De wagens van James Bond, daar kennen we Aston Martin natuurlijk allemaal van. De meest iconische wagens uit die films, daar hebben we allemaal wel eens van gedroomd. De laatste tijd hoor je het merendeel van het Aston Martin-nieuws toch uit de F1-hoek komen. Het is gelukkig nu weer tijd om weer even met ander nieuws over dit schitterende merk te komen. Ze komen nu eindelijk met nieuws over de Aston Martin Valhalla op de proppen. Een release van Aston Martin, die laten wij niet zomaar aan onze neus voorbijgaan natuurlijk.
Om het nog even wat aantrekkelijker te maken. De Britse autogigant heeft eveneens onthuld dat Formule 1-coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll hebben geholpen bij het ontwikkelen en verbeteren van de Aston Martin Valhalla-supercar. De wagen zit dan ook vol met leipe F1-tech. Het is de eerste Aston Martin die bedacht en gebouwd is door de het Aston Martin F1-team. Dat belooft wat.
De Aston Martin Valhalla wordt niet zomaar een auto met F1-waardige krachten, met meer dan 1000 pk onder de motorkap. Het wordt ook de eerste hybrid Aston Martin met een middenmotor. Sterker nog, met een old school verbrandingsmotor. Dus het ziet ernaar uit dat dit misschien wel een van de laatste Astons met dit soort specs zal zijn. Nog iets wat heel tof is om te melden: de Valhalla is een hybridebeest. Niet alleen heeft hij een brullende V8 die de achterwielen aandrijft, maar ook een dubbele elektromotor aan de voorkant. Dit zorgt ervoor dat het totaal een ongelooflijke 1012 pk aan kracht oplevert.
Aston Martin heeft het even slim gespeeld. Ze hebben eens goed gekeken naar hun eigen troeven. En dat is geen kleine kennispool, want ze hebben volop geprofiteerd van de knowhow van hun eigen coureurs, Fernando Alonso en Lance Stroll. Als resultaat daarvan hebben ze bijvoorbeeld de zitpositie in de Valhalla aangepast. Ze hebben een dubbele vloer geïntegreerd, inclusief elektronische snufjes, waardoor de bestuurder's hielen omhoog komen. Die unieke kuipstoel, gemaakt van koolstofvezel, kan ook verder worden gekanteld om een zithouding te creëren die meer in lijn ligt met de AMR23-raceauto, terwijl het toch het comfort van een straatauto behoudt.
Het is jammer genoeg nog even wachten, want de wagens zijn nog niet actie klaar. Aston Martin plant de eerste testritten op de weg pas tegen het einde van dit jaar. De productie van de langverwachte 999 exemplaren staat gepland voor 2024. Maar wij kunnen alvast verklappen dat we enorm uitkijken naar deze supercar.
Foto's van Aston Martin.