Toyota komt met een brute Supra die wél op de weg mag

02 mei 2023, 21:00 Machines
toyota gr supra plasma orange 100 edition 0 hero

Op het lijstje van legendarische streetracers mag de Toyota Supra zeker niet ontbreken. Het was de bolide van Paul Walker in de eerste Fast & Furious-film en misschien wel de meest getunede auto ter wereld. Dit gaat dan vooral over de vierde generatie, die nog stamt uit de vorige eeuw. Inmiddels zitten we aan vijf, die we bij FHM uitgebreid testten.

Leuk bakkie, maar hij was nog een beetje braaf. Het leuke aan de Supra’s rond de eeuwwisseling waren juist alle creatieve variaties erop. Dankzij de gekste kleuren en geknutselde motoren verwierf die wagen zijn iconische status.

Toyota GR Supra Plasma Orange 100 Edition

In de hoop dat die trend weer terugkeert, geeft Toyota zelf het goede voorbeeld. Samen met hun Gazoo Racing-afdeling. Ze maakten hem iets bruter, in de vorm van een plasma-oranje rijtuig waar ze slechts een gelimiteerde oplage van produceren. GR knutselde eerst al een trackauto van de nieuwe Supra en daarvan rolden er inmiddels 100 de fabriek uit. Om dat te vieren, hebben ze hem nu iets getemd. Zodat ‘ie wel de weg op mag.

toyota gr supra plasma orange 100 edition 1 1440x960 1
Foto: Toyota GR

Toch voelt dit nog wel echt als een racer. Het interieur wordt beheerst door zwart leer en alcantara. De wagen krijgt een automatische transmissie met acht versnellingen (wij moeten nog steeds wennen aan zes). Verder krijgt ‘ie, uiteraard, een dikkere body dan het origineel en zwarte, aluminium velgen.

Racekoning

De GT4 die ze de afgelopen twee jaar produceerden, heeft inmiddels in 317 races meegedaan. Daarvan haalden ze maar liefst 207 keer het podium. Gazoo weet dus wel hoe je absolute winnaars moet maken. Wij willen niets illegaals aanmoedigen, maar als je ooit nog besluit om à la Brian O’Conner mee te doen aan een straatrace, kun je dat misschien maar het best in deze Toyota doen.

Gazoo Racing houdt tussen 8 mei en 4 juni een loting tussen mensen die interesse hebben en de auto ook daadwerkelijk kunnen betalen. De gelukkigen mogen er dan eentje komen ophalen in een garage in Japan. Kosten? Ruim 7,5 miljoen Japanse yen. Watte? Een dikke €50.000. Balen voor ons is dus dat ‘ie alleen in Japan verkocht wordt. Misschien moeten we dan toch maar emigreren.

Delen met
Ook interessant