’s georganiseerd. In de demonstraties wordt er concreet laten zien wat een remweg van een auto doet bij een snelheid van 30 km/u en bij 50 km/u. Geen verrassing: hoe harder je rijdt, des te belangrijker de remweg. Als je twee keer zo hard rijdt, dan wordt de remweg vier keer zo lang. Tel daar nog reactiesnelheid bij op wat de remweg nog extra verlengd en je zit al snel in de penarie. Moraal van het verhaal: met de natuurkundige krachten valt niet te onderhandelen. Hou dat in je achterhoofd, als je door een woonwijk rijdt.

Cheque

Terug in Beesd is het tijd voor de overhandiging van de cheque van de Volvo Charity Roadtrip. In totaal is er een bedrag van 10.000 euro opgehaald. Die cheque wordt overhandigd aan Rob van den Nieuwendijk van Fonds Slachtofferhulp. “Jaarlijks maken 430.000 mensen een ongeluk mee in het verkeer. Liefst 600 tot 700 mensen komen te overlijden. Dat is een schrikbarend hoog aantal. Een aantal jaar geleden zijn we in samenwerking met een aantal Nederlandse universiteiten gestart met psychologisch hulpaanbod voor volwassenen. Toen ontstond al snel de vraag ‘En de kinderen dan?’. Daar is het project TrafVic Kids uit voortgekomen. Met dit project bieden we de kinderen psychologische hulp aan, zodat zij veerkracht kunnen ontwikkelen om met zo’n heftige gebeurtenis om te gaan. Zo hebben we een Rouwmeter voor Kinderen ontwikkeld, die inmiddels al in meerdere talen is uitgebracht, waaronder in het Zweeds. Dit geld komt dus bijzonder goed van pas.”

Sterk hoe Volvo zich op deze manier inzet. Niet alleen maakt Volvo geweldige auto’s, na een dag als vandaag is nog duidelijker op wat voor manier Volvo het begrip veiligheid uitdraagt in hun missie. Looks, snufjes en snelheid zijn leuk, maar de belangrijkste functie van een auto is om jou veilig van A naar B te vervoeren. Bij Volvo hebben ze dat niet alleen goed begrepen, maar is dat het uitgangspunt in alles wat ze doen. Gezondheid blijft immers het grootste goed dat je in het leven kan hebben. Daar kan geen Volvo V90 tegenop.

Meer over Volvo, de KNRM of TrafVic Kids? Check volvo.nl, knrm.nl of fondsslachtofferhulp.nl.

Gallery Volvo Charity Roadtrip

Delen met
Ook interessant