Natúúrlijk kun jij al hartstikke goed rijden. We hebben geen enkele twijfel over het feit dat jij een uitmuntende chauffeur bent. Maar zoals voor alles geldt: het kan altijd beter. Hoe kun je nou je eigen vaardigheden verbeteren en een betere coureur worden? Wij deden mee aan de Audi Sport Driving Day waarbij onze rij-skills naar een hoger level worden getild via een 1-op-1 rijtraining van Sandor van Es. Gas erop!
Check hier ons Instagram Story verslag van de Audi Sport Driving Day.
Bij het horen van de naam Sandor van Es zou er wel een belletje kunnen gaan rinkelen bij de autoliefhebbers. Sandor is voormalig Nederlands toerwagenkampioen en is ruim 23 jaar actief geweest als autocoureur. Hij heeft geracet voor onder andere BMW, Nissan en Alfa Romeo, was teamgenoot van Tom Coronel en kwam naast het toerwagenkampioenschap ook uit in de Benelux Racing League.
Vanuit de racerij maakte hij de overstap naar de journalistiek, waar hij jarenlang voor Autoweek heeft gewerkt. Na twaalf jaar bij het bekende autoweekblad te hebben geschreven, ging hij verder als freelancer voor bladen als Carros en Puur Porsche Magazine. Daarnaast benut hij 50% van zijn tijd door verhoogde rijvaardigheidscursussen en circuittrainingen te geven. Het moge duidelijk zijn: Sandor van Es is bij uitstek de man die onze skills kan upgraden.
We hebben mazzel, want Audi heeft het beste uit haar sportieve stal beschikbaar gesteld voor deze exclusieve rijvaardigheidstraining. We beginnen in de ochtend in de vernieuwde Audi RS3 Sportback, waarna we na de lunch mogen instappen in het topmodel uit de garage: de Audi R8 V10 Coupé RWD performance, waarmee we ook een run over de autobahn zullen maken. Yep, we hadden ons minder materiaal kunnen voorstellen.
De Audi RS3 Sportback is een van de heetste hatches die je op dit moment kunt kopen. Of je nou met je vrienden naar de wintersport wil rijden, je kids naar de voetbal moet brengen of je een dagje op het circuit wil vermaken, de RS3 kun je overal voor inzetten. De auto wordt nog steeds geleverd met de kenmerkende 2,5 TFSI vijfcilinder (maar hoe lang nog?). Die aandrijver is goed voor maar liefst 400 pk en 500 Newtonmeter aan koppel. In 3,8 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 290 km/u (als je het RS Dynamicpakketje aanvinkt). Het zijn volbloed sportwagenspecs verpakt in een hatchbackjasje. Het is dan ook fantastisch om mee te maken hoe hard ‘ie van z’n plek gaat, maar het wordt pas echt indrukwekkend hoe hard je hiermee - mede dankzij de quattro-aandrijving - door bochten kan blazen. De RS3 is een waanzinnige auto met een dito prijskaartje (vanaf 95K), maar daarvoor haal je wel de ultieme daily driver in huis.
Sandor: “Kijken en bewust kijken zijn twee verschillende dingen. Als het harder gaat dan krijg je minder tijd, dus dat betekent dat je nog bewuster moet kijken. Als je lekker actief aan het rijden bent op een landweg of binnenweg. Hoe verder je van tevoren de situatie kan inschatten met betrekking tot een kruispunt, erf of bocht, des te beter en sneller jij kan handelen. Het rijden of een bocht wordt ook steeds spannender als je harder gaat rijden, dat houdt ook in dat je beter en geconcentreerder moet kijken. Dat doe je voor de veiligheid, maar ook om in te schatten wat voor soort bocht eraan komt. Zo kun jij de auto optimaal positioneren voor een bocht. Als je dan in een bocht zit, moet je de bocht goed doorkijken. Zoals de aloude rijlesregel luidt: waar je naar kijkt, daar ga je naartoe. Als je de bocht goed doorkijkt, dan zie jij waar je de auto moet positioneren als je de bocht uitkomt. Hoe beter je kijkt, hoe natuurlijker de stuurbeweging in de bocht wordt.”
Sandor: Als je de bocht uitkomt, dan is de timing wanneer je weer gas geeft superbelangrijk. De RS3 heeft vierwielaandrijving en is daardoor heel vergevingsgezind. Bovendien is de auto uitgerust met torque vectoring aan de achterkant ( door Audi ‘RS Torque Splitter’ genoemd). Dit houdt in dat het buitenste achterwiel je nog extra de bocht induwt, waardoor je nog beter je lijn kunt vasthouden. De quottro aandrijving is natuurlijk een stukje veiligheid, maar je kunt er in heel veel situaties ook harder mee de bocht uit accelereren. Het verdoezelt tegelijkertijd ook een beetje de wat minder verfijnde rechtervoet. Normaal gesproken ga je pas echt hard de bocht uit accelereren als je begint met het stuur recht te zetten, dit om te voorkomen dat je onbalans in de auto creëert. Als je stuur richting rechtuit stand gaat, is het pas het moment om gas bij te geven. Doe je dit niet en je rijdt in een auto met veel vermogen, dan krijg je potentiële crashsituaties. Heb dus het geduld om de auto in alle rust de rotatie in de bocht goed af te laten maken, waarna jij de teugels vrij kan geven. Het is net als bij paardrijden: op het moment dat je bij een paard te veel spanning op de teugels houdt, dan wordt ‘ie onrustig. Als je heel soepel de teugels laat vieren de bocht uit, dan kan het paard weer lekker relaxed verder met galopperen. Zo werkt het ook met een auto besturen.”
Na een weergaloze lunch bij Michelinsterrenrestaurant De Bloemenbeek (met state-of-the-art friandes) wordt het tijd om in het kroonjuweel van Audi te stappen. We hebben al heel wat geweldige auto’s mogen besturen, maar nimmer zaten we in een Audi R8. Sinds we Tony Stark in de trailer van Iron Man 1 erin zagen rijden, zijn we al fan. Want laten we wel wezen: dit is het bruutste dat Audi Sport te bieden heeft. Zeker in de uitvoering zoals ‘ie vandaag voor onze snufferd staat: de Audi R8 V10 Coupé RWD performance. Met name de lettertjes RWD vallen daarin op. Dit keer niet met de befaamde quattro-aandrijving, maar 570 pk op de achterwielen. “Voor maximaal rijplezier”, zeggen ze erbij. En of dat gelukt is. De 5,2-liter V10 is een prachtig atmosferisch blok dat je kan doortrekken tot 8.500 toeren per minuut. Oh jongen, dat wil wel hoor. Het verkeer was ons op de autobahn iets minder gezind waardoor wij de snelheidsmeter niet verder hebben zien gaan dan 271 km/u, maar mocht je vrij spel hebben dan kun je doorknallen tot een topsnelheid van 329 km/u. Madness. Ondanks dat deze dan over enkel achterwielaandrijving beschikt, is het in onze ogen een van de meest toegankelijke en comfortabele supercars die je kunt kopen. De R8 is makkelijk in de besturing, voorzien van alle luxe in het minimalistische interieur en beschikt over een aangename wegligging. Hier kun je prima mee naar Zuid-Italië rijden. Dat is in elk geval iets dat wij snel zouden plannen als we 237.499 ekkies hadden neergelegd voor de aanschaf van deze sublieme sportwagen.
Sandor: "Ontspanning in je houding en het vasthouden van je stuur is ontzettend belangrijk. Als je in een auto zit met veel vermogen, zoals de Audi R8 dan zorgt dat voor adrenaline. Het is logisch dat je dan meer spanning in je armen en handen krijgt, maar dit vertaalt zich direct naar onrust in de auto. Als je in het stuur knijpt, dan gaat de auto een beetje zoeken. Zorg dus voor een ontspannen houding in je lichaam, armen en handen, want daardoor creëer je meer rust en balans in de auto, houd je de auto beter onder controle en ga je dus vloeiender en beheerster rijden."
De Audi Sport Driving Day in beeld beleven? Check hier ons Instagram Story verslag .
Motor:5,2 liter V10 Vermogen: 570 pk
Koppel:550 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 3,7 sec
Topsnelheid:329 km/u Gewicht: 1.565 kilo
Vanafprijs:€237.499,-