Mannen houden van horloges en motoren. Feit. TW Steel en Yamaha hebben beide handen ineen geslagen voor de creatie van een matchende custom bike en horloge. Dat doen ze via het toffe project: The Son of Time. Vadertje Tijd is een figuur die je vertelt hoe laat je op moet staan, hoe laat je moet eten, hoe laat je naar je werk moet en dat elke dag opnieuw. Wil jij je leven zo leiden? TW Steel ook niet. Ontmoet hun Son of Time, de rock ’n roll zoon van Vadertje Tijd. Eentje die je eraan herinnert dat het leven te kort is om te serieus te nemen. Eentje die je vertelt dat je het avontuur aan moet gaan, geen grijze muis moet zijn, dingen anders moet doen en moet genieten.
Verleden
The Son of Time is het concept van de horlogefabrikant dat vorig jaar is gestart. In samenwerking met de beste
custom bike builders ter wereld maken ze een statement aan alle aardbewoners om hun vrije geest de vrije loop te laten. Daarvoor hebben ze de creatieve masterminds en Numbnut Motorycles bij elkaar gezet. Het idee: twee werelden samenbrengen en beide mannen eruit te laten komen met het beste horloge en de vetste custom bike die ooit zijn ontworpen. Het resultaat? Een horloge van 100.000 euro en een custom bike van 70.000 euro. Niet te koop overigens. Beide ontwerpen werden luid bejubeld, zowel in de horlogewereld als in de custom bike scene. Na dit succes, is er besloten om er dit jaar een vervolg aan te geven.
‘The Son of Time is een verhaal van passie en vakmanschap’, vertelt Auke Possel, Marketing Manager van TW Steel. ‘Bij de custom bike en
het horloge komen woorden als ‘praktisch’ en ‘verstandig’ niet voor. Ze zijn cool en inspirerend. Met het eerste Son of Time project wilden we een statement maken en de spotlight zetten op ons vaderland en dutch design. Een baanbrekend project, want nog nooit werden een horloge en een custom bike parallel aan elkaar ontworpen en gebouwd. Het zijn spirituele broers van elkaar. Het design van de een beïnvloedt de ander en dat zie je terug in het DNA van beide ontwerpen.’
Horloge x Custom Bike
Maar waarom gaat een horlogemerk iets met custom bikes doen? Auke legt uit. ‘Iedereen kent TW Steel van motorsporten zoals MotoGP, Formule 1 en Dakar. We zitten nog steeds vol in motorsport. Maar wij zijn altijd op zoek naar iets nieuws. Wij kijken altijd hoe we de dag van morgen beter kunnen maken. Wij zijn geen grijze muis, we willen niet meelopen met de rest. De Son of Time past precies in die filosofie. Dit is eigenlijk de personificatie van hoe wij naar het leven kijken. We maken geen horloges die je verstopt onder je mouw. Wij zijn bold en ambitieus. Met dit project kunnen mensen echt zien waar we voor staan.’
Heden
Dit jaar wordt het nog veel groter aangepakt. Het blijft niet bij één horloge en één custom bike, maar het verhaal wordt in verschillende landen verteld. In lijn met TW Steel’s internationale footprint wordt er een custom bike en bijpassend horloge gebouwd in onder andere Spanje, Duitsland, Nederland en eentje voor de internationale markt.
‘Ik ben heel trots dat we dit verhaal nu puur voor Nederland kunnen doen. We werken voor het Nederlandse verhaal samen met Yamaha Nederland en Ironwood Custom Motorcycles, geleid door Arjan van den Boom. Iedereen kent Yamaha als een wereldwijde power house en Arjan is jong en hongerig. Met deze drie partijen gaan we een mooi verhaal neerzetten’, aldus Auke.
Dat de bike een super exclusieve editie wordt, wordt bevestigd door Arjan, de capo di tutti capi van Ironwood Custom Motorcycles. ‘Als basis is de XSR700 van Yamaha genomen. Van origine is deze motorfiets meer een scrambler, maar ik heb besloten om er een echte café racer van te maken. Hij krijgt een compleet andere look. Zo krijgt ‘ie onder meer een upside down voorvork, nieuwe spaakwielen, dikke Continental banden een custom uitlaat, een brat style zadel met geïntegreerde LED-achterlicht en een handgemaakte aluminium tank. Het ontwerp is gebaseerd op het design van het horloge. De accenten van het horloge zie je straks terug in de motor. In het horloge is bijvoorbeeld gekozen voor rode accenten, dus zie je in de motor straks rode velgen en andere rode accenten. Het wordt echt een heel erg brute custom bike.’
Ton van Geenhuizen, country manager van Yamaha Motor Europe, branche Nederland, is razend benieuwd naar het resultaat: ‘’Heel gaaf dat we weer gaan samenwerken met TW Steel. Door de motorsport hebben we elkaar leren kennen en beide merken passen goed bij elkaar. Voor het project van dit jaar hebben we bewust gekozen voor een motor die voor een breed publiek beschikbaar is. We willen laten zien dat je met een toegankelijke fiets ook leuke dingen kan doen. Ik heb gevraagd of ze de nadruk kunnen leggen op het demontabele subframe. Ik ben erg benieuwd wat Arjan ervan gaat maken.’’
Zoals gezegd wordt het dus een one-off, er worden dus niet meer exemplaren van gebouwd dus zal die ook niet te koop zijn. In tegenstelling tot de motorfiets wordt het horloge geen one-off, maar komt ‘ie als special edition op de markt die straks voor een prijs van 499 euro om jouw pols kan hangen. In juni zijn de horloges verkrijgbaar bij de betere juwelier.
Toekomst
Met een gedeelde voorliefde voor snelheid en prestaties vullen TW Steel en Yamaha elkaar natuurlijk perfect aan. Mocht je denken dat The Son of Time een leuk tijdelijk projectje is van TW Steel en Yamaha dan heb je het mis. Als het aan TW Steel ligt is dit pas het begin. Waar het project nu is toegespitst op custom bikes, daar zijn er plannen om veel verder te gaan. Denk hierbij aan custom cars, helikopters, buggy’s en zelfs een onderzeeër. Dit zijn de samenwerkingen die het leven zo mooi maken. Wij wachten met smart op meer.